The only way is up

on
39979435_1680989655360703_9198768651707088896_o_1
Foto PvdW Fotografie – Peter van de Wekke

Al een tijdje was ik mijn mojo een beetje kwijt qua hardlopen en daarom had ik me ingeschreven voor een korte wedstrijd De Ronde van West vlakbij de wijk ’s Graveland waar wij vroeger woonden in Capelle a/d IJssel.

De start was op dinsdagavond om 20:00 uur en manlief zette mij af op weg naar zijn eigen training bij de schaatsvereniging. De stemming zat er al goed in want de 5 km stond op punt van vertrek. Ik zag allerlei loopbekenden en kwam vrij vooraan in het startvak terecht waar ik uiteraard direct aan de kant ging voor al die veel snellere lieden. Ik wilde deze wedstrijd nl. lopen als een snelheidstraining en niet helemaal tot het gaatje voor een PR. Qua conditie zou dat ook heel onwaarschijnlijk zijn maar het was ook onverstandig geweest omdat ik volop in de marathontraining zit. Een trainingsprikkel was gezien die die zoekgeraakte mojo wel zinvol.

Op het kaartje hieronder zie je de route.

ronde van west parcours

De eerste km was naar het winkelcentrum over de klinkers en stoep door bochtige straatjes, daarna over de weg richting de dijk. Daar is de foto onder de blogkop ook genomen. Bij km 2 omhoog de dijk op verwelkomden we een beetje wind in de  benauwde temperatuur.

Na 3,5 km was er een water- en sponzenpost die ik aandeed. Daarna onder de Van Brienenoordburg door rechtsaf naar beneden over het vals plat. Dat liep echt als een zonnetje. Ik kon het tempo bij de oprit omhoog zelfs handhaven en volhouden totdat ik weer bij diezelfde drankpost kwam. Het water was nog meer welkom dan de eerste keer. De spons heb ik helemaal leeggeknepen over mijn loeihete hoofd. Het kostte wel wat tijd die twee keer maar voor een training maakte me dat niet uit. Daarna lukte het me redelijk om het tempo weer op te pakken totdat ik plotseling in verwarring werd gebracht omdat lopers me tegemoet kwamen. Ik checkte mijn horloge en kwam tot de conclusie dat ik toch nog echt 1,5 km moest en dat viel vies tegen. Het was een klein lusje dat bovendien door een klinkerstraatje ging. Er was nog wel enthousiast publiek plus een drankpost waar ik nog maar een bekertje water nam om de loopmotor draaiend te houden. Maar het tempo was er definitief uit en ik kwam met moeite dat laatste klimmetje weer op. Het leed was na een paar bochten al snel geleden want toen ging ik al onder de finishboog door in 0:56:06 zoals later bleek als 68e vrouw van de 127 (overall 335e van de 462).

Als snelle training ben ik er tevreden over, maar als wedstrijd zijn er nog wat groeimogelijkheden 😉 Zie mijn wedstrijdoverzicht dat ik gelijk weer heb bijgewerkt. De sfeer en de verzorging vond ik erg goed en leuk: gezellige band, aardige vrijwilligers op het terrein en bij de posten. Bij aankomst werd er ook gesneden fruit uitgedeeld. Ik denk dat ik De Ronde van West volgend jaar weer in mijn wedstrijdlijstje ga zetten.

IMG_20180821_210920365_LL_1

Dan  nog een update over mijn eerste ‘dertiger’ als duurloop voor de komende marathon in oktober in München. Door wat gedoe met mijn knie begin augustus zit er een deuk in mijn duurloopopbouw. Het was erg spannend of én hoe ik deze ‘dertiger’ eraf zou brengen. Met mijn ziel onder mijn arm en pijn in mijn lies was ik zaterdag nog even de nieuwe hardloopwinkel in ons winkelcentrum in gegaan en daar adviseerde Monique me om eens Maurten te proberen. Zij had dat tijdens een zes uur wedstrijd geprobeerd en was er erg tevreden over. Wij hebben allebei het probleem dat we nogal eens last van kramp hebben dus ik wilde wel testen hoe het bij mij zou vallen. Verder was mijn voeding voor de a.s. duurloop niet ideaal want ik had die avond de jaarlijkse buurtbbq van onze straat. Ik heb de alcohol laten staan maar de rest heb ik mij allemaal prima laten smaken.

De volgende ochtend ging ik aan de slag met Maurten. Je moet de mix nl. in exact 500 ml water mengen en dat is dan genoeg voeding en drank voor een uur hardlopen. Ik nam een extra flesje mee dat ik in het extra vak in mijn camelbag stopte. Maar het duurde even voor het zover was, want de poeder wilde niet oplossen. Schudden hielp niet echt dus ik heb het terug gegoten in een kom en er de mixer op gezet en toen hield ik een soort behangplaksel over, dat ik weer in het flesje deed. Nog een reguliere gel (drie  portiepack Maxim ook goed voor een uur) en extra druivensuikers en een notenreep  als reserve mee en daar ging ik.

Als route had ik het rondje Hoogvliet uitgekozen dat ik al wel vaker heb gelopen. Mijn buik was erg vol van die bbq maar het ontbijt had ik niet durven over slaan. Mijn lies deed nog zeer maar toen ik begon te lopen was dat gelijk weg omdat mijn voet en been recht vooruit gingen. Die buik raakte gaandeweg die 30 km leeg door vijf! sanitaire stops.

30 km hoogvliet

Omdat dat flesje in mijn rug duwde besloot ik toch de Maurten als eerste voeding te nemen. Ik zou dan bovendien ook echt kunnen ervaren of ik er later voldoende aan zou hebben. Pijn in mijn buik had ik toch al, dus daar was ik niet bang voor. Bij km 10 werkte ik 250 ml weg en bij km 15 de tweede helft. Het smaakte als lichtzuur stijfsel maar dat kon me niet schelen. Ik vind eigenlijk geen enkele sportgel of sportdrank lekker. Geef mij maar water. Laatstgenoemde had ik trouwens na 5 km ook netjes genomen. Bij km 21 ging de eerste helft van de Maxim gel en bij  km 25 de tweede erin.  Ik had nl. nog geen honger op 20 km en dat vond ik een goed teken. De Maurten levert dus ruim voldoende voeding voor meer dan een uur hardlopen. Ik deed over die 11 km nl. iets meer dan een uur en een kwartier. Gek genoeg had ik bij die halve Maxim gel na 4 km al weer trek. Toch is dat niet helemaal eerlijk gemeten, want hoe verder in de race hoe sneller voeding verteert  bij mij omdat er niks meer in mijn maag zit. Zo’n zakje Maurten is 320 calorieën en in Maxim zitten er 250 terwijl ik volgens mijn sporthorloge ca. 1.700 calorieën verbruikt had gedurende 30 km. Volgende lange duurloop ga ik helemaal op Maurten proberen te lopen.

IMG_20180826_134922722_1Ik deed uiteindelijk 3,5 uur over die 30 km en dat is erg langzaam maar ik was dik – of inmiddels dun – tevreden want ik had alleen sanitaire stops gehad en louter gewandeld tijdens het innemen van sportdrank of gel. Het kostte ook geen moeite om daarna weer te gaan hardlopen. Ik heb sowieso niet op tempo gelopen maar op gevoel. Ik voelde wel vermoeidheid in mijn benen komen na 25 km maar ik kon er prima mee verder. Ik deed zelfs op het laatst nog even het klimmetje richting  ‘de Netkous’. Met een dikke smile klokte ik af en maakte gelijk een foto zonder de herstelhartslag af te wachten. Ik hoop dat dit doorzet de volgende twee ‘dertigers’ over twee, respectievelijk vier weken.

IMG_20180826_134935006_1

Nou ik ben wel benieuwd of en wat voor sportvoeding jullie gebruiken en waarom?

 

17 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Peter De Groof schreef:

    Dag Dorothe, stevige training en heel mooi verslag!! Maurten ga ik ook eens proberen, zo te lezen is dat een bijzondere ervaring !! 🙂

    1. djaktief schreef:

      Het lijkt me toch lastig om als je zo hard loopt als jij wat binnen te spelen. Ik vond de Maurten goed vallen. Geen plens of brok in je maag waardoor je moet boeren of zo.

  2. Matroos Beek schreef:

    Goed bezig Dorothé. Helaas weet ik niks van sportvoeding…

    1. djaktief schreef:

      Fruit is ook sportvoeding. Wat eet jij op al je wandelingen?

      1. Matroos Beek schreef:

        Als we een heel grote wandeling maken, dan neem ik voor onderweg ook fruit, noten, droge koekjes en water mee. Doorgaans kan ik heel lang en ver doorgaan op mijn ontbijt dat bestaat uit een grote fruitshake, 4 zware boterhammen (vol granen) en twee koppen thee. Op normale dagen eten wij pas rond 14-15 u warm. ‘S avonds enkel nog wat fruit en yoghurt – of niks als ik geen trek heb. Tussendoortjes neem ik nooit. ALs ik werk eet ik mijn ontbijt ‘s middags en neem ik ‘s morgens yoghurt met bessen, maar dan moet ik wel een tussendoortje eten omdat het ontbijt te licht is.

      2. djaktief schreef:

        Heel interessant

  3. monique schreef:

    Hoi, gezellig dat je langs kwam bij Lopers Company en fijn dat het met wat strubbelingen toch gelukt is met de Maurten, zie je graag snel voor de volgende zakjes. Groetjes Monique

  4. djaktief schreef:

    Je ziet me zeker binnenkort in de winkel want ik wil het bij alle dertigers testen. Bedankt voor je advies.

  5. Sportlifecrisis schreef:

    Mooi verslag. Zelf gebruik ik sportvoeding van sportvoedingwebshop (heeft ook goede info op de website) en zweer ik bij bananen en eierkoeken 😊

    1. djaktief schreef:

      Zelf ben ik ook een bananenverslaafde

  6. Rudie Hogervorst schreef:

    Hi Dorothé, leuk om via de blog van Peter de Groof op die van jou uit te komen; nog leuker dat je Maurten van ‘die nieuwe hardloopzaak’ kreeg en dat ik direct aan Loperscompany dacht, omdat ik in Goes ook een proefzakje had gekregen.
    Komend weekend hoop ik deze eens te gaan testen tijdens een 26 km duurloop op weg naar 21 oktober TCS Marathon in Amsterdam!
    Succes met je voorbereidingen en ik ga je volgen!!

    1. djaktief schreef:

      Veel succes Rudie met je training voor Amsterdam. Ik heb Maurten niet gekregen maar zelf gekocht bij de Lopers Company. Ben zelf in training voor München dus. Volgende week de op de 32 er verder mee experimenteren. Ben benieuwd hoe het jou bevalt.

  7. Hedwig schreef:

    Hey Dorothé, kleine tip: ik vond maarten niet te doen totdat ik het met echt koud water maakte, dan smaakt het veel beter. Dat gaat niet op voor een mee te nemen flesje maar de portie die je thuis neemt, is dan al ‘lekkerder’. Ze moeten je maar gaan sponsoren want door jou heb ik net weer een lading besteld 😉 succes!

    1. djaktief schreef:

      Dankje Hedwig, ben altijd voorzichtig met koud drinken. Aan de smaak ben ik al weer gewend trouwens. Weet je dat er nu ook losse Maurten gels zijn die je niet hoeft op te lossen? Die ga ik binnenkort ook eens proberen. Ik word niet gesponsord hoor.

      1. Hedwig schreef:

        nee dat was een grapje, ik ging door jou weer nieuwe zakjes aanschaffen vandaar 😉 Heb die gels ook besteld 🙂

  8. Hedwig schreef:

    Maurten uiteraard, mijn autocorrect is weer lekker bezig 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s