Onderweg naar marathon nr. 10: München

In september heb ik weinig over hardlopen geschreven. Ik ga daar maar niet over uitweiden maar gewoon wat aan doen, want gelopen heb ik wel. Het ging meestal niet zo soepeltjes maar ik heb het wel gedaan. Bovenstaande foto’s zijn van gewone doordeweekse looprondjes waar ik vooral probeerde te kijken naar de mooie luchten en omgeving.

41508756_1395469447222928_1430145155184197632_n

In de weekends stonden er twee ‘dertigers’ (lange duurlopen van > 30 km in de opbouw naar de marathon) op het programma. Met die van twee weken geleden heb ik een experimentje uitgehaald. Het was toen nl. de jaarlijkse clubwedstrijd bij de schaatsvereniging van manlief. Ik ben daar hardlopend (25,66 km in tempo 6:40) naartoe gegaan en heb vervolgens een korte wedstrijd (2,75 km oftewel 5 rondes in tempo 6:00) gelopen al tempoblok. Daarna heb ik nog meegedaan aan de prestatieloop (4,75 km oftewel  4 lange rondes in tempo 6:30). Ik wist dat ik toch wel kansloos zou zijn om de beker te halen met zoveel jong talent 😉

Zoals jullie ongetwijfeld gemerkt hebben, heb ik de pest aan snelheidstrainingen maar door deelname aan dit miniwedstrijdje maakte ik voor mijn doen toch nog een paar snelle kilometers. Het was sowieso een uitdaging om op tijd in Kralingse Bos aan te komen voor de wedstrijdstart want ik liep onderweg ergens verkeerd en had nog 2 sanitaire stops en wat stoplichten. Ze waren al aan het inlopen toen ik arriveerde. Maar het was motiverend om even met anderen samen te rennen. De jeugd deed niet mee aan de prestatieloop maar bleef heel lief aanmoedigen in het bos.

Het weekend daarop (je doet maar een zo’n ‘dertiger’ in twee weken) was ik weer in het Kralingse Bos te vinden maar nu voor de Maasstadloop (10 km) bij PAC en opnieuw ondervond ik dat competitie motiverend werkt. Ik liep de wedstrijd in 0:56:15 (tempo 5:37) en dat is redelijk voor mijn doen nu.  Ik was er bovendien op de fiets naar toe en weer terug dus de 8 seconden die ik langzamer was dan de laatste 10 km wedstrijd zijn ook verklaard 😉

maasstadloop uitslag

route maasstadloop

Over de wedstrijd zelf kan ik zeggen dat het erg goed georganiseerd was daar bij PAC. Aardige vrijwilligers die je een stoel aanbieden als ze zien dat je staat te klungelen om een steentje uit je schoen te halen (of zie ik er zo bejaard uit 😉 ). De route door het Kralingse bos was erg goed gekozen over vlakke paden en met de laatste kms vals plat naar beneden. Veel beter wegdek dan tijdens de kwartmarathon in april. Op twee km voor het eind staan daar de verkeersbegeledeiders nog voor je te klappen. Echt superbedankt, dat is net zo’n punt dat je denkt ‘ben ik er nou nog niet’ en ‘ik heb geen zin meer’. De sfeer vooraf was ook gezellig en iedereen sprak met iedereen. Dat is bij grote evenementen nog wel eens anders.

Ik richtte me op een dame in het wit die een lekker tempo liep zo’n 50 meter voor me en probeerde haar op die afstand te houden. Helaas ging ze wat drinken bij de post op 5 km en raakte ik haar kwijt. Ik werd zelf steeds ingehaald door jongere dames en heren en als die me dan voorbij kwamen, bleven ze of naast me in de binnenbocht hangen of vielen voor mijn neus stil. Heel irritant moet ik zeggen, want dat kost mij dan meer energie omdat ik de ideale lijn mis en het me uit mijn cadans haalt.  Deze wedstrijd heb ik geen stop gemaakt voor een drankpost maar uit mijn bidon gedronken. Dat ben ik ook weer aan het oefenen. Het bevalt me beter dan stoppen op de posten omdat het minder onderbreekt.

En gisteren ging ik op pad voor mijn laatste ‘dertiger’ want ik had gezien dat het zondag zo’n superslecht weer zou worden. Nou ben ik niet van suiker en kan ik echt wel tegen een beetje regen, maar ik wilde zo kort voor de marathon geen risicolopen op verkoudheden of stramme koude spieren.

De eerste 20 kilometer verliepen uitstekend. Als sportdrank heb ik alleen maar Maurten genomen iedere 5 km. Ik had de route zo uitgestippeld dat ik op 16 km langs ons huis kwam om de tweede bidon op te pikken en dat ging prima. De enige vertraging die ik had was twee korte sanitaire stops maar het tempo lag keurig tussen de 6:15-6:30.

Toen begon het te miezeren en liep ik wat te mijmeren over de grote brand die in restaurant Abel is geweest. Die mensen zijn alles kwijt echt vreselijk. Ik stopte daar regelmatig op mijn hardlooproutes. Afijn ik had het dus even lastig en ineens stond Arjen met racefiets voor mijn neus. Hij had nl. een rondje Hoogvliet gedaan.  Ik vroeg hem me nog een stukje te vergezellen als afleiding en dat hielp me wel. Ik kwam door de dip en omdat het weer slechter werd reed hij gauw terug. Je wordt op een fiets immers veel natter dan als je loopt. Ik kwam vervolgens langs het afgebrande restaurant en realiseerde me ineens hoe kwetsbaar we allemaal zijn en dat zoiets iedereen kan overkomen. En dat ik in mijn handjes mocht knijpen met een fijn huis en gezin etc.

Mijn positieve gedachten werden toen echter ineens heel erg op de proef gesteld omdat ze de hemelsluizen nu volledig open hadden gezet. Binnen twee minuten liep ik met soppende schoenen met geen droge draad meer aan mijn lijf. Even twijfelde ik om, toen ik het bos uit kwam, de weg in te slaan naar restaurant Tasman  om te schuilen en me op te laten halen. De lucht werd weer iets lichter dus ik besloot toch maar door te zetten, want met nog maar 3 weken tot de marathon van München is er geen mogelijkheid meer om deze langste duurloop te herhalen en er nog verantwoord van te herstellen.

Ik sopte dus verder maar bij het aflopen en oplopen van een klein hellinkje voelde ik lichte kramp opkomen in de kuiten. Ik had gelukkig wel compressietubes aan die enige steun gaven en verdere afkoeling voorkwamen. Maar het betekende wel dat ik het tempo moest verlagen en dat ik hellinkjes moest wandelen om kramp te voorkomen. Ergens rond de 30 km belde ik manlief om te zeggen dat ik mijn route zou veranderen ivm het weer. Hij begreep het niet goed en kwam me – inmiddels gedoucht want hij had ook die bui gehad – met de auto tegemoet. Maar ik was vastbesloten om uit te lopen en dat heb ik ook gedaan. Ik had geen honger met 6x 250 ml Maurten sportdrank onderweg, maar imv de kou nam ik op 32 km toch nog een gelletje, ook van Maurten. Ik vond het helemaal niks. Ik kon het slecht open krijgen en de substantie – soort gelatine – was ook lastig door te slikken. Ik heb er geen last van gehad verder maar ik denk niet dat ik ze nog ga gebruiken. Iets meer dan dan 4 uur had ik nodig voor de 35 km en het kwam neer op bewogen tempo 6:48.

Voordat ik in bad plofte woog ik me nog even 73,6 kg voor vertrek en 73,1 kg bij aankomst dus de Maurten-sportdrank was echt voldoende. Anderhalf uur later kwam ik uit bad (kop koffie en flinke koek op) en toen woog ik 72,1 kg. De afterburn van het hardlopen werkt. Ik ga dus München met Maurten lopen en neem aanvullend gel van Maxim mee (met schroefdop).

IMG_20180922_140831116_1

Tja en wat betekent dat nu voor de komende marathon daar in München. Nou gewoon dat ik blij mag zijn als ik hem ongeschonden uitloop. Op basis van de tijden van de 10 km wedstrijden zou er een eindtijd van iets onder de 4:30 mogelijk moeten zijn maar dan mag er helemaal niks mis gaan.  Ik vind het best spannend moet je weten ook al is dit mijn 10e marathon. Ik had altijd redelijk wat zelfvertrouwen op loopgebied, maar ik ben die een beetje kwijtgeraakt tegelijk met mijn loopsnelheid.

Met nog 3 weken te gaan kom ik voor deze marathon op -50 km uit ten opzichte van de laatste (Maasdijkmarathon) maar ik heb wel meer aan snelheidswerk gedaan in ieder geval in de afgelopen maand. Ook moet ik nog even flink aan de bak met planken en andere rompstabiliteitsoefeningen want mijn onderkantje deed flink zeer op het eind gisteren. De cursus yoga waarmee ik begonnen ben werpt toch onvoldoende resultaat af.

Toch kijk ik er ook wel naar uit. Manlief gaat met me mee. We gaan met de auto en logeren bij mijn Duitse vriendin die ten zuiden van München woont. Jongste blijft alleen thuis en de rest is op kamers, dus we maken er ook nog een beetje vakantie van.  En voor daarna kan ik alleen maar hopen dat ik lang en vooral fijn zal kunnen blijven hardlopen.

Als jullie nog tips hebben voor het lopen van deze marathon dan hoor ik het graag. Running Hans schreef er destijds een blog over klik, maar dat is al weer eventjes geleden. Ik sta niet graag voor verassingen want daar word ik een peu nerveux van. Zo las ik onlangs dat je voor Franse en Italiaanse wedstrijden een medische verklaring moest hebben.

logo münchen

21 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Matroos Beek schreef:

    Tips heb ik niet… maar ik vind het ontzettend knap hoe jij goochelt met dertigers… en straks vijftigers… wat een afstanden! Ik supporter aan de zijlijn!

    1. djaktief schreef:

      Ik ben een ‘vijftiger’ qua leeftijd maar die afstand ga ik nooit halen. Alles boven de marathon heet ultra en dat zegt genoeg.

  2. Peter De Groof schreef:

    Veel succes he … !! Wat jammer dat gels van Maurten niet meevoelen zeg … die wou ik deze week bestellen, maar dat ga ik dan toch maar niet doen 🙂 🙂 vandaag deed ik dertiger met 2 bidons Maurten (320 variant) en dat was super, geen last van krampen, bijsteken, etc., was perfect! Bonne chance he !!

    1. djaktief schreef:

      Dankje Peter, misschien dat die gels met warm weer anders zijn maar je moet er minimaal 3 per uur hebben dus 3x iets doen wat lastig is en waar je nog bij moet drinken is niks. Ik gebruik ook de 320 Maurten en 3 zakjes over 2 bidons van 750 ml. Aan de smaak ben ik nu ook goed gewend.

    2. Hedwig schreef:

      Peter, ik vind de gel van Maurten wel heel fijn. Eerste keer was wennen maar tweede keer voelde de substantie niet meer gek, De verpakking gaat makkelijk open en over de hele breedte waardoor hij lekker makkelijk leegknijp…. wellicht moet je hem gewoon eens zelf proberen.

      1. Peter De Groof schreef:

        Hmmm. Ik twijfel nog … gels durven sowieso wel ‘ns verkeerd vallen bij mij 😉

      2. Hedwig schreef:

        eenmaal in het maag-darmkanaal is dit de vriendelijkste gel ooit, vind ik. Smaak – geur en kleurloos… ik zou het proberen

      3. djaktief schreef:

        Je kunt niet op een keer gebruik oordelen inderdaad. Ik had ijskoude handen in de regen. In andere omstandigheden kan het anders zijn.

      4. djaktief schreef:

        Zie wat ik hierboven bij Hedwig schreef

  3. Ook vanuit het verre, regenachtige België alle succes toegewenst!

    1. djaktief schreef:

      Dat heb ik nodig Thomas/Paul dankjewel

  4. monique schreef:

    Een ding is zeker de gelletjes gaan idd lastig open, moet zeggen vind het wel fijn dat het dikker is. Heel veel succes straks en een tijd onder de 4.30 zou dik verdiend zijn.

    1. djaktief schreef:

      Voor mij te kort dag om er verder mee te experimenteren voor nu. Ik ga ze later nog wel eens proberen. Een proef is niet voldoende. Dank voor je wensen

  5. Jannet schreef:

    De zwaarste trainingen zitten er op! Een marathon in Duitsland verschilt niet van één in NL behalve dat ze vaak beter georganiseerd zijn. Meestal heb je daar geen medische verklaring nodig maar mocht het toch het geval zijn, dan had dat wel op de site of bij de inschrijving gestaan. Geniet er van en maak je niet druk om de eindtijd!

    1. djaktief schreef:

      Ga ik doen. Dankjewel Jannet

  6. Hedwig schreef:

    Wat liep je die 10 km wedstrijd goed!! En sowieso vind ik dat je heel knap aan het trainen bent!!

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel Hedwig, maar het is ver boven mijn PR van vorig jaar. Ik doe wel weer mijn best om iets aan snelheid te doen.

      1. Hedwig schreef:

        Nou ik vind dit een knappe tijd!

  7. rudolfverhoef schreef:

    Een tijdje weggeweest van je blog 😞, maar je hebt wel een actieve en afwisselende september gedraaid. Met die paar 30_ers in de benen moet je klaar zijn voor München.
    Ga er vooral van genieten, maak je niet te druk over een tijd.
    Voor marathons in Italië en Frankrijk wordt inderdaad vaak een medische verklaring gevraagd. Op zich geen probleem, bij mijn SMA – onderzoek krijg ik die erbij…
    Good Luck in München!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s