Hardloopgekkigheid

 

Ja hoor het is weer zo ver. Hoe ouder hoe gekker zeggen ze toch? Ik doe weer eens een keertje mee met een challenge.


NB ze zijn bij WordPress bezig met een nieuwe editor. Het kan zijn dat de lay-out een beetje gek is. Ik probeer het zo goed mogelijk te krijgen. Hopelijk heb ik het binnenkort onder de knie.

Ik las bij Instagramvriendin Janneke Poort oftewel @Sjansarazzi over haar ervaringen van een runningstreak van vorig jaar en toen was ik om. Voor degenen die niet weten wat een runningstreak is: een streak houdt in dat je iedere dag je gedurende een bepaalde periode hardloopt.  Je kunt een streak van een week houden maar ook veel langer. Op internet vond ik een bericht over een runningstreak van 52 jaar klik .

Shiva die zelf al een streak van drie jaar dagelijks hardlopen houdt, riep anderen op Instagram op om vanaf Thanksgiving t/m 1 januari dagelijks te lopen en dan deze met de hashtag #StreakWithShiva te posten op Instagram. Kijk op @shivaz.life voor meer info. Ze verloot leuke prijzen onder de deelnemers. Er zijn er nu zo’n stuk of 30 geloof ik. 

garmin-streak-week-1
Garmingrafiek week 1

Voor mij zijn die prijzen niet de motivatie maar wel de uitdaging om in deze donkere en koude periode van de bank te komen en tegelijkertijd mijn gewicht onder controle te houden.  Ik heb veel moeite om de eerste stap de deur uit te zetten voor een hardlooprondje en ik hoop te bereiken dat ik daar in januari een betere routine in heb. Ik wil ook graag wat aan mijn snelheid doen en ik hoop dat ik dit door vaker kortere stukken te trainen kan verbeteren. Ik ben ingeschreven voor twee wedstrijden in december en dan is het goed om korte herstelloopjes daarna te doen. Ik deed ooit eerder mee aan #30daysofrunning een streak van 30 dagen in april 2016 en mijn ervaringen waren toen overwegend positief. Ik ben heel benieuwd wat er nu uit komt.

Ik ga niet iedere dag op Instagram mijn rondje posten maar zo eens in de week een samenvatting of zoiets. Ik probeer wel zoveel mogelijk verschillende routes uit en soms is een rondje niet letterlijk maar op een plaats op de loopband bij de Fitness.

Dag 1/2 waren samen 16 km. Ik had wat meer gelopen omdat ik de eerste dag had gemist. Ik liep naar Rhoon, maar daar was een heel groot stuk afgesloten i.v.m. de kap van veel bomen op het stuk van de zogenoemde ‘Rhoonse Stort’. Erg jammer dat dat stuk weg moet. (Voor achtrgrondinformatie klik en klik.) Voor de lopers en fietsers onder ons. Je kunt er voorbij als je het pad door de Rhoonse grienden neemt. 

IMG_20181104_114810535_HDR_1
Zo was het
IMG_20181123_143648517_HDR_1
De stand van zaken vrijdag 23 november 2018

Dag 3 deed ik 3,5 km rondom de Gaatkensplas, Dag 4 liep ik mijn gebruikelijke rondje van 10 km over het Molenpolderpad, dag 5 deed ik een van de routes van BaRundrecht (klik) en vandaag liep ik als buddy met John over de Van Brienenoord dag 7 en was ik mooi voor de bui binnen. 

Screenshot_20181123-204758-01Screenshot_20181125-203324-01Screenshot_20181125-203907-01Screenshot_20181126-134558-01screenshot_20181128-174139-01

Als je goed geteld hebt dan mis je dag 6, maar ik liep toen binnen op de loopband bij de fitness. Ik deed het als warming up in plaats van roeien en de crosstrainer. Het schoot helemaal niet op met de kilometers, maar toen bleek dat de treadmill ingesteld stond om miles.  

Maar ik heb nog meer hardloopgekkigheid gedaan/gezien/gelezen:

Van manlief kreeg ik voor mijn dit prachtige boek met boodschap. Heerlijk om te lezen voor of na het trainen. Als je niet weet wie Scott is dan moet je maar eens op zijn website kijken en je verbazen over al zijn hardloopavonturen klik.  

IMG_20181128_142011869IMG_20181128_142046107

Bij blogster Fitmetlien las ik over het boek ‘Lopen’ van John Rooms. Die komt zeker op mijn verlanglijstje. Ik ga één tip uit het boek die ook in het blog beschreven staat gelijk toepassen: vijf minuten op één been staan voor stabiliteit. Een fysiotherapeut heeft mij dit ook eens aangeraden. Je moet de oefening op blote voeten doen. Om het moeilijker te maken kun je evt. door je knie zakken.

IMG_20181128_201657866_1IMG_20181128_201705121_1

Verder doe ik momenteel een paar keer per week een oefening om mijn knieën te versterken. Het is een uitvalspas voorwaarts. Omdat ik niet zo lenig ben kon ik volgens de trainer het beste mijn voet eerst half hoog laten rusten en de herhalingen 10x aan één kant doen en dan pas wisselen van been . Dit is een oefening die je op veel plaatsen kunt doen net als op één been staan (bij tv-kijken, koken, tandenpoetsen etc.) maar ook als je buitenshuis ergens moet wachten. Als jullie me dus gekke dingen zien doen, dan weet je waar ik mee bezig ben. 

En nog een paar geweldige foto’s van een te gekke run waar ik  vorige week woensdag aan meedeed van de Rotterdam Running Crew. Ze organiseerden een lichtjesrun #RRC54 vanaf de Kunsthal Rotterdam waar momenteel een tentoonstelling is over kinetische kunst. Door mee te doen aan de run werden wij dus ook een kinetisch kunstwerk. Ik ben nog wel van plan deze tentoonstelling te gaan bekijken. Het loopt tot 20 januari 2019.

46886718_2156812360997040_8991209387850727424_n run2day rotterdam 46498272_1653301144770232_5939649834305716224_o ministerie van beeld rcc54Er komt nog zo’n soort run op 19 december a.s. maar dan ten behoeve van het Sophia Kinderziekenhuis. Er is een en ander veranderd aan de runs van de Rotterdam Running Crew. Ze zijn minder massaal. Er zijn nog steeds 3 afstanden maar daarin zijn tempogroepen gemaakt. Hierdoor lopen meer mensen van hetzelfde tempo bij elkaar en dat is een stuk rustiger en veiliger. De begeleiding is wat strikter en dat maakt het allemaal veel prettiger en gezelliger. Ik vind het een enorme verbetering. De runs zijn nog steeds gratis maar je moest je wel vooraf aanmelden. De link voor 19 december staat hier

De foto’s van de lichtjesrun zijn van de Facebookpagina van de Rotterdam Running Crew en van Run2DayRotterdam

46732168_1658609990906014_5701970308399890432_n rcc iris droog hofland

 Nou dat waren weer bijna 1000 woorden over hardlopen. Ook op andere gebieden ben ik nog actief maar dat bewaar ik voor de volgende blogs.  

Ik heb de blog nog 3 keer herzien en bijgewerkt. Ik hoop dat nu alle layoutproblemen weg zijn. Ik kon de foto’s alleen groot plaatsen. Het kan zijn dat je door een eerdere versie van je reader of tijdlijn een oudere versie van dit blog te zien krijgt. 

 

 

 

 

9 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Je bent onverbeterlijk 🙂 – wat een strijdlust!
    Maar je luistert ook niet goed naar de fysiotherapeut – oefening op blote voeten is niet op kousen!

  2. monique schreef:

    Ziet er goed uit je blog! En leuk geschreven weer.

  3. Jacqueline schreef:

    Hier een lurker… zag je bij de RRC maar durfde je toch niet aan te spreken… wat zeg je dan “ja, ik volg je blog?” maar ja, zo is het wel. Heel veel respect voor je doorzettingsvermogen en je schrijft leuk! Toevallig 1 november een running streak begonnen, minimale afstand 2.1km en tot nu toe bevalt het goed. Goede oefeningen die je doet!!!!

    1. djaktief schreef:

      Oh jammer dat je niks gezegd hebt. Ik was alleen en heb gewoon met allerlei mensen een praatje aangeknoopt tijdens het wachten en na afloop wat gedronken en gepost op IG. Veel succes met jouw streak.

      1. Jacqueline schreef:

        Ja, stom hey… volgende keer beter. Ik zie je vast nog wel bij een andere run (de 19e ben ik er helaas niet bij).

  4. Affodil schreef:

    Ik heb ook moeite met “naar buiten gaan”. En ik heb ook een challenge: hond Jeppe. En die houdt niet op met zeuren tot ik dan maar in mijn buitenkleren kruip en het weer trotseer. Twee keer per dag zelfs. Verder gaat het een stuk rustiger dan bij jou en het aantal km is ook een stuk lager, maar het doet achteraf toch altijd deeugd en het schenkt veel voldoening.

  5. djaktief schreef:

    Geweldig dat je die kameraad hebt om te bewegen fysiek en mentaal. Snelheid is relatief. Bewegen is positief.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s