Terugblik op de runningstreak (met tips)

Bijna alle dagen en routes gevat in screenshots vanuit Garmin

Nou hij is eindelijk afgelopen die runningstreak maar ook nou hij is nu al afgelopen. De tijd vliegt. In dit blogje wil ik ingaan op mijn ervaring – 41 dagen – met een runningstreak en het trainingseffect en de belasting fysiek en mentaal. Het heeft best veel aspecten en ik probeer ze in dit blog voor mezelf op een rijtje te krijgen. Het is zoals gebruikelijk bij mij een lang verhaal geworden waarvoor nou eens geen excuus. (Over de eerste 7 dagen schreef ik reeds het blog ‘hardloopgekkigheid‘).

Inleiding:

Ik deed mee aan de runningstreak van Shiva – die al 3 jaar dagelijks rent – in een opwelling omdat ik hierover een bericht zag op Instagram. (Zoek daar op @Shivas.live en bekijk haar stories.) Lees ook ‘5 vragen aan Shiva‘ Nou heb ik een aardige basisconditie met wekelijks 3 looptrainingen, 1 fitnesstraining, veel fietsverkeer en af en toe een zwemtraining en wat yoga- en andere oefeningen dus fysiek zou ik de belasting goed aan moeten kunnen. Zeker omdat je al van een runningstreak spreekt bij een minimale afstand van 1 EM per dag = 1,61 km.

Met mijn deelname aan de runningstreak wilde ik testen of ik de dagelijkse belasting van hardlopen mentaal en fysiek aan zou kunnen en ook of ik hierdoor sneller zou gaan lopen. Ik had al 2 wedstrijden gepland staan en ik kon nog een derde toevoegen als ik daartoe in staat zou zijn. Verder wilde ik de streak als een stok achter de deur gebruiken om gemakkelijker de deur uit te gaan voor een training als de omstandigheden niet zo fijn zijn (slecht weer, moe, depri) kortom vermindering van uitstelgedrag. Verder was de verbranding van de decembercalorieën een aanleiding om mee te doen.

Al een tijdje worstelde ik met de verschillende trainingsvisies op de marathon t.w. opbouwen dmv duurlopen of de souplessemethode (boek Duurlooopmisverstand van Klaas Lok en het boek De Hardlooprevolutie Sportrusten Stans van der Poel en Koen de Jong). Mijn tijden op de marathon worden trager en misschien is dit te keren door een andere trainingsaanpak. Maar dan zou ik moeten gaan trainen op een manier die me niet aanspreekt: lopen op hartslag en vaker op hoger tempo. Ik loop hard omdat ik het leuk vind en als ik dan de meeste trainingen dingen moet doen die ik niet leuk vind dan heb ik toch het gevoel dat ik niet goed bezig ben.

Mijn plan van aanpak

  • Ik wilde mijn gewone hardlooptrainingen voortzetten en aanvullen met korte stukjes op de andere dagen.
  • De overige trainingen (zwemmen, fitness, yoga) wilde ik combineren met de streak zonder dat ik veel extra moest omkleden…..was besparen.
  • Als minimumafstand koos ik 2 EM omdat mijn kortste herstelloop 3 km is of een Coopertest van 12 minuten zo hard mogelijk.
  • Verder wilde ik iedere dag een andere route lopen om te voorkomen dat het saai zou worden en tegelijkertijd looplusjes ontdekken die ik later weer gemakkelijk zou kunnen gebruiken om aan mijn gewone trainingen te plakken.
  • Ik wilde niet dagelijks iets op Instagram posten omdat me dat teveel tijd zou kosten maar zou wekelijks een (paar) update(s) plaatsen.
  • Ik wilde de geplande wedstrijden (2x halve marathon) voluit gaan.

Week 1 —>23 t/m 29 november

Ik ben een dag te laat om te beginnen met de #StreakWithShiva en ik besluit daarom die vrijdag de 23e te starten met een flinke lange afstand die voor 2 dagen zou kunnen tellen. Ik hou wel de nummering aan van de dagen van Shiva. Mijn weekverslagen beginnen daarom ook op donderdag. Die week loop ik mijn gewone rondjes en een paar kleine stukjes. Op dinsdag loop ik mijn kilometers op de loopband op de fitness. Ik schreef erover in dit blog. Het valt me mee om iedere dag te lopen en ik ben er niet zoveel mee bezig verder.

Week 2 —>30 november t/m 6 december

Deze week heb ik in het weekend mijn eerste wedstrijd in Vlaardingen waar ik dit blog over schrijf. Voor het eerst sinds 7 jaar loop ik weer een halve marathon sub2 en daar ben ik heel blij mee. Het valt me ook reuze mee om de dag na de wedstrijd weer te gaan lopen (4 km). Normaal doe ik dan geen looptraining. Voorafgaand aan de wedstrijd wilde ik een kort stukje lopen maar ik vergiste me en kwam toch op een kleine 5 km uit. De dag voor de wedstrijd is bij mij anders altijd een rustdag waarop ik hooguit een rondje fiets of wat wandel. Blijkbaar kan mijn lijf dit prima hebben. Ik voel de dagen na de wedstrijd wel dat ik intensief gesport heb aan mijn bekken en knie alsof de coördinatie van mijn spieren niet 100% is. Verder heb ik last van tijdgebrek omdat ik heb de hele tijd het gevoel dat ik nog moet lopen, nog moet douchen etc. en voel me wat opgejaagd. Op donderdag 6 december is het vreselijk slecht weer en ik bagger laat in de middag door de stromende regen. Ik kies voor de route door de Heinenoordtunnel om toch een beetje droog te kunnen lopen (tip kies voor een tunnel op een rainy day). Dat voelt wel superstoer.

Week 3 —>7 t/m 13 december

Het is een hele drukke week waarin ik met manlief een dagje naar Delft ga en intensief bezig ben met diverse sollicitaties. Ik merk dat ik door de drukte slecht slaap. Ik word steeds vroeg wakker tussen 03:00 en 05:00 uur en kan dan nauwelijks meer inslapen. Als ik meer dan een uur wakker lig gaan mijn heupen en rug zeer doen en dan sta ik van ellende maar op. Ik merk dat ik minder fit ben. De benen voelen zwaar en ik maak diverse vergissingen op allerlei gebied en verdwaal onderweg bijna in Heerjansdam. Ik ben nog wel in een goed humeur en actief bezig met van alles en nog wat. Ik merk dat steeds later op de dag ga lopen behalve als ik een loopafspraak heb zoals met John van Running Blind.

Het lukt wel goed om nieuwe routes te vinden. Ik loop leuke figuurtjes in de nabije wijken Verder komt er een nieuwe uitdaging bij. Er wordt op Instagram gesproken over de kilometerstand van 2018 en ik blijk nog 167 km verwijderd te zijn van het magische getal 2.000 km. Ik heb nog nooit zoveel gelopen in een jaar en gelijk voel ik me uitgedaagd om te kijken of ik dat zou kunnen halen, maar ik wil me niet gek laten maken.

Dit heet figure running Google er maar eens op

Op de korte afstanden in de buurt raap ik regelmatig wat vuilnis op dat ik in de dichtstbijzijnde vuilnisbak deponeer. Ik plog dus (de term is een samenvoeging van de woorden ‘joggen en het Zweedse ‘plocka’ dat zoiets betekent als verzamelen). Ook start ik vaak een rondje met het wegbrengen van biebboeken of het terugbrengen van iets naar een winkel. Soms eindig ik ook met het doen van een boodschap (tips). 

Week 4 —>14 t/m 20 december

Deze week begin ik rustig omdat er weer een wedstrijd op de planning staat: de halve marathon in Spijkenisse. Het was een hele leuke dag en ik heb daar dit blog over geschreven. Het slapen gaat nog steeds slecht maar het lopen gaat verder goed. Ik voel me vermoeid en merk dat ik op moet letten dat ik niet klakkeloos willekeurige loopschoenen moet aantrekken. Ik ga hardlopend naar de fitness, doe een uurtje krachttraining en ga weer rennend terug. Ik ben trots op mezelf maar doodmoe en ik plof regelmatig in bad die week om even bij te tanken en daar val ik soms bijna bij in slaap. Toch loop die woensdag – 3 dagen na de wedstrijd – samen met Pauline de Lichtjesrun van de Rotterdam Running Crew en schrijf ik me in voor de Kerstloop bij CAV Energie. Maar erover bloggen doe ik pas veel later aan het eind van de maand in dit verzamelblog. Op de donderdag loop ik voor het eerst minder kilometers dan ik plande omdat ik echt in tijdnood zit omdat ik jongste moet brengen en halen. Weer thuis gekomen maak ik een planning met hoeveel kilometers ik nog te gaan heb tot de magische 2.000 tot en met oudjaar. Ook omdat manlief nog een weekend weg gaan en de kerstdagen eraan komen. Nu zie ik dat het lopen mij helemaal opslokte maar in die week had ik dat niet in de gaten (tip).

Week 5 —>21 t/m 27 december

Die vrijdag start met een vroege regenachtige run omdat ik met manlief naar Oldenburg reis in Noord-Duitsland voor een weekendje weg. Manlief zal rijden zodat ik wat rust krijg en af en toe stijgt er inderdaad een geronk uit mij op omdat ik in slaap ben gevallen in de auto. We genieten van de kerstmarkt en de volgende dag lopen we samen een rondje hard door de buitenwijken van Oldenburg. We komen die zaterdagavond pas laat terug thuis waar we verder de mega wastassen vinden van onze twee studerende zonen die gearriveerd voor de kerstdagen (maar toch al weer gevlogen zijn naar activiteiten met vrienden). Toch staan manlief en ik die zondagochtend om 11:00 aan de startstreep. Ik loop die 10 Engelse mijlen (16,1 km dus) harder dan die twee halve marathons in december en zelfs iets sneller dan de tienkilometerwedstrijden in augustus en september van dat jaar. De trainingsomvang van de streak begint zich uit te betalen! Het wedstrijdverslag staat ook in dat verzamelblog.

Alle wedstrijden in 2018

De kerstdagen zijn verder gezellig en calorierijk dus blijven lopen is het devies. Ik kies voor onverharde routes en een rustig tempo. Op Instagram zijn er berichten over een een meetup van de de Shivastreakers in Hilversum en ik zit te dubben of ik hieraan mee zal gaan doen. Kan ik het wel omdat het trail is en ik al vermoeid ben en heb ik wel vervoer en kost het niet teveel tijd? Maar het is te leuk om voorbij te laten gaan dus ik meld me aan en loop 2e kerstdag ter voorbereiding het Vossepad. (Klik hier voor meer info (boerenlandwandeling). De dag daarna ga ik op pad met loopmaatje Monique om een nieuwe route in Ridderkerk uit te proberen. Ik krijg energie van loopafspraken met hardloopmaatjes en hardlopen op plekken waar ik anders niet kom (tip).

Week 6 —>28 t/m 2 januari

De laatste week of eigenlijk halve week is ingegaan. De vrijdag start ik met een vroeg en kort rondje hardlopen met buurvrouw Pauline en die zaterdag geniet ik van de loop met de andere deelnemers van de runningstreak. Het verslag staat ook weer in dat verzamelblog ‘Leuke loopjes in december’ . Tijdens die loop in Hilversum/Hollands Rading passeer ik onbewust de 2.000 km grens.

Nog maar 2 dagen te gaan en 2018 is geschiedenis. Ik besluit symbolisch door te lopen het nieuwe jaar in en te finishen met 2019 kms. Daarvoor loop ik in slakkentempo nog een keer 10 km alleen en nog een kort rondje samen met buurvrouw Pauline en dan is het jaar voorbij. Ik had nooit gedacht dat is ooit zoveel zou lopen in één jaar.

Maar de streak is nog niet voorbij want die zou duren tot en met 1 januari. Ik heb me weer door iets op Instgram laten meeslepen nl. de uitdaging om in een virtueel team van Polar (merk sporthorloge voor de leken) zoveel mogelijk kilometers te maken in 30 minuten op nieuwjaarsdag. Als je het fijne erover wilt lezen dan moet je deze blog van Michiel bekijken. Met maar liefst 46 teamleden zweten we de champagne en andere alcohol eruit en voelen we de oliebollen en snacks nog in onze lijven. Die zijn in 30 minuten nog niet verteerd helaas. Ik kom maar tot een armzalige 5,35 km maar omdat het de 40e dag van mijn runningstreak is met flinke tegenwind aan het begin van het parcours voel ik me toch tevreden. Ik besluit om voortaan iedere maand zo’n testhalfuurtje te gaan doen in 2019. (Onze virtuele groep ‘Team Sportlifecrisis’ bereikt uiteindelijk de derde plaats van de teams en gaat inderdaad verder met dit soort virtuele runs. Klik hier als je interesse hebt.)

En dan is het 2 januari en dan is iedereen klaar met #StreakWithShiva maar ik besluit mijn eerste gemiste dag in te halen omdat ik toch al een loopje als buddy van John van Running Blind had afgesproken. De laatste 9,5 kilometers brengen de kilometerstand van de 41 dagen runningstreak op 345 in totaal.

uit de stories van @shivas.life

The week after

De eerste rustdag had ik het zo druk dat ik niet eens tijd had om het lopen te missen. In verband met speciale zaken gingen we via Leerdam en Utrecht naar Nijmegen en om fileleed te vermijden moesten we op de terugweg ook omrijden via Utrecht. Op vrijdag ga ik gewoon weer een rondje lopen en neem ik weer eens even de tijd voor een loopfoto met de zelfontspanner. Tijdens de streak heb/neem ik daarvoor niet de rust (tip).

Op zaterdag vertrekken manlief en ik voor een dagje Antwerpen en daar maken we onze kilometers wandelend en op zondag start ik mijn eerste lange duurloop voor de marathon van Enschede (die is de week na die van Rotterdam) ook met hem. Ik lopp 21 km en hij de helft. We gaan samen van start op de City Pier City. Arjen liep nog nooit een halve marathon. Hij is een getraind fietser en schaatser en doet wekelijks een korte looptraining in het Kralingse Bos met zijn club SVR Schaatsvereniging Rotterdam. Ik constateer dat mijn benen toch wel flink sterker voelden dan voor de runningstreak maar deze verbetering kan ik ook nog te danken hebben aan de supercompensatie voor 3 hardloopwedstrijden in één maand.

Op maandag fiets ik naar het zwembad in Rotterdam Zuid. Aan andere sporten kwam ik tijdens de streak niet toe. Het lukt me tijdens de streak niet goed om dingen te combineren en ik pak ook vaker de auto omdat ik weinig tijd of energie heb. Misschien was mijn indeling niet goed en had ik regelmatig een one-mile-dagje moeten inlassen(tip). Ik mis het zwemmen wel want mijn lijf voelde stram en stijf. Voor het eerst in mijn zwemleven tel ik de baantjes niet maar zwem relaxt met buurvrouw Annemarie lekker kletsend een onbekend aantal baantjes. Ook het fietsen voelt lekker voor mijn lijf. Bij het omhoog fietsen constateer ik dat mijn knieën sterker zijn geworden (tip)

Op dinsdag fiets ik naar de sportschool waar ik al twee weken niet ben geweest en draai mijn rondje op halve kracht. Ik heb daar 2 weken verzuimd door de kerstvakantie en de trainingen niet ingehaald. De spieren voelen wel goed sterk maar bij het planken en mijn oefeningen (yoga en fysio) merke ik dat mijn lijf allesbehalve soepel is. Ik werk alle oefeningen kalm en nauwgezet (op een lagere belasting en met minder herhalingen als anders) af en het voelt heerlijk er de tijd voor de nemen. In het begin van de streak deed ik een beetje warming up (korte loopjes) en wat stretching achteraf maar dat schoot er steeds vaker bij in omdat alles gauw gauw deed. Warming up en cooling down kan je niet missen (tip).

Daarna fietse ik naar de maandelijkse bijeenkomst van Weight Watchers. Die heet nu WW Freestyle en is volgens de website “WW Freestyle is ‘ons holistische programma voor gewichtsverlies en wellness. Het helpt je bij het ontwikkelen van een gezond voedingspatroon, ongeacht of je wilt afvallen of op gewicht wilt blijven”. Ik ben ‘lid voor het leven’ sinds 21 maart 2017. Volgens WW is een gezond gewicht bij mijn lengte max. 75,7 kg. Bij WW weeg je je altijd met kleding en schoenen aan. Ik mag maximaal 2 kilo boven dit gewicht komen en dan moet ik weer cursuskosten betalen. Ik weeg die dinsdagochtend 75,2 kg (thuis 74,4) en zit nog aan de goed kant van de streep. Tijdens de runningstreak had ik echt meer behoefte aan eten. Ik lunchte vaak al om 11 uur omdat ik dan echt mijn maag voelde knorren en ik nam ook wat vaker een stukje (zelfgebakken) taart/cake. Daarna volgde de feestdagen met eveneens een luxer eet- en drinkpatroon. Voor mijn gevoel is mijn buik dunner geworden tijdens de runningstreak maar ik heb beslist meer gegeten. Ik snackte vooral ook ’s avonds meer en dat was eigenlijk omdat ik ook moe was. Ik wil weer graag terug naar het gewicht dat in de buurt ligt van de 71 kg (thuis 70,5) dat ik vorig jaar maart haalde. Een volgende runningstreak zal ik echt voedzamer en nog gezonder moeten eten (tip).

Op woensdag ren ik lekker weer met John zo vrij als een vogeltje gewoon over een route waar we wel vaker komen (IJsselmonde-Slikkeveer) zonder verder ergens aan te hoeven denken. Ik had waarschijnlijk teveel doelen tijdens de runningstreak: 3 wedstrijden, tempotrainingen (1x gedaan), iedere dag een andere route en de 2000 km bereiken 😉 (Tip: maak het je niet te moeilijk). Dat idee om van de korte stukjes snelheidstrainingen te maken heb ik inderdaad vrij snel losgelaten, maar de rest heb ik doorgezet en gehaald. Ik heb me niet laten opjagen door de ongelooflijke kilometerstanden die ik op blogs en Instagram voorbij zag komen aan het eind van het jaar, maar wel een paar stappen meer gezet voor een mijlpaal die ik misschien nooit meer zal bereiken.

De afwisseling van routes/plaatsen, wedstrijden/evenementen en hardloopmaatjes heeft het voor mij wel tot een spectaculaire loopmaand gemaakt. Ik liep in Oldenburg, Vlaardingen, Spijkenisse, Gouda, Rotterdam, Ridderkerk en uiteraard in veel hoeken van Barendrecht, Heerjansdam en Rhoon en met John, Pauline, Monique, Shiva, Janneke en de hele groep in Hilversum Edgar, Petra, Steven, Jeanique, Ketura, Eline, Kelly, Hanne en Essi. Ik ontmoette in Spijkenisse blogger Michiel en bij alle CAV-Energie-loopbekenden en Myra. Doe wat zout of suiker in je loop-soep/pap is dus echt een aanrader (tip dus).

Gisterenmiddag fietste ik naar de bloedbank voor een plasadonatie en daar werd een HB van 7,9 vastgesteld. Dit is afgelopen maand dus wel met 1,2 naar beneden gegaan (door de drukte en/of de training en/of het slaapgebrek?) Mijn hartslag was ook wat hoger dan normaal daar maar dat kan aan allerlei dingen liggen. Volgens de meldingen van Garmin is mijn rustpols iets verhoogd en loopt de hartslag sneller op en daalt juist langzamer. Dat kan op overtraining duiden maar ook gewoon te maken hebben ouder worden en de overgang. Geen reden om me druk te maken. Het is opvallend dat ik nu wel weer beter en langer slaap dan tijdens de runningstreak.

He he eindelijk ben ik aan het eind van mijn mijn verhaal gekomen (en jij ook?). Alleen nog maar de conclusies die ik uit mijn ervaring van 41 dagen kan trekken. Ik vermeld dat opzettelijk omdat het mijn persoonlijke ervaring is en het slechts om een relatief korte runningstreak gaat.

Conclusies:

  • Mijn beenspieren zijn sterker maar de rest van mijn lijf is minder all round getraind en voelt strammer.
  • Ik haalde een snellere hardlooptijd in een wedstrijd van 16,1 km dan drie maanden eerder bij eentje van 10 km zonder echte snelheidstraining.
  • Ik heb geen blessures gekregen.
  • Mijn eetpatroon was verstoord maar bleef ongeveer op het zelfde gewicht.
  • Mijn rust- en slaappatroon was verstoord.
  • Mijn incasseringsvermogen is vergroot want ik ben onder alle omstandigheden gaan lopen. Ik stel het lopen iets minder uit naar een later tijdsip op de dag.
  • Mijn zelfvertrouwen is gegroeid, want ik heb het allemaal toch maar gedaan en voor elkaar gekregen.
  • Ik was minder fit en scherp. Ik vergat regelmatig dingen en maakte vergissingen. Ik heb me een flink aantal keren bij mijn huisgenoten verontschuldigd voor onaardig gedrag.
  • Ik werd luier in andere dingen en kookte makkelijker en pakte sneller de auto in plaats van de fiets. Ik liet manlief vaker koken, rijden etc.
  • Je krijgt een heleboel was maar je draagt zo al je loopkleren weer eens een keertje.
  • Ik vind lopen nog steeds leuk maar niet dagelijks. Ik ga wel van 3 naar 4 looptrainingen overschakelen.
  • Ik miste het zwemmen en de yoga echt maar kon me er niet toe zetten, net zo min als tot stretching en core stability oefeningen.
  • Ik laat me makkelijk uitdagen en meeslepen door enthousiaste plannen van anderen en moet wel checken of dat echt in mijn (hardloop/sport)leven past.
  • Meer loopplezier door afwisseling van routes en hardloopmaatjes
  • Ik ben en blijf een loopgek.
  • De focus van een streak kan ik ook op andere terreinen gebruiken om gewoontes aan te leren (vroeger op pad bijv.) , een achterstand weg te werken (eindelijk fotoboeken maken) en/of een ander doel te bereiken (de doorstart van mijn eigen bedrijf Atelier DJ.

Misschien doe ik het nog wel eens een keer op loop- en/of ander gebied.

Loopgek en creabea ineen in eigen ontworpen en gemaakt runningskirt op 24-12-2018 met prachtig weer

9 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Het bijhouden van al dat moois traint je om morgen een prima boekhoudster te worden 🙂 !

    1. djaktief schreef:

      Bedankt voor je compliment.

  2. Mari Durieux schreef:

    Je hebt het mooi omschreven Dorothé. Ik vind het knap die runstreaks maar toch lijkt het mij niets. Daarom des te meer respect dat je het hebt gedaan!

    1. djaktief schreef:

      Dank je Mari. Voor een keer vond ik het wel wat Mari, maar zo’n hele lange daar heb ik geen zin in en zie ik ook niet voldoende voordelen van. Ik ben net als jij zo mooi zegt voor ‘keep on running in a free world’

  3. Affodil schreef:

    Indrukwekkend, als altijd. Ik word al moe van het lezen … 😉

  4. Mrs. T. schreef:

    Ik vind het superknap. Ben geen hardloper en zal het ook nooit worden.

    1. djaktief schreef:

      Wandelen mag ook. Ik ben nou eenmaal een loopgek 😉

  5. Gwennie schreef:

    Petje af! Ik loop al een tijdje niet meer hard, maar mediteer en doe aan yoga. Dat bevalt ook goed 🙂

    1. djaktief schreef:

      Gwennie door jouw blog ben ik juist weer begonnen met yoga. Meditatie volgt vast binnenkort weer. Ik had nog geen tijd om een reactie bij je achter te laten omdat dat via de smartphone lastig gaat, maar ik geniet van je blogs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s