Loopdingetjes

Als er geen wedstrijd is om verslag van te doen (of een blessure om over te klagen) dan schrijf ik niet zo gauw over hardlopen. Toch zijn er veel hardloopgerelateerde zaken waarvan ik denk dat het leuk is om ze te delen in een blog. Het zijn kleine dingetjes en wetenswaardigheden maar soms zo handig, dat ik wilde dat ik ze eerder ontdekt of gelezen had. Ik ben al een paar dagen aan dit blog bezig maar het schiet niet op. Toch vind ik het goed om het hele verhaal vast te leggen ook voor mezelf om op terug te kijken. Nou daar gaan we dan:

Neem nou de drinkzak/camelbag die je na het hardlopen weer schoon en droog moet maken want anders komt er schimmel in. Een heel gedoe om de laatste druppel eruit te krijgen. Je kunt er uiteraard dure onderhoudssetjes voor kopen, maar ik bedacht zelf dat een dubbelgevouwen kleerhanger en een prop keukenpapier hetzelfde effect heeft. De camelbag blijft mooi open en als je het slangetjes omhoog om de haak doet dat komt de laatste druppel eruit in de loop van der tijd en die verdwijnt dan in het keukenpapier.

Nog een dingetje over de drinkzak. Ik had altijd ruzie met het slangetje aan de voorkant tijdens het hardlopen. Het tikte de hele tijd vervelend tegen mijn borst. Ik stopte het daarom meestal weg onder de riempjes maar dat leverde me soms een pijnlijke plek op mijn borstbeen op. Tot ik op het idee kwam om een elastiekje te gebruiken om het slangetje gewoon vast te zetten aan de riempjes. Zo simpel, maar ik had er nog nooit eerder aan gedacht maar wel iedere keer lopen klieren met dat slangetje.. Het is nog net zichtbaar onderaan de foto, gemaakt tijdens de eerste 30 km training voor de marathon van volgende week zondag in Spijkenisse.

Let op het elastiekje

De voorbereiding voor deze marathon heb ik anders aangepakt dan de andere 12 keer dat ik aan de start stond. De klassieke voorbereiding met 6 lange duurlopen (23-26-28-30-32-35 km) werd te zwaar voor me en ik heb nu gekozen om slechts 2 lange duurlopen van 30 km te doen. Mijn opbouw was nu veelzijdiger en korter. Begonnen met trail in de opbouw, wat wedstrijden kort en middellang afgewisseld en twee ‘dertigers’ en voor het eerst een duurloop met tempoblokken. Ook bewust de langste afstanden solo gelopen voor het mentale aspect. Ik zet het lijstje hieronder zodat ik een overzichtje voor een volgende keer paraat heb mocht dit succesvol zijn komende zondag. Ik wil er niks mee claimen of bewijzen of zo. Er is veel te doen over de methode van Sportrusten waarbij je langste afstand in de voorbereiding slechts 15 km is. Ik heb gezocht naar een mix tussen de twee methodes. Grappig is juist dat er op ProRun juist een stuk over is geschreven klik.

datumafstandtrainingssoort
1-sep15 kmwedstrijd trail N70
13-sep21 kmduurloop solo
22-sepca. 5 km2 korte wedstrijdjes Van Herpenloop
29-sep19 kmtrail duinen met Paula
4-okt26 kmduurloop met Ron
13-okt21 kmwedstrijd Eindhoven
20-okt15 kmduurloop met Arjen
27-okt21 kmwedstrijd Etten-Leur
3-nov30 kmduurloop solo
8-nov15 kmduurloop solo
17-nov15 kmwedstrijd Zevenheuvelenloop als buddy
24-nov21 kmduurloop met 3x 3 km tempoblokken
1-dec30 kmduurloop solo
8-dec14 kmduurloop solo half trail

Ik vind het zondag sowieso nog erg spannend of het wel gaat lukken. De weersverwachting ziet er nu nog goed uit. Het kan me maken en breken daar in dat open landschap. Waarom doe je het jezelf nog aan zul je denken. Je hoeft toch niks te bewijzen. Aan een kant niet en aan de andere kant wil ik gewoon nog graag laten zien dat ik dat nog kan een marathon lopen. Ik ben ook bang dat als ik een jaar oversla dat het me dan niet meer lukt.

op het SMA in Rotterdam Kralingse Zoom

Maar ik heb wel eerst een sportkeuring laten doen bij een SMA (sportmedisch adviescentrum). Dat doe ik ongeveer iedere twee jaar sinds ik hardloop, behalve in de periode vlak voor ik geopereerd zou worden want dat had ik toch geen marathon in de planning. Ik heb alles eens even voor mezelf op een rijtje gezet. en dan zie je wel dat de conditie wel wat afneemt. Het is niet 100% nauwkeurig te vergelijken hoor, want de sporttesten van 2015 en daarvoor werden anders afgenomen dan nu, maar het geeft een globaal beeld.

SMA keuringkgBMI%vetHBrust-hart-slagbloed-drukmax. verm. wattVO2max ml/min/kgVO2max watt/kgnormaal = watt
3-12-201974,424,931,57,946120/7024736,63,32162
20-12-201773,324,633,28,252139/7525738,33,49152
14-12-20157926,4357,446125/75230382,91130
9-12-20117524,833,58,154100/7023841,23,17139,4
10-2-201076,925,532,98,448100/6023840,23,1142
1-2-200873,824,730,48,448110/6027547,53,7145

De marathon in Spijkenisse liep ik voor het eerst en laatst in 2016 klik. Het parcours is op het eind verbeterd weet ik omdat ik er vorig jaar een halve marathon liep klik. Toen was het lastig met de mist die je wereld erg klein en soms glad maakte. Ik heb ondertussen wel veel geleerd van andere marathons en weet beter de voeding te managen. Ik blijk gewoon niet goed tegen Isostar te kunnen als ik het in de juiste verhouding mix. Daarom heb ik opnieuw Maurten aangeschaft. Net zoals in München en Enschede. Daar loop ik echt het beste op. In de trainingen heb ik op de gels gelopen van Maxim. Die kun je gemakkelijk bij iedere AH kopen en die vallen ook wel goed, maar voor een hele marathon heb ik meer voeding nodig.

Wat nieuw is ten opzichte van alle marathons die ik heb gelopen is dat geen vaseline meer zal gebruiken om schuurplekken tegen te gaan. Ik kreeg van iemand op Instagram de tip om Pjur Woman Bodyglide te gebruiken. Het is op siliconenbasis en het voordeel is dat het veel langer blijft zitten zonder dat het plakt dan vaseline. Ik heb het een aantal keren uitgeprobeerd tijdens de lange duurlopen. Je kunt het gewoon on line bestellen als je niet naar de winkel wilt en gênante vragen wilt vermijden.

plaatje van het www

In de voorbereiding heb ik deze keer ook wat anders gebruik gemaakt van massage. Ik heb gemerkt dat ik eigenlijk lastig herstelde van de massages, dus ik heb gevraagd om het wat minder diep te doen en ik heb de massage wat verder voorafgaand aan de marathon af gepland. Zelf ben ik verder actief met een massagebal geweest die ik bij de Decathlon heb gekocht. Ik heb die vooral voor de gluteus gebruikt (klik voor video hier) en voor de voetspieren (nog een video klik). Je hoeft echt niet precies zo’n balletje te hebben, met een gewone tennisbal kom je ook een heel eind.

Nog een plaatje van het www

En verder heb ik een nieuwe oefening toegevoegd aan mijn cooling down. Mijn binnenbeenspieren oftewel de adductoren zijn een beetje verkort. De normale rekoefeningen daarvoor hielpen mij onvoldoende. Ika heb nu geleerd om bij het zijwaarts rekken de voet naar buiten te draaien. Het heeft het bij mij een stuk beter gemaakt. Kijk maar naar de foto’s wat ik bedoel.

eerst voet recht
dan voet uitdraaien

En dan heb ik nog twee dingen qua kleding die mijn loopprestatie hopelijk verbeteren. Ik heb dus een compressiebroekje gekocht. Daar schreef ik al over in dit blog klik. Het was een mannenbroekje van Adidas maat L en dat was te groot, maar de maat M was weer te strak net boven de knieën. Nu heb ik toch maar het broekje in maatje L 4 cm smaller gemaakt per kant = een maat in de confectie behalve dus net boven de knieën. Het ziet er niet uit maar ik draag het onder een lange tight dus niemand ziet het. Uiteraard heb ik het al uitgeprobeerd. Ik weet ook zeker dat ik vrij warme kleding zal dragen. Ik heb wel het nieuwe shirt besteld bij SPARK Atletiek van de marathon maar ik loop in een shirt wat me tot nu toe erg lekker zit. Dat ik er dan toevallig vaak mee op de foto sta kan me niks schelen. Het is tenslotte geen modeshow.

Mocht het nu gaan regenen dan heb ik een nieuw regenjasje van het merk Skins aangeschaft. Die heb ik ondertussen ook al vaker moeten gebruiken in de praktijk want er kwam nogal eens wat hemelwater naar beneden. Ik schrijf die merken op niet omdat mij dat gevraagd is, maar omdat ik ze wil onthouden voor mezelf en evt. kan een ander ook eens kijken of het wat voor hem of haar is. Voor sokken ben ik nog steeds erg tevreden over het merk Feetures. Ze gaan al flinke tijd mee. Dit wordt de 4 marathon die ze gaan doen. Ik heb ze bij alle lange duurlopen gedragen en ze zijn nog steeds heel.

mijn nieuwe jack van Skins

De grote kunst blijft om zelf heel te blijven. Het is nu 22:00 uur, dus ik ga zo naar mijn bed toe. Nog even de foto’s erin plakken en dan lekker slapen. Dat gaat de laatste tijd al weer wat beter dan een tijdje geleden. Jullie horen tzt wel hoe het zondag is verlopen.

Verder heb ik nog een hele berg te schrijven aan blogs over dingen die ik gemaakt, gekookt of beleefd heb maar dan zijn er al weer nieuwe dingen. Zo af en toe verschijnt er wat. Ik maak nog steeds teveel mee. Maar ik ben vast niet de enige die daar last van heeft. Tot ….

NB bij het zoeken van foto’s bij dit blog ontdekte ik dat ik nog niet geschreven had dat de route naar Rhoon weer beloopbaar is. Het was een prachtig stuk bos dat helaas moest worden geruimd omdat de grond verontreinigd was. Het is nu een saai leeg stuk (zie foto aan het begin van dit blog) maar er zijn nog allerlei plannen voor. Kijk daarvoor op deze website klik . En ik had ook nog willen schrijven over dat de nieuwe (goedkopere ) Kiprun long schoenenvan de Decathlon goed bevallen voor het korte werk. Ik heb er inmiddels 75 km op gelopen enzovoorts….. welterusten…..

15 reacties Voeg uw reactie toe

    1. djaktief schreef:

      Bedankt voor je repost Peter.

  1. monique schreef:

    Weer heerlijk om te lezen en heel veel succes zondag maak er iets moois van.

    1. djaktief schreef:

      Dankje voor je aanmoediging. Je kent de spanning.

  2. Matroos Beek schreef:

    Boeiend om te lezen.
    Wat bedoelt men bij je onderzoeksresultaten met watt? En VO2?

  3. djaktief schreef:

    Watt is de eenheid waarin energie/kracht wordt gemeten. VO2 is de eenheid waarmee het vermogen om zuurstof op te nemen wordt weergegeven. Je doet dat met een fietsproef waarbij het om de zoveel minuten zwaarder wordt gemaakt en je fietst dus tot je niet meer kunt. Ondertussen wordt hartslag en bloeddruk gemeten en ook de herstelhartslag. Dit allemaal samen maakt duidelijk hoe je conditie is en wat je omslagpunt is. Dat is het punt waarna je anaeroob gaat lopen, dwz dat je harder loopt dan dat je lijf normaal lucht en kracht heeft. Dat mag wel maar dat kun je niet lang volhouden. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg.

  4. runningreneetje schreef:

    wat leuk om te lezen.
    Die tip van de kleerhanger en de waterzak ga ik zeker opvolgen.

    wat leuk om te lezen dat jij ook een paar KipRun-schoenen hebt aangeschaft.

    1. djaktief schreef:

      Naar aanleiding van jouw blog ben ik aan de Kiprun gegaan. Leuk dat je wat aan mijn tips hebt.

      1. runningreneetje schreef:

        Ja, daar heb ik zeker iets aan.

  5. Sandra schreef:

    Oh, het is nu zondag je marathon! Ik wens je alvast heeeeeel veel succes, ik ben al benieuwd naar je verslag!

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel. Mijn verslag duurt altijd wat langer maar op Instagram/Twitter geef ik wel gelijk een kort bericht. Als je naar onder scrollt op mijn website kun je dat bekijken ook als je zelf daar geen account hebt. (Hoeft niet maar mag.)

  6. Jannet schreef:

    Ik wens je heel veel succes en -vooral- plezier bij je marathon. Zet hem op!

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel Jannet. De eerste helft heb ik zeker plezier en de rest zie ik wel.

  7. Kakel schreef:

    Wat een lage hartslag in rust! Ik bleef steken op 54. Wel vreemd dat mijn max. vermogens wattage hoger was: 300. Toen fietste ik wel het hele jaar rond. In de wintermaanden met iets dikkere banden.
    Hardlopers hebben zeker wat aan de tips op je blog!
    Ik hoop binnenkort een verslag van je marathon van gisteren te lezen.

    1. djaktief schreef:

      Een fietstest is ook niet ideaal voor een loper, maar zo werken de SMA’s. Ik heb op een gegeven moment een zuurstoftekort door mijn astma dus ook minder vermogen. Het verslag is klaar.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s