Blessure: schaamte, stand van zaken #enweerdoor

Schaamte :

Weer wat nieuws zeker na de vlieg- en andere milieugerelateerde schaamte denk je misschien, maar nee serieus ik schaam me best wel dat ik niet in de gaten heb gehad dat ik met hardlopen toch een blessure heb opgelopen. Het voelt alsof ik stom ben geweest om teveel en te snel iets te doen. Het voelt alsof ik een fout heb gemaakt in mijn training en/of alsof ik het moedwillig mezelf aan heb gedaan door op mijn leeftijd nog weer een marathon te gaan lopen. Zoiets als ‘stommerd je bent gezond, waarom stel je dat dan in de waagschaal’. Verder schaam ik me sowieso om het over mijn blessure te hebben. Ik heb het liever over wat ik kan, wat ik doe, wat ik bereik en wat er lukt. Aan alles wat ik nu doe en waarover ik schrijf in dit blog of op social media zit ineens dat schaduwrandje van die blessure. Ik kan wel beter maar nu even niet of ik kan dit nu gewoon niet. En soms ook het gevoel dat ik beter niet over mijn deelname aan een wedstrijd kan schrijven want mensen zullen misschien wel denken dat ik stom ben om met toch mee te doen. En er is ook een soort schaamte dat ik het alweer over mijn blessure heb. Zoiets van dat ik het er ook de hele tijd bijsleep terwijl ik misschien het juist even ergens anders over zou kunnen hebben om het te vergeten. Het is ook schaamte dat ik het soms als excuus gebruik om even niet het maximale uit de trainingen te halen.

Zoals jullie waarschijnlijk snappen, draafde en draaide ik een beetje door met die stomme blessure. Dat is normaal want je hebt iets en je wilt ervan af en je baalt als een stekker aan alle kanten dat je kunt niet doen wat je wil en kan op je gewone manier. Gelukkig zag ik toen een mooie relativerende afbeelding op Instagram en die zette me weer met beide benen op de grond.

van Crazyheadcomics op Instagram klik

Stand van zaken:

Maar hoe is het nu met die heupblessure eigenlijk of nog meer wat is er precies aan de hand? Voor degenen die het niet hebben gevolgd even een samenvatting:

  • ergens begin december een keertje last gehad van mijn heup
  • met de marathon in Spijkenisse zoveel pijn in mijn heup gehad dat ik 2 paracetamols heb genomen en daarna mijn linkervoet niet op mijn rechterknie kon leggen
  • met vastzittende heup vakantie gevierd en voorzichtig geskied
  • weer gestart met lopen maar het wilde niet dus een afspraak gemaakt met de fysiotherapeut
  • 3 fysiobehandelingen gehad, week looprust gehouden, allerlei oefeningen gedaan
  • verwezen naar orthopeed en röntgenfoto gemaakt waaruit gelukkig bleek dat het geen slijtage was, maar een scheur in het kapsel kon alleen uitgesloten worden met een MRI
Raar hoor dat stilligen voor het maken van zo’n MRI

Afgelopen maandag kreeg ik de uitslag van de MRI bij de orthopeed. Hij verwelkomde me met de mededeling dat hij goed en slecht nieuws voor me had. Het goede nieuws was dat er geen sprake was van een scheur in het gewrichtskapsel maar het slechte nieuws was dat er tendinopathie is van de pees die de gluteus medius/minumus met de heup verbindt en dat er een spoortje vocht in de bursa trochanterica dus was er een lichte bursitus. In gewoon Nederlands: peesirritatie van de aanhechting van de bilspieren naar de heup en lichte slijmbeursontsteking. Ik was allereerst verschrikkelijk opgelucht want dat betekende dat er in ieder geval niks geopereerd hoefde te worden. Tot zover het goede nieuws want het vervelende is dat er 3 tot 12 maanden voor staat om van dit soort peesproblemen en de slijmbeursontsteking af te raken. Ik kreeg de volgende brief mee en een verwijzing naar de fysiotherapeut.

Ik weet niet of jullie het kunnen lezen maar het belangrijkst staat in de laatste alinea: ‘om het herstel god te laten verlopen, is het van belang dat u de pees (relatieve rust geeft). Hiermee wordt bedoeld dat u de pees wel belast maar zonder dat dit meer pijnklachten geeft (tot 24 uur na het gebruiken van de pees). Gebruik de pijnscore schaal 0-10. Tijdens het belasten mag u niet meer dan een 4 geven en moet deze scoren na het belasten terugkeren naar een 2-3.’

#ENWEERDOOR

Vanochtend was ik terug bij de fysiotherapeut en die gaf me twee elastieken banden en een blaadje met oefeningen mee. Verder moest ik nog googelen op ‘crab walks’. Ik kreeg geen aantallen verplichte herhalingen mee. Het was juist de bedoeling dat ik een cirkel van oefeningen creëerde voor mezelf waardoor de heupen geleidelijk aan sterker worden. Ik moest vooral verschillende oefeningen doen en geleidelijk zou ik het aantal of de zwaarte wel kunnen opvoeren. Daarom kreeg ik ook 2 verschillende elastieken mee. Als een oefening zeer doet dan moet ik niet doorzetten maar juist een andere oefening proberen. Dat bedoelde hij met de cirkel.

Verder mag ik blijven hardlopen maar ik mag het aantal kilometers pas verhogen op geleide van pijn zoals dat in het stukje van de orthopeed stond. Het doel is niet het kilometeraantal als zodanig maar het weer pijnvrij lopen. Dat zal ook afhankelijk zijn van ondergrond en omstandigheden (interval, heuvels etc.) Soms zal het iets te zwaar zijn en dat merk je dan vanzelf. De fysio weet dat ik heel gedisciplineerd ben aan het trouw uitvoeren van oefeningen dus hij wilde me pas over een maand terug zien in de praktijk. Als er problemen of klachten waren dan mag ik natuurlijk altijd eerder ruggespraak houden. Eigenlijk moet ik gewoon verder gaan op dezelfde manier zoals ik al deed.

Nou ik heb me vanmiddag vermaakt met het uitproberen en fotograferen van de oefeningen. De samenvattende foto staat boven aan dit blog maar hieronder wat meer details. Sowieso geldt voor alle foto’s dat ik nog niet netjes mijn bovenlijf recht hou. Dat moet ik nog leren dus.

crabwaks links en rechts stappen met een elastiek om je knieën, enkels of voeten (hoe lager hoe zwaarder).
met gestrekt been naar omhoog, opzij naar achter, recht naar achter, zijwaarts , voorlangs, recht vooruit
door de knie zakken met opgetrokken been.

Verder moet ik ook regelmatig die andere oefeningen blijven doen om om souplesse te houden in mijn heup en lijf. Ik moet nog eens even verzinnen hoe ik dat allemaal gaan inplannen en indelen. Maar ik ben heel gemotiveerd om van deze kwaal af te komen. De loopwereld ligt weer voor me open. Komende zondag ga ik kijken hoe ver ik kom op de Lansingerlandloop. Ik heb de afstand omgezet van 30 km naar 10 km. Ik hoop dat de storm zich gedeisd houdt.

10 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Matroos Beek schreef:

    In ieder geval weet je nu wat er aan de hand is. Dat het nu snel beter mag gaan met de behandeling.
    Let wel op dat je niet gaat struikelen en vallen met de elastiek om je benen… anders kom je van de regen in de drup 😁
    Neen hoor, je bent een dappere dodo en doet er alles aan om het weer in orde te krijgen. Zou niet weten waarover je je moet schamen.
    En dank voor dat lijstje! Moet ik nodig ook af en toe eens lezen.

    1. djaktief schreef:

      Bij ouderen en bij vrouwen komen dit soort peesklachten helaas vaker voor.

  2. Inge Wertwijn schreef:

    Rustig aan maar. Je moet nog heel lang mee!

    1. djaktief schreef:

      Ik doe al 2 maanden rustig aan, dus ik begin het te leren

  3. AnneMarie schreef:

    Doe het toch maar een beetje rustig aan. Mijn ervaring is dat al die oefeningen net zo goed irriteren, zeker als je ze te vaak doet.

    1. djaktief schreef:

      Het gaat ook om de afwisseling en de opbouw dan belast je wel maar overbelast je niet. Het is zoeken naar afwisseling en frequentie.

  4. Je bent stiekem in je woonkamer een dansje aan het inoefenen voor Valentijn.
    Niet mis mee, natuurlijk.
    Veel succes met je revalidatie!

  5. Tiny Raijmakers schreef:

    Tja…zo soms tuin je er toch weer in. Schade en schande wijs? Je vergeet dat wel eens. Dat overkomt denk ik iedereen wel.

    1. djaktief schreef:

      Ben erachter dat ik toch te snel heb opgebouwd na de val van eind augustus. Alles gaat langzamer tegenwoordig….ook herstellen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s