Hoe kom je eraan of hoe kom je eraf?

Ondertussen sukkel ik al hard richting de negende maand maar dat is dan niet voor een vreugdevolle geboorte maar van blessures. Al eerder schreef ik erover hier en hier mocht het je interesseren. Nee natuurlijk niet gaan lezen daar want je schiet er niks mee op. Die linkjes zijn alleen handig voor mezelf om nog eens terug te kijken.

Ondertussen heb ik al weer twee weken niet hardgelopen, voornamelijk door knieproblemen, maar de heup speelt af en toe ook nog op. Ik mis het wel maar nu met dat hele hete weer niet zo. Dan is fietsen toch een stuk aangenamer, totdat je afstapt tenminste.

Op vrijdag 31 juli ging ik naar de fysiotherapeut om die nog eens naar mijn knie te laten kijken. Hij begon natuurlijk het gewone riedeltje over ‘ouder worden’, ‘overbelasting’, ‘slijtage/artrose’ en gaf me weer eens wat oefeningen mee. Maar dat zat me toch niet helemaal lekker. Daarom consulteerde ik maandag toch ook de huisarts en die liet een foto maken om een en ander uit te sluiten. Ik ben vorig jaar september immers keihard op die knie gevallen. Een dag later kon de foto worden gemaakt en op woensdag 5 augustus kreeg ik al de uitslag: ‘geen afwijkingen gevonden aan de knie’. Ik was reuze blij zowel met de ongekende snelheid in de medische wereld als met de uitslag dat het in ieder geval geen slijtage/artrose was.

Ik durfde daarna met een gerust hart mijn oefeningen te doen maar na een week merk ik daar nog weinig resultaat van. Voor de geïnteresseerden en mezelf even de plaatjes:

Actief aanspannen bovenbeen zonder verdere beweging en daarna ook weer loslaten
Actief aanspannen bovenbeen en vervolgens het been 5 cm gestrekt optillen en weer loslaten als hij op de grond ligt
Met een rolletje onder de knie de voet van de grond tillen zodat de knie strekt
Recht op zitten met de benen gebogen (lukt bij mij alleen op tafel) Onderbeen optillen tot dat de knie gestrekt is en langzaam weer terugbuigen.

Die oefeningen hoef ik maar 1x per dag te doen, maar wel 3x 15 stuks, waarbij ik 3 seconden spanning op het been moet houden. Dat komt dus neer op 3×15 = 45 x 4 oefeningen = 180 x 3 seconden = 540 seconden oftewel 9 minuten trainen en tussendoor steeds even ontspannen dus ik ben er maar 20 minuten per dag mee kwijt.

De fysio geeft van die mooie blaadjes mee en dan lees je dus dat het gaat om het ontwikkelen van kracht in de quadriceps oftewel de bovenbeenspieren. Want als je ergens last hebt zijn betekent dat meestal dat het over belast is geraakt of door teveel inspanning, maar vaak ook door te weinig training. De therapeut zegt dat ‘blessurecirkels’ vaak voorkomen. De kunst is om het evenwicht te herstellen. Het lijkt een beetje op een kip-ei-verhaal maar vaak is er toch een trauma (bij mij de val op mijn knie vorig jaar) de oorzaak. Ik kan niets anders doen dan geduld hebben en mijn oefeningen uitvoeren. Ik fiets veel de laatste tijd en ik begin het ook meer te waarderen. Ik zal nog wel eens een blogje over wat tochtjes schrijven.

Hoe vinden jullie mijn armband?

Naast dat kniegebeuren zit ik dus ook nog met tennisarmklachten. Daarvoor heb ik een oude bekende van stal gehaald: de epicondylitis bandage oftewel de elleboogbrace. Het zorgt ervoor dat de arm niet verder overbelast raakt. Al na één dag was ik zonder klachten, maar toen moest er weer flink geklust en gesopt worden omdat een van onze studenten op een nieuw adres gaat wonen. Nou heb ik wel opgepast dat ik niet teveel deed, maar toch had ik de volgende dag weer last. Nog beter oppassen dus. Ik kreeg die tennisarm nadat ik een periode veel had gebreid en ineens de bevlieging kreeg om de keuken zeer grondig te soppen. Ik vermoed dat mijn armspieren niet meer zo sterk zijn omdat ik 3,5 maand niet naar de sportschool kon in verband met de covidmaatregelen. En dan heb je dus risico dat een zwakke plek overbelast wordt. Ik heb vroeger heel lang last gehad van een tennisarm. Uit die tijd dateert ook die elleboogbrace. De prijs in guldens staat nog op het doosje, dus zo lang heb ik hem al. En verder doe ik dus ook maar oefeningen voor mijn arm zoals die hier beschreven staan en speel ik mijn eigen fysiotherapeut.

Het zijn allemaal geen wereldrampen maar toch is het heel vervelend om niet lekker te kunnen sporten. Ik fiets dus veel nu, ga naar de sportschool voor krachttraining en combineer alle fysio-oefeningen met dat beetje yoga dat ik ken om ervoor te zorgen dat de boel een beetje in balans blijft. Bij yoga ervaar je gelijk de verschillen tijdens de aanspanning en ontspanning van je lijf. Verder maakt dat me een klein beetje geduldiger en dankbaarder voor wat ik nog wel allemaal kan en dat komt de vriendelijkheid ten opzicht van mezelf en anderen ten goede.

Deze oefening lijkt erg op die ik van de fysio kreeg
Peck decks doen voor mijn allerzwakste spieren: borstspieren

Afijn de sportscholen zijn weer open sinds juli en je kunt daar weer veilig trainen. Ik moet zeggen dat ik daar niet helemaal van overtuigd ben maar ik train er toch omdat de risico’s op nog meer blessures op de loer liggen. Als je binnenkomt dan moet je je handen ontsmetten en je vingerafdruk zetten ter herkenning, dus je bent geregistreerd. De apparaten staan goed ver uit elkaar en er zijn looproutes aan gegeven. Je passeert elkaar ook niet bij de ingang en de uitgang. Je wordt geacht het apparaat schoon te maken na gebruik. Daartoe staan er diverse flacons, rollen papier en prullenbakken. In de praktijk komt het erop neer dat maar 10% van de mensen dat doet. Om mij heen kijkend viel op dat meest vrouwen en ouderen de moeite doen. Ik doe het dus ook maar ik heb me aangeleerd om vooraf dus ook te poetsen.

Verder moet je ook een beetje opletten wat je doet met je sporthandoek. Zweet afvegen is niet zo hygiënisch als je hem daarna weer op een apparaat legt. En ik heb mezelf aangeleerd om mijn water bidon anders vast te pakken, want anders besmet ik mogelijk het drinkventiel.

Wij kunnen nog niet gebruik maken van de kleedruimtes met lockers en douches dus thuis gekomen duik ik linea recta de douche in. Omdat je nu je spullen (andere schoenen, sleutels en smartphone, zakdoekjes) de hele tijd van apparaat naar apparaat sleept, heb ik mijn tasje geminimaliseerd tot een nylon sporttasje dat daarna ook gelijk in de was gaat met de handdoek en mijn sportkleding.

Het verdere gedrag van de andere sporters vindt ik voorbeeldig. Natuurlijk sporten jongeren soms in groepjes van 2 of 3 maar ze kijken wel wat ze doen en waar ze gaan staan. Alleen het schoonmaken zit niet in de aard blijkbaar.

Zo genoeg over mijn hedendaagse sportleven. Ik sluit af met 2 teksten uit de Runnersworld van juli als reminder aan mezelf om rekening mee te houden bij het werken aan mijn lijf en sportdoelen. Hoe gaan jullie om met minder vitaal worden (of zijn dan je denkt) of zijn jullie allemaal jonge Griekse goden en godinnen?

Uit Runnerswordl juli 2020 -kijk hier voor trainingstips
Uit Runnersworld juli 2020 -kijk hier voor gezondheidstips

NB WordPress doet een beetje raar. Ik kon geen voorbeeld bekijken dus dit blog is nog niet gecorrigeerd op fouten.

21 reacties Voeg uw reactie toe

  1. MyriamC schreef:

    Ja hoor, ik ben hét ultieme voorbeeld van een Griekse godin. Not!
    Maar ik heb wel wat aan je quadriceps oefeningen zolang ik veel lig, dus dank daarvoor.

    1. djaktief schreef:

      Jij bent goede maatjes met de godin Bia – godin van de kracht – als je nu al weer bezig bent met oefeningen na je operatie. Niet teveel doen en toitoi.

  2. Matroos Beek schreef:

    Zijn het geen ontstekingen? Die heb ik de laatste maanden ter hoogte van de onderrug / heupen. Ben nu gestart met kuur voedingssupplement ubiquinol – kan komen door een tekort omdat ik statines neem. Benieuwd wat dat zal geven. Een mens zou alles doen om ervan af te geraken. Veel succes met jouw oefeningen!

    1. djaktief schreef:

      Overbelasting geeft eerst irritatie en dan ontsteking. Ik heb een dikke knie dus er zit vocht in van een ontstekingsreactie. Maar waar die nou wordt veroorzaakt is nog onduidelijk. Beterschap jij ook.

  3. Opgeven is duidelijk niet aan jou besteed. Sterk van je dat je blijft geen en zoeken naar oplossingen.

    1. djaktief schreef:

      Onlangs las ik onderstaand stuk bij iemand die dit als profielfoto heeft. De man is blind en doof (Usher). En dat zette me aan het denken.

      “Winnaars zijn deel van de oplossing.
      Verliezers zijn deel van het probleem.
      Winnaars hebben een plan
      Verliezers hebben een excuus.
      Winnaars zeggen mogelijk.
      Verliezers zeggen moeilijk.
      Winnaars willen geluk.
      Verliezers willen gelijk.
      In iedereen zit een winnaar.
      Het is een kwestie van willen….”

      Zo zwart wit is het niet natuurlijk, maar ik wil toch blijven denken in mogelijkheden ipv moeilijkheden.

        1. Neeltje schreef:

          Blijven bewegen, was ooit het advies van een orthopeed toen bleek dat ik door een syndroom al op jonge leeftijd athrose kreeg in veel grote en kleine gewrichten. Ik moet zeggen……een doeltreffend advies.

          1. Daar kan ik van meespreken…

          2. djaktief schreef:

            Goed om te weten. Ik ben dankbaar dat het geen artrose is bij mij.

  4. Affodil schreef:

    Voor letsels die ontstaan door teveel of verkeerd belasten geldt de regel: de duur van het opbouwen = de duur van het afbouwen.
    Dat is niet bedoeld om je te ontmoedigen, maar om te voorkomen dat je verwachtingen te hoog gespannen zijn.
    Succes!

    1. djaktief schreef:

      Inmiddels heb ik niet veel verwachtingen meer maar leef ik bij de dag en geniet van wat gaat. Ik probeer niet te denken in termen van ooit of nooit maar aan vandaag en overmorgen, uiterlijk tot volgende week.

  5. Mrs. T. schreef:

    Zou je ook pijn in je armen kunnen krijgen van veel wandelen, van het op en neer bewegen van mijn armen tijdens het lopen? Want ik heb aan beide armen op dezelfde plek (net onder de elleboog, dus tenniselleboogachtig) pijn. 😦

    1. djaktief schreef:

      Geen idee, misschien is het wat anders. Ik zou een fysio of huisarts raadplegen en er niet mee blijven lopen. Vervelend voor je toitoi.

  6. Monique schreef:

    Wat een doorzettingsvermogen heb jij toch, ik weet niet maar denk dat ik al was afgehaakt en was gaan schaken.

    1. djaktief schreef:

      Dankje maar hardlopen is veel te leuk om op te geven.

  7. Neeltje schreef:

    Moest natuurlijk weer hier! 😁

  8. saturnein schreef:

    Ja! Ik ben een glimmende jonge godin! Oewaaaaa!
    Niet dus.
    In beweging blijven is het allerbelangrijkste, maakt eigenlijk niet zo uit hoe of wat. Ik heb een erg scheef lijf (slecht behandelde scoliose), en meer dan 10km wandelen lukt zelden zonder pijn. Minder ook niet, maar dat is wel uit te houden 😉 Lopen, daar moet ik niet aan denken (door dat scheve lijf dus). Maar fietsen, dat gaat goed, en dat probeer ik nu echt trouw te doen. Ik luister naar m’n lijf, hou m’n vorderingen bij, heb ook een hartslagmeter, en probeer vooral helemaal niks te forceren. Weinig ambities, een eenvoudig jaardoel, en dan maar hopen op voldoende mooi weer om dat doel te bereiken. In de wintermaanden fiets ik weinig tot niet (goedweerfietser hier) maar dan proberen we wel te wandelen.

    1. djaktief schreef:

      Supergoed bezig hoor en mentaal sta je er ook positief in. Vind ik knap, want dat vind ik zelf lastig.

      1. saturnein schreef:

        Bij het fietsen heb ik een paar motivators: de mooie dingen die ik onderweg zie, en ook dat duwtje in de rug door de cijfertjes bij te houden in Strava. Ik ben zo’n nerd ja 🙂 Maar indoor sporten zoals jij doet, daar krijg ik mezelf niet toe. Ik vind het knap van jou dat je het wel doet, en ik begrijp helemaal dat het lastig is om dat positief te bekijken.

        1. djaktief schreef:

          Ik sport het liefst buiten, maar dat uurtje fitness heb ik echt nodig om de rest te kunnen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s