Derde deel over naaien: vervolg op mijn lijstje met gebruiken, voorkeuren, tips en ervaringen

on

Dit derde blog van mijn naaidrieluik staat al een hele tijd in concept, maar er is iedere keer wel iets dat ertussen komt. Hoog tijd om om nu eens door te pakken. Het is een heel lang verhaal maar eigenlijk is het een soort naaitestament voor me en het voelt goed dat ik het allemaal heb opgeschreven. Voor degenen die niets met naaien hebben is het droge kost maar kijk dan misschien even verder vanaf punt 25 Refashion. Klik hier voor wat vooraf ging oftewel deel 1 en deel 2

24 Gadgets

De hoofdreden dat ik een blog over de challenge van #heelnederlandnaait wilde schrijven was vraag 24 of wij handige apparaatjes hebben bij het naaien? En ik breid dat maar uit naar wat ik zoal allemaal gebruik.

Op Instagram kun je er nl. niet goed op ingaan. Ik zal per foto van links naar rechts beschrijven wat ik allemaal gebruik en wat er handig aan is.

  • Vanaf links dus: verzwaringskussentjes om op overtrekpapier, patroonpapier of stof te leggen ter voorkoming van verschuiving of wegglijden van papier of stof.
  • Zoommaatje (licht grijs). Hier staan verschillende naadbreedtes op. Bijv. 4 cm voor een zoom of 1 cm voor tricotstof. Als je de juiste kant van het mini-liniaaltje naast het patroon houdt kun je makkelijk de naad aftekenen of de diepte van plooien of zomen afspelden. Zie filmpje klik
  • Zwart liniaaltje is ook handig bij het afmeten van zomen en naadwaarden want behalve centimeters staan er ook de inches op. Ik gebruik het ook om heel precies de grootte van een knoop mee te meten voordat ik een knoopsgat maak.
  • De rolmaat van ijzer uit de Bouwmarkt is 5 meter. Reuze handig bij het afmeten van grote projecten zoals kussens, gordijnen, dekbedhoezen etc.
  • De grijze en witte lineaal zijn kleermakerslinialen. Ze worden gebruikt bij patroontekenen. De haakse hoek is belangrijk voor het opstellen van de basis. De schuine kanten voor het mooi aansluitend laten lopen van krommingen en bollingen. Daarvoor worden ook de bruine en witte mallen gebruikt. Als je dergelijke linialen zoekt google dan op afbeeldingen met de termen kleermakerslineaal, dressmakers tools of French curve.
  • Verder ligt er nog een gewone geodriehoek. Die heeft lijntjes over de driehoek waardoor je makkelijk een cm kunt verbreden of versmallen bij patroontekenen. Hij bestaat ook in grotere maten.
  • En natuurlijk de cm die je kunt oprollen. Ze zijn er met verzwaarde uiteinden voor lengtemetingen en gaatjes om gemakkelijk een cirkel te kunnen tekenen. Een oprolbare centimeter is nooit 100% omdat deze kan uitrekken door gebruik of krimpen door ouderdom. Controleer dit af en toe.
  • Weer vanaf links: soluvlies is een in water oplosbaar product dat je gebruikt om over je stof te leggen om het makkelijker te kunnen stikken. Je kunt er ook op tekenen en erdoorheen borduren. Als je naad of het borduursel klaar is dan doe je de stof in het water en dan lost het soluvlies op. Ik gebruik het regelmatig bij het doorstikken van naden en bij stoffen die moeilijk stikken zoals kant of dunne rekbare stoffen. Ik gebruik het ook bij het maken van knoopsgaten en bij de covermachine. Het is aan de meter of op rol (voor naden) verkrijgbaar.
  • Het roze-blauwe mapje is een naaldenmapje. Ik steek hierin de naaimachinenaalden die ik heb gebruikt. Die doe ik niet terug in het doosje, want dan weet ik niet meer dat ik ze heb gebruikt. Ik maakte dit kleine boekje van vilt. Per pagina schrijf ik op welke naald ik erop bewaar zoals stretch , jeans, lingerie, leer, topstitch, jersey of universeel. Ik gebruik verschillende machines en verschillende naalden. Naaimachinenaalden gaan niet eeuwig mee. De schacht kan krom worden of de punt bot of juist splijten. Geadviseerd wordt om voor ieder nieuwe werkstuk een nieuwe naald te nemen of na maximaal 8 uur. Ik vind dat een beetje afhankelijk van wat je ermee doet en hoe dik de naald is. Over welke naaimachinenaalden waar voor zijn kun je hier kijken klik en klik en lekker surfen op het web.
  • Dat witte apparaatje met een gleuf is een elastiekgeleider voor op de covernaaimachine. Hier staat een filmpje hoe dat werkt klik.
  • Dan liggen er diverse draadinrijgers voor gewone naainaalden en voor de naaimachine. De blauwe is van Infila, de roze van Sew Mate en er ligt een draaddoorhaler van zilver een zogenaamd Willemientje en een lange van Prym. In de ene situatie is dit handig en in de andere dat.
  • Daarboven liggen ringen voor verschillende naaimachinespoelen. Altijd handig om meer kleuren zo voor het grijpen te hebben en ook om de restjes op te maken van wat je teveel hebt opgespoeld aan garen.
  • De stapelbare doosjes met naaigaren erfde ik van mijn tante. Volgens mij zijn ze niet meer te koop. Ik stel het wel aan de orde dat omdat het beter is om naaigaren afgesloten te te bewaren want dan droogt het minder gauw uit en blijft het goed en sterk.
  • Schilderstape gebruik ik om op mijn naaimachine te plakken om de stikbreedte makkelijk aan te geven bij bepaalde projecten maar ook om snel even wat aan elkaar te plakken van stof of papier, zodat je het daarna makkelijk weer los kunt krijgen.
  • In de vakjesdoos bewaar ik al mijn nieuwe naaimachinenaalden. Je ziet dat het nogal wat verschillende soorten zijn.

Wat een opsomming is het geworden zeg… nog 3 foto’s te gaan:

  • Opnieuw vanaf links: rokkenband is verstevingsvlieseline die al in vorm is gestanst. Je strijkt het tegen de band en kunt makkelijk stikken in de uitgedunde randen.
  • Het zwarte en witte rolletje is ook versteviging dat coutureband wordt genoemd. Je strijkt het bij zakingangen, schoudernaden van t-shirts etc. Het is makkelijk in vorm te leggen. Het voorkomt het uitrekken en uitlubberen van de stof op plaatsen waar trekkracht staat zoals schouders of zakken.
  • Er zijn heel veel soorten versteviging en vlieseline voor verschillende doeleinden. Marleen van De Naaitafel heeft het heel uitgebreid beschreven klik. Ik heb er nauwelijks iets aan toe te voegen, dus daarom geen foto en beschrijving van mijn hand.
  • Het witte rolletje onderaan is ritstape, dat je gebruikt op stoffen waarbij je moeilijk kunt spelden als hulp bij het inzetten van ritsen. Je kunt er gewoon overheen stikken dan. Het is natuurlijk bij alle ritsen te gebruiken, maar dat vind ik niet nodig.
  • Het tubetje is textiellijm. Ik gebruik het als rafelstop en op afhechtingen die erg dik zijn en moeilijk liggen. Je kunt er van alles van textiel mee aan elkaar naaien natuurlijk.
  • Het rood/groene is een naaldenboekje waarin ik verschillende soorten en diktes van naalden bewaar.
  • De naaldenkoker kreeg ik van een blog/naaicollega als dank. Hij is magnetisch en als je hem open draait zittend de naalden grijpklaar. Hij is van het merk Prym, welbekend onder naaisters.
  • Spelden heb ik in soorten en maten. Dikke en lange voor dergelijke stoffen maar ook lingeriespelden voor tere stoffen. Ik gebruik veel verschillende speldenkussens, waaronder ook een magnetische. Het speldenkussen met de D erop kan ik op mijn pols doen en dat is erg handig tijdens het afspelden van kleding tijdens een passessie.
  • Naast spelden maak ikook gebruik van klemmetjes voor stoffen en leer die niet gespeld kunnen worden. Ik heb deze gewoon in de papierwinkel en in een doe het zelf zaak gekocht.
  • Op de foto staan ook enkele speciale garens. Over garens verwijs ik naar de algemene informatie over de diverse soorten hier. Zelf koop ik altijd kwaliteitsgaren en berg het afgesloten op tegen uitdrogen. Gewoon garen mag niet breken als je eraan trekt. De betere merken garens zijn gladder en laten minders vezels achter in de naaimachine. De ene machine is gevoeliger dan de andere. Je kunt de kwaliteit van het garen zien als je een draad tegen het licht houdt. Minder vezels is beter.
    • Ik heb een klein klosje transparant garen erbij gezet. Ik gebruik het voor reparaties waarvan ik de juiste kleur garen niet heb of voor stiksels die onzichtbaar moeten zijn. Het is een soort nylon.
    • Verder liggen er verschillende kleuren rijggaren. Ik gebruik een andere kleur voor het doorslaan dan voor het rijgen zelf en voor het aangeven van tekens gebruik ik nog een andere kleur. Ik vind dat gemakkelijker en overzichtelijker werken. Bij rijggaren is het juist fijn als er vezels aan zitten, dan gaat het er niet zo makkelijk uit. Ik gebruik veel rijggaren omdat ik het de beste manier vind om nauwkeurig te naaien. Het is wel een gepulk om dat rijggaren te verwijderen als je erover heen hebt gestikt.
    • In het zakje zit wateroplosbaar rijggaren. Dat is ideaal spul om te gebruiken als je een hekel hebt aan het verwijderen van rijggaren. Ik gebruik het bij het aangeven van knoopsgaten en bij het naaien van lingerie etc. Als je het rijggaren vochtig maakt, of je project uitwast, dan verdwijnt het vanzelf net als soluvlies. Ik bewaar het in een plastic zakje omdat het gevoelig is voor vocht.

Nog 2 foto’s dan is deze ‘les’ klaar……

  • Helemaal links ligt mijn oudste oranje stofschaar van Fiskars, die ik al heb van dat ik begonnen ben met naaien. Bij mij hebben alle scharen waarmee alleen stof geknipt mag worden een lintje. Zo blijven ze scherp.
  • Dat kleine oranje dingetje is om de schaar te kunnen scherpen.
  • Daarnaast liggen een groot en een klein tornmesje, om makkelijker naden los te kunnen maken. Ik verslijt er een paar per jaar omdat ik ook veel met gebruikte stoffen zoals oude jeans werk.
  • Dan een kleiner schaar voor preciezer knipwerk, een kartelschaar voor het knippen van voering en andere stoffen die sterk rafelen.
  • Daarnaast een applicatieschaar voor het afknippen van ongelijke naden zoals bij applicaties en lingerie, maar ook heel fijn bij bijwerken van naden van de covermachine.
  • Tenslotte een borduurschaartje voor het fijne werk en een stofschaar voor het zware werk. Ik gebruik er een van Ikea omdat deze door alles heen komt en niet duur is. Deze wordt ook door mijn leerlingen gebruikt.
  • Bovenaan liggen 3 verschillende rolsnijders. Je gebruikt die bij het recht uitsnijden van lapjes voor patchwork etc. op een snijmat zoals die eronder ligt. Ik vind zelf rollen minder fijn dan knippen. Ze zeggen dat het nauwkeuriger is en sneller werkt. De gele is van Prym, de paarse is ergonomisch en de rode komt uit een bouwmarkt. Meestal zijn de rolmessen vervangbaar. Ik werk er weinig mee en heb geen voorkeur, behalve een scherp mes.
  • Dan ligt er een krijtpotlood in een doosje met krijtstifen. Het is een luxe uitvoering van kleermakerskrijt. Ik gebruik het als ik iets op stof moet schrijven of tekenen.
  • Dat lange ding is een rokkenspuit, die ik erfde van mijn tante (meesterkleermaker), waarmee je dus het balletje in de hand houdt. De juiste lengte/hoogte van de spuit instelt en dan een rondje draait zodat je precies de zoom van de rok kunt aangeven. Er bestaan verschillende krijtkleuren. Ik gebruik het vooral voor hele en halve cirkelrokken die eerst moeten uithangen voordat je ze op lengte kunt maken.
  • Het doosje bevat gewoon kleermakerskrijt in verschillende kleuren en met dat blauwe ding kun je het krijt slijpen.
  • Er liggen ook krijtpotloden en markeerpennen. Het krijt wrijf je met het uiteinde weg. De markeerstreep verdwijnt na enkel uren of dagen. Het is afhankelijk van de stof. Ik gebruik de markeerpen weinig omdat ik altijd bang ben dat het er niet uit gaat.
  • Tenslotte ligt er nog een rood ding dat is een soort krijt wieltje. Het tekent wat makkelijker dan met krijtschijven. En er ligt een rol plakband waarop je kunt schrijven. Dit is heel er gemakkelijk als je je papieren patroon verandert. Je kunt er gewoon op tekenen en schrijven. Dit is van Scotch maar de Hema verkoopt het ook geloof ik.

Nou wie er er helemaal tot hier gekomen? Wat een hoop hulpmiddeltjes bestaan er hè! Ik denk toch dat mensen die naaien wat aan mijn opsomming kunnen hebben, dus ik ga nog even door:

  • We beginnen weer links met de gaatjestang van Prym, waarmee je – behalve gaatjes maken – ook oogjes en drukkers en met hulpstukjes in elkaar kunt knijpen. Ik heb er een haat-liefde-relatie mee. Het gaat soms geweldig en soms wil het niet. Ik zorg altijd dat ik uitgerust en zonder stress aan dit onderdeel begin.
  • Daarboven liggen pincetten voor het verwijderen van draadjes en verder elastieknaalden. Ook die gekleurde plastics kun je gebruiken voor het doorhalen van elastiek of koord door een tunnel. Je kiest de dikte afhankelijk van de materialen waar je mee werkt.
  • Dan ligt er een hele lange naald die ik soms gebruik om iets uit te prikken of punten. Soms doe ik een draad aan een koord en maak dat met steken aan het oog vast en haal het door een supersmalle rekbare tunnel ter vervanging van de piping. De naald komt ook van pas met weven, knopen op matraskussens en ogen van poppen/beren aannaaien.
  • De stokjes (afkomstig van mijn wokset) zijn ook voor het uitduwen van lintjes en punten ideaal. De kleinste puntjes gaan met dat groene ding, waarvan ik de naam niet weet. Het werkt veiliger dan met een naald of schaar omdat je de stof op deze manier minder snel beschadigt.
  • Het rode radeerwieltje gebruik ik niet omdat ik stof altijd overneem met overtrekpapier of puinzakken (doorzichtig) voor patronen die ik vaker gebruik. Radeerwieltjes worden ook gebruikt met kalkeerpapier om patronen over te brengen op stof. Ik vind het niet nauwkeurig genoeg en kan het goed niet genoeg zien om ermee te werken.
  • De borstel en de plakrol gebruik ik om losse draden op kledingstoffen te verwijderen. De fluwelen stofborstel is natuurlijk veel duurzamer dan de rol.
  • Daarboven ligt een loep met verlichting voor als ik het allemaal niet goed kan zien. Ik heb zelfs een loep op standaard waarbij ik 2 handen vrij heb om mee te kunnen werken. Ik gebruik die ook vaak bij kralen rijgen trouwens. Ik doe vrijwel alles met mijn variofocusbril maar met prutsklussen op donkere stoffen gebruik ik een leesbril +3,5 en een loep.
  • Daarnaast ligt een hard kwastje (normaal voor haarverf aanbrengen) maar ik gebruik het om de naaimachine schoon te maken. Er zit wel een kwastje bij de de meeste machines maar deze harde harden werken beter om stofpluizen en snijdsels te verwijderen.
  • De vork gebruik ik bij het aan elkaar zetten (en repareren) van ritsen. Zie filmpje hier klik. Ik heb de tanden van de vork een beetje verbogen voor dit doel.
  • Onder de vork ligt een apparaatje waarmee je zelf biasband kunt maken. Hoe dat werkt heeft Marieke dat hier mooi beschreven klik. Zelf gebruik ik weinig biasband maar ik vond het een leuk idee en heb het eens aangeschaft. Het zal vast nog wel eens van pas komen.
  • Linksonderaan liggen twee dingen om pillen van stoffen mee te kunnen verwijderen. Het scheerapparaatje werkt het beste. Je kunt het ook bij truien gebruiken.
  • Als allerlaatste liggen er twee lampjes die werken op een oplaadbaar batterijblokje. Je kunt deze dmv klittenband op je naaimachine plaatsen zodat je extra licht kunt toevoegen. Ik vind ze erg fijn, maar soms zitten ze ook een beetje in de weg. Kijk hier voor hoe het werkt klik

25 Refashion

Wat of wij doen met kleding die we niet meer dragen of passen? Of we het vermaken tot iets nieuws? En of we er tips voor hebben?

Nou dat is een kolfje naar mijn hand dat weten jullie wel want ik hergebruik veel materiaal omdat het een extra kick geeft en omdat het duurzaam is. Ik heb er allemaal al eerder blogs over geschreven dus ik volsta hier met een korte opsomming waarbij je kunt doorklikken op de de betreffende woorden. Alleen van de grijze hoodie ‘reverse’ heb ik nog geen werkbeschrijving gemaakt:

26 Accessoires

Of wij die gemaakt hebben?

Ik vond dat een beetje een lastige vraag want een accessoire is iets dat je ergens bij draagt. Ik heb die niet zoveel gemaakt. Een enkele broche van stof, een omslagdoek en 2 ceintuurs daargelaten.

Ik heb er hier over geschreven: broche en armshawl/omslagdoek. De witte shawl was een T-shirt waarvan ik de boven en onderkant afknipte. Daarna knipte ik 2 centimeter brede rafels erin aan een kant en legde daar knoopjes in. De riem van nepleer is gewoon een dubbel strook nepleer net zo breed als mijn taille waaraantwee dunnere riempjes van nepleer worden gestikt. Wel verspringend anders komt de riem scheef te zitten aan de achterkant.

Wat ik wel heel veel gemaakt heb zijn tassen. Ik wilde ze gaan verkopen. Ik heb zelf een model ontworpen en getekend en een aantal proefversies gemaakt van jeans, tafelzeil, dekzeil, voering etc. Iedereen vindt ze heel leuk – vooral die van jeans – maar niemand zal ze gaan kopen. Als ik het materiaal niet meereken zit er per tas ongeveer 1,5 uur werk in (meten, knippen, naaien). Je weet hoe duur een tas bij de supermarkt is. Daar kan ik dus nooit tegenop concurreren. Die van oude jeans zijn het meest duurzaam natuurlijk. Ik heb er een paar weggeven en ik zal er nog wel eens een maken maar dan op speciaal verzoek.

De grijze tas hier midden onder maakte ik op een workshop van een collega. Ik heb hem nog steeds in gebruik. En een stukje hierboven zag je ook al een tas staan tussen de recycleprojecten.

De blauwe buidel was een proefversie voor naailessen die ik gaf aan een blinde dame die vroeger veel genaaid had. Het hele verhaal inclusief beschrijving staat hier klik.

De batiktas maakte ik toen de gratis plastic tasjes werden afgeschaft in 2016 klik voor de tutorial

27 Restjes

Wat wij doen met de stof die overblijft?

Alle restjes en knipsels die overblijven, maar ook (uiteraard gewassen) sokken die niet meer draagbaar zijn verzamel ik plastic zakken. Ik gebruikte ze als vulsel voor een flinke poef die ik onlangs heb genaaid.

Natuurlijk kan ik het niet laten om even uit te leggen hoe ik die heb gemaakt. De inspiratie vond ik bij Heather klik maar het was zo’n gedoe om aan het gratis patroon te komen dat ik het heb opgegeven en zelf aan de slag ben gegaan.

  • Eerst tekende ik 2 dezelfde cirkels van papier. Eerst heb ik de omtrek gemeten en daarna vouwde ik er een dubbel en de andere in 8 punten.
  • Daarna tornde ik de zakken van 2 spijkerbroeken af.
  • Ik knipte 2 halve cirkels + naadwaarde van 1 cm en 8 punten ook weer met een naadwaarde.
  • Omdat ik de poefomhulsel wilde kunnen wassen moest er een rits in. Ik gebruikte een ris dwars op de cirkel maar dat is niet handig. Je heb een veel langere rits nodig zodat de vullingzak er in een keer kan worden uitgetild.
  • Vervolgens maakte ik stroken jeans die later een tunnel zouden worden die paste om de omtrek van de circel.
  • Ik stikte 2x 4 punten aan elkaar en daarna de twee helften van 4 punten. Dat sluit mooier aan. Daarna maakte ik de onderkant 2 cirkels aan elkaar met rits in de midden, maar dat moet je dus niet doen. Je kunt beter de rits langs de circel zelf zetten zodat hij verder open kan.
  • Stik alle stroken aan elkaar en laat 1 kant open. Zet dan alle zakken erop ter versiering. Stik daarna de laatste naad dicht zodat het allemaal precies past.
  • Zet nu een deel van de rits vast op de ondercirkel en vervolgens het andere deel op de tunnel. Stik het stuk waar geen rits is verder netjes dicht.
  • Doe de rits open en stik de bovenkant met de punten in de tunnel.
  • Verder maakte ik een knoop met behulp van een restje jeans, schuimrubber, een grote knoop en sterk ijzergaren. Ik denk dat de foto’s voor zichzelf spreken. Om te voorkomen dat je de knoop gauw lostrekt is deze door de jeans heen vastgezet op een tegenknoop. Je ziet dat ook wel bij winterjassen met knopen. (zie voorbeeld klik)
  • Eerst had ik er alleen vulling in gedaan maar toen deukte de bovenkant in. Daarom heb ik een stuk schuimrubber gekocht en precies op maat gemaakt en dit onder de puntencirkel gelegd.
  • Vervolgens maakte ik een zak van stof waarin ik eerst een deel van de restjes deed, vervolgens de zak in de poef en dan verder vullen en aanduwen en uiteindelijk hb ik de zak strak dichtgeknoopt met een koord. Daarna de reststofgelijkmatig omvouwen en de rits sluiten.
  • Voor een gelijkmatig resultaat is het handig om de poef een paar keer te rollen en neer te gooien, dan verdeeld alles mooier.

Nou ik hoop dat ik jullie met deze restverwerking heb geïnspireerd. Je kunt natuurlijk ieder formaat kussen of poef zo maken. Denk aan een kussen voor yoga of een stevig kussen voor buiten op het terras. Je kunt het vulsel dan in een plastic zak stoppen voordat je het in je kussen doet. Dan is het geen ramp als het nat wordt.

28 Toekomstdroom

Wat zou wij nog graag willen bereiken, kunnen, maken op naaigebied?

Over deze vraag heb ik heel veel nagedacht maar mijn ideeën en verlangens gaan alle kanten heen. Enerzijds zou ik technisch beter willen kunnen werken met lingerie- en sportstoffen. Ik wilde graag mijn eigen hardloopschirt en -tight ontwerpen en maken maar inmiddels mag ik helemaal niet meer hardlopen met die artroseknie.

Bij een workshop lingerie bleek dat mijn model borsten eigenlijk niet zo gemakkelijk is om een passende bh voor te maken. Het aanleren van nieuwe technieken gecombineerd met een moeilijk model stimuleert en inspireert mij daarom niet echt om aan de slag te gaan. Ik werd van die workshop heel onzeker en ik heb die bh nog nooit gedragen en de bijpassende slip moet ik nog maken. Het proefmodel mislukte. Zeg nooit ‘nooit’ maar ik denk dat ik deze kant toch niet zou gauw op zal gaan. Wel wil ik slips/boxers maken van oude T-shirts.

Ik geef inmiddels al zeven jaar hobby naailes op afspraak in mijn Atelier DJ. Het is heel leuk om mijn kennis door te geven en ook mensen te inspireren om hun creatieve talenten te gebruiken achter de naaimachine, vooral op het gebied van hergebruik van materialen. Het fijn om de wereld wat duurzamer te maken en minder snel spullen weg te gooien. Ik denk ook dat als je eenmaal iets hebt genaaid, dat je dan ook anders kijkt naar kleding en hopelijk ook anders koopt en omgaat met mode. Toch wil ik niet actief werven om het aantal lessen uit te breiden. Ik heb gemerkt dat ik een dagje ouder wordt en dat ik over de projecten van leerlingen ook moet nadenken. De kwaliteit en het plezier mogen niet in het gedrang komen.

Maar samen met naaiwerk bezig zijn is zo leuk. Het allerliefste zou ik op regelmatige basis met anderen naaien in een soort naaikring tweemaal per maand of zo. Ik heb ooit mee gedaan aan twee naaidagen en dat vond ik heel erg leuk. Naaien aan je eigen project en daarover praten met anderen die begrijpen wat je doet, tips uitwisselen en bijvoorbeeld helpen met afpassen dat zou echt graag willen.

Enne…. sorry dat het zo lang is geworden, maar over naaiwerk raak ik nooit uitgepraat of geschreven 😉

23 reacties Voeg uw reactie toe

  1. omabaard schreef:

    Ik ken weinig tot niets van naaien, maar vind het heel mooi als mensen opgaan in en tijd maken voor een creatieve hobby.
    Je poef is geweldig, je bent origineel in je werk. Heel graag wens ik je verder veel werkplezier met prachtig resultaat.

  2. lem2 schreef:

    Met naaien en handwerk heb ik twee linkerhanden en een verkeerd denkhoofd. Het zal nooit wat worden tussen ons. Ik bewonder het zeer als een ander dat wel kan en het geduld ervoor hebt. Heerlijk om creatief bezig te zijn.. Jij met naaien en ik met schilderen/tekenen. Lieve groet. ❤

    1. djaktief schreef:

      Inderdaad heerlijk om creatief bezig te zijn.

  3. Indrukwekkend, al dat gereedschap!!!
    Heel mooie poef ook. Is die knop in het midden niet vervelend?

    1. djaktief schreef:

      Ik ga die poef als voetenbank gebruiken je als ik lui zit te lezen dus ik denk dat ik er geen last van heb en anders knip ik de sierknoop eraf.

      1. Dan krijg je er geen last van…
        Die is wel héél mooi en hip in die jeans(kleur)-stof.

  4. Ik vind de sprei van t-shirts heel leuk!

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel. Hij is van de oude kinder-T-shirts van onze jongens. Je kunt het ook met sportshirts maken. De beschrijving staat in de link in het blog maar ik zal hem hier ook nog een keer geven. https://djaktief.wordpress.com/2021/02/10/t-shirt-patchwork-fouten-en-tips/

      1. omabaard schreef:

        Die is inderdaad super leuk!

  5. Neeltje schreef:

    De poef is super! En wat heb je veel attributen! Mijne passen in een naaikist van curver, maar ik ben dan ookniet zo uitbundig als jij wat naaikunst betreft. Ik heb weer meer spullen voor het schilderen. Maar een lang, maar erg leuk blog. Goed bezig hoor.

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel voor je compliment.

      Het meeste van de spullen heb ik niet heel vaak nodig maar soms komen ze erg van pas. Er waren maar 2 dingen die ik niet gebruikte. Bijna alles kan in zo’n visserskist die ik bij de Action kocht.

      Misschien is het leuk om ooit ook over jouw schilderen te schrijven. Hoe je het doet, wat je voorkeur heeft etc.

  6. Neeltje schreef:

    Leuk idee voor een blog!

  7. Kakel schreef:

    Je poef is een topper! Ik heb je gereedschapverhaal proberen te volgen maar raakte onderweg de draad kwijt. Ik vind het al heel wat dat ik knopen kan aanzetten (-: En soms nog sokken stop. Alleen de favoriete, hoor (en niet die van mijn man, haha.)
    Ik kan alleen maar met bewondering naar je creaties kijken, en dat je soms nee zegt tegen een project, wie zal het je kwalijk nemen? Alleen jijzelf volgens mij…

    1. djaktief schreef:

      Geen wonder dat je de draad kwijtgeraakt bent want dit is voor vakidioten of hobbyisten. Ik vond het heerlijk voor mezelf om op te schrijven. Bedankt dat je een poging deed. Fijn dat er af en toe iets gemaakt wordt bij Kakelbont.

      Ik ben niet ambitieus genoeg om nog echt nieuwe dingen goed te leren. Dat neem ik mezelf af en toe kwalijk dat ik geen puf meer heb.

      Maar ik geniet wel van wat wel lukt zoals die verbeterde poef.

  8. Matroos Beek schreef:

    Ik geef toe: ik heb niet alles gelezen, maar ik heb opnieuw genoten van jouw naaikunst met een grote K. Zo mooi hoe je daar in opgaat en wat je ermee bereikt. Zonet heb ik mijn laurierblaadjes met naald en draad bijeen gedaan om te drogen, dat gaat al bijna mijn petje te boven…

    1. djaktief schreef:

      Het is lezen ook niet te doen, want het is mijn vak/hobby en ik draaf door maar ik wilde het op een rijtje hebben voor mezelf. Leuk dat je gekeken hebt en succes met het drogen van de laurier.

  9. Mrs. T. schreef:

    Ik zal eerlijk bekennen dat ik niet het hele logje woord voor woord heb gelezen. ik zag wel heel veel bekende materialen passeren want die heeft mijn moeder ook. En de poef is prachtig!

    1. djaktief schreef:

      Het was meer een samenvatting voor mezelf en andere naaigekkies. Bedankt voor je compliment.

  10. saturnein schreef:

    Dit blogbericht ga ik thuis nog eens nalezen, want ik zie veel waaruit ik kan leren als het over die naaihulpjes gaat! Jouw jarenlange ervaring is onmiskenbaar!
    Ik vraag me dat eigenlijk wel af, of er niet een bepaald segment mensen (jonge veelverdieners) bereid is om meer te betalen voor een tas die mooi én handgemaakt én duurzaam is.
    Schitterend, jouw reeks! Echt van genoten, en als we thuis zijn, ga ik dat nog wat doen 🙂

    1. djaktief schreef:

      Leuk dat je er wat mee kunt. Dat was mijn motivatie om toch door te zetten met schrijven. Ergens zijn er mensen die er wat mee kunnen.

      Ik ken een aantal personen die mooiere zelfgemaakte tassen verkopen dan ik en ze komen er niet mee uit de kosten. Mensen vinden het leuk maar als het op betalen aankomt, dan wordt niet tot aanschaf overgegaan.

  11. Affodil schreef:

    En dan verschiet een mens er van dat naaifanaten een hele kamer nodig hebben! 😉
    Die pof in jeans is knap, zeg!

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel. Ja ik ben blij dat ik mijn spulletjes kan laten liggen en niet steeds van de eettafel hoef te verwijderen zoals vroeger.

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )