Fietsvakantie: onderweg 5 slot

Inmiddels zijn we weer 2 dagen thuis. De was is gedaan. Dat was helemaal geen kunst want er past niet zoveel in die fietstassen. De fiets is gepoetst en er zijn al weer boodschappen gehaald. Ik mis de enorme vrijheid van het onderweg zijn. Je had maar een doel van A naar B komen en daarvan genieten en regelen dat je kon eten en slapen. Thuis komt er zo ontzettend veel weer op me af. Zo voelt het schrijven van dit blog over de laatste etappe en en de finish enerzijds als leuk en anderzijds als iets wat ik nog ‘moet’ doen voor de afronding.

Ik merk ook dat ik me heel kwetsbaar voel op mijn blog. Voor velen is het niet meer dan een simpel verslag van een vakantie. Voor mij zit er ontzettend veel meer achter. Allereerst is er de enorme fysieke inspanning die het kost om 5 weken per fiets meer dan 1.900 km weg te trappen, waarvan we slechts 2 van de 35 dagen niet op de fiets hebben gezeten. #vanrunnernaarbiker is me gelukt. Mijn knieën en heupen hebben het gehouden. De gekozen route en de bezochte plaatsen hebben alles te maken met water en ik ben er in het verleden ook al geweest, ook als was dat in diverse gevallen als jong kind. Het is een reis waarin we op zoek zijn geweest naar onze herinneringen en wortels en die van mijn ouders. In sommige gevallen ook van mijn grootouders of plaatsen waar de we waren met onze jongens. Die confrontatie roept veel op en geeft ook inzicht over vroeger en ons verleden. Verder vraagt het behoorlijk wat flexibiliteit en energie om op 30 verschillende plaatsen te overnachten, met allemaal verschillende kookplaten/magnetrons, koffiezetapparaten en bedden, douches en soms ingewikkelde routes naar de wc ’s nachts.

In de blogs verwerk ik waar een beetje we mee bezig zijn en verder zijn ze ter informatie voor wie het interesseert om deze reis te volgen of zelf iets dergelijks te ondernemen. Later wil ik nog over de specifieke dingen die we gezien hebben schrijven. Vooral de zgn. kunstwerken (stuwen, bruggen, sluizen, waterkrachtcentrales) interesseerden ons, maar we hebben ook veel andere andere leuke, aparte en boeiende dingen gezien. Maar mijn eigen fotoalbum van de reis gaat voor, dus het kan nog wel even duren voordat er weer wat on line komt.

Net overgezet met het pontje in Rhenen

Nu nog eerst even over die laatste dagen:

Na de dubbele overnachting in Rhenen met het ritje zonder bagage naar Arnhem langs beide Rijnovers vertrokken we op zondag naar Culemborg. Het was klam en benauwd weer en we gingen pas laat op pad omdat het geen lange etappe was zodat we kalm op gang konden komen. Op zondagen tellen we de pelotons wielrenners. Die zijn meestal het eerste onderweg en na 11 uur komen de E-bikers en de motoren op gang. Het was behoorlijk druk op dijk aan de zuidkant van de Rijn met afwisselend motoren en auto’s die beheerst rijden of maar een eind weg crossen. We telden die dag 15 ook fietspelotons. In Limburg waren er meer, langs de IJssel minder. Het moet voor mensen die aan zo’n dijk wonen ook best lastig zijn als je rustig in je tuin wil zitten.

Bij sluis Everdingen, stukje van Hollandse Waterlinie

Het weer was nogal dreigend maar de bestemming kwam al rap dichterbij. Ons overnachtingsadres lag voorbij het stadje dus we deden gelijk boodschappen en scoorden een verkoelend ijsje in heel bijzondere smaken waaraan ook weer speciale namen waren toegedicht.

Vrije wil en kracht zaten er op mijn hoorntje en bij Arjen overgave en sensueel

Helaas bleek op ons adres toch geen keuken te zijn. Dat stond wel op de website maar dat hoorde niet bij de accommodatie die we hadden geboekt. Ik had het niet goed begrepen blijkbaar. We stopten alles in de koelkast – die er gelukkig wel was – en wandelden na onze douche terug op zoek naar een Chinees restaurant om een lekker tjap tjoy te scoren om aan onze behoefte aan groenvoer te voldoen. Op de terugweg liepen we een andere route onder de spoorbrug door. Ik noemde hem ‘foeilelijk’ maar manlief ‘functioneel’ en dat klopt ook want er denderden flink wat treinen overheen. Daarop volgde een wel erg spannend paadje langs het water met flink wat brandnetels en veel muggen maar met een onbetaalbaar uitzicht.

De functionele/foeilelijke brug Culemborg
Avondwandeling Culemborg

Ook de een na laatste etappe naar Schoonhoven was kort. Hierover hadden we tevoren nagedacht: als overschakeling en als het niet meer zo goed zou gaan. Het begon nogal koud met een paar kleine buitjes. Zo’n dag van ‘jasje-aan-jasje-uit-weer’. De kipfilet hadden we achtergelaten maar de rest van de niet bederfelijke boodschappen paste toch wonderwel weer in mijn fietstassen. Wij gooien niks weg is ons motto. Maar het was niet helemaal gelijk verdeeld en ik stuurde wat moeilijk. Er was veel te zien dus we stapten regelmatig af. Topper van de dag was de stuw in Hagestein waar we – in tegenstelling tot de andere stuwen in de Rijn – dichtbij konden komen. Natuurlijk scoorde Arjen nog een portie kersen bij de boer onderweg. Nog een buitje en we besloten niet te blijven hangen in Nieuwpoort maar onze aandacht te richten op Schoonhoven (ook een vestingstadje), dat we met een groot pontveer bereiken. We checkten in in het hotel voor onze laatste overnachting net voordat er een enorme bui losbarstte. Toen die voorbij was deden we rustig rond in het stadje en genoten van ons galgenmaal in het hotel.

Heerlijk Betuws fruit voor de vitamientjes
Laatste veerpontje naar Schoonhoven

Op dinsdag stond er 47 km op het programma om naar ons huis in Barendrecht te komen. Op zich geen herejee maar toen we op de dijk waren, constateerden we dat alle kliko’s omgewaaid waren en dat er schuimkoppen op de rivier, die inmiddels Lek heet, stonden. Voorzichtig aan maar. We waren toch al van plan om een stuk binnendoor te rijden in Krimpen omdat dit erg druk is met (vracht)verkeer. In Lekkerkerk gingen we op zoek naar lekkers natuurlijk en vonden dat in de vorm van appeltaart en koek, koffie en warme chocomel. Met genoeg suikers op en in voorraad hervatte we onze tocht. De wind nam alleen maar toe en ik vond het wel erg spannend.

Foto genomen bij de Oude Maas toen we bijna thuis waren.
s Ochtends moesten we de handen aan ons stuur houden,
maar het zag er ook zo uit.
Op de Van Brienenoord

Gelukkig hoefden we niet door Rotterdam met het drukke stadsverkeer maar de Van Brienenoord was echt een uitdaging met de wind pal tegen en ook nog zijwind door het verkeer. Arjen fietste vooruit omdat ik veel langer nodig heb om in de een na kleinste versnelling boven te komen. Afdalen is altijd lastig met volle bepakking dus dat ging ook niet snel. De bedoeling was om via de weg langs het Waaltje (waar we leerden kajakken) terug te fietsen maar we vluchtten uitgeput Van der Valk in Ridderkerk binnen. Ik checkte mijn telefoon en zag dat er om 3 uur windkracht 6 was voorspeld. Toen de tent en de vlaggen buiten iets rustiger klapperden, gingen we met een versterkende portie bitterballen achter de kiezen weer op pad. Om half vier reden we onze straat in waar jongste ons in de keuken stond op te wachten.

Power balls
Weerrapport van dinsdag 6 juli 2021

Op de kilometerteller van manlief staat 1.966 km. Op Strava staan meer kilometers maar daarin zit soms ook de wandeling ergens tussendoor of de reis op een van de vele veerponten. Arjen reed 1x 16 km extra omdat hij zijn helm was vergeten. Ik reed 7 km solo om de zaterdagkrant te scoren. De rest van de 120 uur fietsen we samen. 35 Dagen en route door ons prachtige Nederland. Ons plan uitgevoerd, een droom waargemaakt. Wat bijzonder om te mogen en te kunnen doen.

* NB De afbeelding bovenaan dit blog fotografeerde ik op een bord van Bureau Voorlichting Binnenvaart. Er is hier een download van de gehele blueroadmap te vinden klik

Deel 1, deel 2, deel 3, deel 4.

34 reacties Voeg uw reactie toe

1. omabaard schreef:

Jullie fietsten in veel verschillende weersomstandigheden, terwijl het eigenlijk enkel lente en zomer was.

Jullie getuigen van veel kracht en doorzetting.

En jullie hebben prachtige dingen gezien, geleerd, genoten, ervaren.
    Een ervaring om nooit meer te vergeten en inderdaad vooral een prachtige herinnering onder vorm van een fotoboek waard.

De voorbije vrijheid met enkel zorgen om eten, de route en het weer, moet heerlijk zijn geweest.

1. djaktief schreef:

Ik zou morgen weer gaan, maar thuis zijn heeft ook haar charmes.

2. Monique schreef:

Echt zoveel respect voor jullie, doorgaan terwijl het weer niet mee werkt, met zo weinig middelen en spullen vijf weken onderweg zijn. Ja ik ben diegene die altijd een te zware koffer heeft en alles mee wil nemen, ik zou willen dat ik dit kon wie weet ooit nog eens een keer, maar voor nu genoten van jullie verhalen.

1. djaktief schreef:

Het weer is ons echt meegevallen Monique. De hitte was heftig, verder 1 dag hoosregen en 1 dag storm. Arjen plande dat we voor de buien binnen waren.

3. Van lopen naar fietsen, een hele uitdaging, zeker met zo’n zwaar programma. En als het weer dan een beetje tegenvalt is het hek helemaal van de dam.
    Maar wàt een uitdaging als koppel en hoeveel voldoening moet het geven als je nadien de voordeur van jullie eigen stekje kunt openen en herinneringen ophaalt.
    Dikke proficiat, jullie beiden!

1. djaktief schreef:

Met niemand anders als met mijn man had ik dit gekund. Hij stimuleert me en is zeer inschikkelijk. Ik heb de foto’s nu op de pc dus ik ga binnenkort kijken. Eerst even een indeling ervoor maken.

4. Matroos Beek schreef:

Een prachtig verslag en erg meegenoten van jullie fietsavontuur. Ik bewonder jullie kracht en moed om in de niet al te beste weersomstandigheden gewoon door te gaan. Een knap staaltje van één zijn met de natuur en dat gedurende meerdere weken.

1. djaktief schreef:

Het weer is ons echt meegevallen. De maand mei was veel slechter. Met mijn man samen kan ik meer dan ik dacht.

5. jokeloopt schreef:

Dank je wel om dit alles hier met ons te delen. Ik heb genoten van je verslagen en vond ze op verschillende vlakken erg inspirerend. Hoedje af!

1. djaktief schreef:

Er stonden wel veel taalfouten in, maar het is uit het hart geschreven en bijna alles onderweg. Ik hoop nog eens langs de rest van de Maas te fietsen in België. En ik hoop ook weer te gaan lezen. Slechts 1 boek en 2 halve las ik onderweg en de krant.

6. sabinehaarlem schreef:

Ik heb van je verslagen en jullie route genoten. Ik hou namelijk niet van ‘even een rondje fietsen’ maar wél van trektochten. En nu het lopen moeilijker wordt, geef je me een prachtig voorbeeld.

1. djaktief schreef:

Trektochten hebben iets speciaals vind ik. Een keer deed ik zoiets in de bergen. Het is doelgericht; je maakt keuzes en moet ook dingen gelijk weer loslaten. We zagen velen die hetzelfde deden ook met e-bike en ook solo. Ik zou het een kans geven.

7. veronique schreef:

Dank voor je verslagen en de mooie foto’s. Het lijkt wel of ik ook mee heb gefietst zo kun jij jullie tocht zo mooi beschrijven. Petje af.

1. djaktief schreef:

De beschrijving komt uit mijn hart. Je weet dat mijn ouders ook vertellers waren. Ze reisden met ons mee op de fiets in gedachten en gaandeweg kwam er vanalles boven.

8. Neeltje schreef:

Bedankt voor het delen van jullie fietsvakantie, al komen er nog meer verhalen. Wat een uitdaging, wat een afstand! En laten zien dat zo’n tocht ook in Nederland mogelijk is. En ja, wat zal het wennen zijn thuis, na zoveel vrijheid, onderweg zijn en buiten leven. Dat zal even tijd nodig hebben. Het maken van een mooi album zal zeker helpen.

1. djaktief schreef:

Ja ik ben nog niet uitge… over alles. Thuis zijn is ook fijn want het geeft rust. Die hadden we weinig onderweg omdat het programma druk was en we er zoveel mogelijk wilden uithalen. Ik weet nog niet waar te beginnen. De foto’s staan op de pc maar ik heb ze nog niet echt bekeken.

1. Neeltje schreef:

Alles op zijn tijd!

9. Mrs. T. schreef:

Ik vind het echt geweldig wat jullie deden. Petje af! En ik heb genoten van de verslaglegging.

1. djaktief schreef:

Het was een vol programma maar wel leuk. We hadden alle energie nodig voor onszelf. Heb er ook veel van geleerd qua keuzes maken. Er is zoveel leuk maar niet alles kan. Het voelt wel bijzonder om het gedaan te hebben.

10. Jannet schreef:

Er is niets leukers dan (rond)reizen van A naar B. Vind ik dan., of het nu op de fiets of lopend is. Fietsend kom je natuurlijk wel verder😉 Fijn dat alles goed is gegaan met je knie en heup. Jullie hebben prachtige herinneringen gemaakt die niemand je ooit af kan pakken. Geniet van de napret!

1. djaktief schreef:

Ja dat mijn lijf het gehouden heeft daar ben ik heel blij om. Ik liet Arjen ook de tassen sjouwen want ik zat ook nog met die tennisarm. Ik zou morgen weer willen.

11. Toos schreef:

Ik vind het fijn dat jullie zo goed de fietstocht hebben kunnen volbrengen. Het is natuurlijk ook heerlijk om dit samen te doen.
    Wat ik ook zo knap vind, dat jij onderweg blogjes hebt geplaatst. Dat deed ik nooit, schreef elke dag wel een verslag natuurlijk.
    Nu ga je aan je album werken, waar je nog jaren met veel plezier in kunt kijken. Een mooie herinnering aan deze geweldig sportieve vakantie.

1. djaktief schreef:

Het versterkt de sterke band die manlief en ik toch al hebben.

Ieder doet wat hij/zij fijn vindt qua bloggen en verslagen maken. Die van onderweg waren ook om de nieuwsgierigheid te stillen van vrienden en gaven zo antwoord ipv veel appen. Ik voelde ook een deling tussen de gebieden waar wij fietsten: Maas, IJssel, polders en Rijn + midden Nederland dat het als een overschakeling was zodat ik open was voor het volgende. Mijn echte verslag volgt nog (voor onszelf). De blogs waren meer een babbeltje.

12. Samaja schreef:

Wauw! Een hele prestatie zeg! Prachtig. En welkom thuis!

Dubbel dankjewel.

13. rietepietz schreef:

Echt niet niks hoor om zo 5 weken lang vrijwel op de fiets te leven. Ik doe het niet na. Het zal zeker als een vorm van vrijheid voelen al zijn er ook onderweg nog wel verplichtingen. Maar anders dan thuis. Wat een kilometers hebben jullie gemaakt, echt , petje af!

1. djaktief schreef:

Het was super Riet, echt heel bijzonder om te kunnen en mogen doen.

1. rietepietz schreef:

Maar volgens mij toch best reuze inspannend, ik vind het knap.

14. saturnein schreef:

Ik heb genoten van je verslagen, en van jullie te volgen op Strava (waar ik trouwens maar weinig gereageerd heb, omdat ik wist dat je je dan verplicht voelde om te antwoorden en dat extra stress bezorgde). Wat een schitterende reis maakten jullie. Je weet dat ik maar al te goed begrijp hoe dit energie vreet, niet enkel door de fietskilometers maar ook door al de rest die op je afkomt.
    Ik hoop dat het zwart gat een beetje meevalt nu, zelf heb ik daar na zo’n (camper)reis altijd erg veel last van.
    Ik kijk uit naar wat je te vertellen hebt over de “kunstwerken”. Maar neem je tijd, uiteraard, dat loopt allemaal niet weg 🙂

1. djaktief schreef:

Fijn jouw instelling op Strava (is echt voor mezelf maar men mag meekijken). Geen zwart gat nog maar wel lastig om terug de vrijheid in te leveren. Het is gelijk heel druk. Ik heb nog geen tijd gehad om onze foto’s te bekijken zelfs, last staan bloggen.

15. Barbara schreef:

Dank je wel voor het “meerijden” .

1. djaktief schreef:

Graag gedaan. Ik heb ook genoten van het verslag van jullie Aziatische fietsreis destijds.

16. Affodil schreef:

In elk geval een inspirerende reeks blogjes!

1. djaktief schreef:

Dankjewel. Er volgen er nog over wat we zagen onderweg maar ik heb het nog niet op een rijtje.