Fietsritten juli

Eigenlijk zou ik nu hard aan het werk moeten zijn aan mijn vakantieboek en -verslag maar het is me teveel. Ik ben daar nog niet in Maastricht en dat is pas de eerste week. Ik denk dat een korte blog over de ritten die ik daarna maakte me kan helpen om van mijn ‘writer’s block’ over de fietsvakantie af te komen.

Nadat we op 6 juli thuis kwamen van onze vijfweekse tocht heb ik al weer redelijk wat gefietst. Er zijn wat standaardrondjes, boodschappenrondjes en heen-en weertjes maar ook ritjes naar Rotterdam en een tochtje naar Zwijndrecht. Daarover een andere keer. Hier gaat het om 3 ritten die ik met manlief maakte en die me weer dat vakantiegevoel gaven. Ik zet er kaartjes bij wie weet breng ik iemand anders ook nog op een idee om (een deel van ) de route te fietsen. Ook voor de diverse Vlamingen die dit blog lezen kan het handig zijn om te weten waar het ongeveer is in Nederland. De kaartjes en cijfers zijn een kopie van mijn Strava-gegevens. Ik zet daar ook altijd een paar foto’s bij en ik deel soms ook een foto op Instagram maar ik denk dat ik door erover te bloggen meer er voor mezelf uit kan halen op de gewone dagdagelijkse dagen en helemaal als die als een worsteling voelen.

Ik begin gewoon en zie wel wat het me brengt.

• woensdag 14 juli Kop van ’t Land, Biesbosch, Lage Zwaluwe, Moerdijkbrug

57,79km – fietstijd 3:43:11 – verstreken tijd 4:55:04 – hoogte 73 m – gem. snelheid 15,5 km/u

We gingen even terug naar de Noordwaard, dat is het gebied in de Biesbosch dat ligt aan de noordkant voor Werkendam. We waren er op onze fietsvakantie ook doorgekomen maar hadden toen minder tijd. Al diverse keren fietsten we er eerder maar nooit schreef ik er echt over. We parkeerden onze auto een flink stuk voorbij het veer bij Kop van ’t Land. Het veer kwam vrij vlot. Gelijk aan de overkant kom je voor een enorm grote plas waar ongelooflijk veel vogels zitten. Wij hebben sinds dit jaar een kleine verrekijker en die gaat nu standaard mee.

Foto informatiebord

We sloegen al gauw af naar het noorden want daar is het nog rustiger. Dat gedeelte is ook geschikt gemaakt voor ‘ruimte voor de rivier’ en je fietst er over bruggetjes waaraan een stalen stok zit waar vogels op kunnen rusten of over rechte betonnen bruggetjes met gaten waar het water doorheen kan. Er staat ook veel dood hout maar dat is weer bron van leven voor de insecten en dus ook voor de vogels. Op de foto van een tableau kun je beter zien hoeveel water er in het gebied is. Er is een beetje landbouw en de boerderijen liggen op terpen zodat de mensen als het hoogwater is de voeten en de rest droog houden. Er staan diverse pomphuizen om een en ander te reguleren en daar kun je op klimmen om over het landschap uit te kijken. Wij lieten dat dit keer achterwege. Meer info klik, klik. De natuur bracht ons tot rust.

We bezochten ook Petrusplaat waar we de heuvel opklommen. Het is één van de grote spaarbekkens waar we ons drinkwater aan te danken hebben. De heuvel was doorboord met gaten en we waren voorzichtig met de wespen die daar rondzoemden.

Zicht op Petrusplaat vanaf de top uitkijkheuvel.
Wespen in grondnesten in de heuvel uitkijkpunt Petrusplaat

Verder stond er een bord met gedichten over de Petrusplaat. Op internet kon ik vinden dat er in 2015 en 2016 diverse dichters in de Biesbosch op pad gingen en er gedichten over hebben geschreven. Ook dit jaar is er een bundel verschenen van een van hen dat heet: Poetisch Beeld. Ik heb foto’s van het bordje gemaakt en uitvergroot zodat jullie hier een voorproefje hebben.

We namen afscheid van de Biesbosch via de landtong waar het pontje naar Lage Zwaluwe eens per uur aanmeert. We wisten van geen tijd maar hadden geluk dat hij er snel was. Nadat we net vertrokken waren voer de schipper weer terug om een fietser die net te laat was mee te nemen. Heerlijk dat dat gewoon kan.

Op de landtong naar Deeneplaat
’t Leeuweveerke

Aan boord hing ook weer een gedicht over het getij en de Biesbosch. En dat wijst ook op de maan. Er is ook nog een landschapskunstwerk in de Noordwaard dat daar op wijst en dat willen we een volgende keer bezoeken.

Er waren maar 2 zitplaatsen aan boord
Aankomst bij ’t Leeuweveerke in Lage Zwaluwe

De rust van de Biesbosch en het varen had ons goed gedaan. Op doordeweekse dagen met wat wolken is er bijna niemand. Er is nauwelijks horeca mocht je van plan zijn erheen te trekken dus neem je thermos en boterhammen mee en ook een zak om je troep weer mee terug te nemen. Het Biesboschmuseumeiland hebben wij gemeden want daar is altijd vrij veel volk, maar daar kun je natuurlijk wel terecht iedereen is slim genoeg om te googelen natuurlijk.

Daarna reden we terug over de Moerdijkbrug en dat was even wennen want het verkeer dendert lang je heen. Ik maakte nog een foto van het monument dat ernaast staat, want dat kon nu mooi omdat we op de fiets waren. Het is een stuk van de oude brug dat verder is verfraaid klik en erdoorheen zie je die nieuwe spoorverbinding over het Hollands Diep.

Op het plaatje eronder staat:

dit monument is een herinnering aan de eerste brug voor het wegverkeer over het hollandsch
diep, welke op 12 december 1936 door h.m. koningin wilhelmina werd opengesteld. h.m. koningin juliana verrichtte de opening van de vernieuwde brug op 11 oktober 1978.

Monument Moerdijkbrug
  • zaterdag 24 juli Loetbos, Schoonhoven, Oudewater, Gouda, Moordrecht, Ouderkerk aan den IJssel

62,93 km – fietstijd 3:16:53 – verstreken tijd 5:07:41 – hoogte 25 m – gem. snelheid 19,2 km/u

Voor deze rit hebben we gebruik gemaakt van een rit die een blogvriendin op Strava had gepost. Je kunt daar niet rechtstreeks de rit downloaden als je niet op de exta’s geabonneerd bent maar wel via een omweg. Als je die wil weten, laat maar horen dan mail ik je de truc wel, want anders gaat Strava het weer aanpassen.

Wij zijn gestart in de buurt van het Loetbos. Vroeger wandelden we daar vaak met de kinderen toen ze klein waren en in 2019 heb ik er een halve natuurmarathon gelopen klik. We zijn doorgereden helemaal tot Cabauw zonder een stoplicht tegen te komen en bovendien reden we een beetje uit de wind door de bomen langs de kant. Natuurlijk hebben we onderweg wel een kopje koffie op. Die zat in onze thermosfles en koekjes en brood had ik ook bij me. We keken van ons bankje uit op dat grappige bord dat boven aan dit blog staat.

Oudewater

We zijn even kort door Oudewater gewandeld maar mochten van onszelf niet aan het ijs of aan het bier want het was immers geen vakantie meer. Het stadje ligt aan het riviertje de Lange Linschoten dat via een sluis uitkomt in de Hollandse IJssel. Daarvan hebben we natuurlijk een foto gemaakt.

Sluis Oudewater
Hervormde kerk Oudewater zonder uurwerk in de toren momenteel.

Vervolgens fietsten we door naar Gouda waar we weer een sluis tegenkwamen. We hebben die uitgebreid bekeken. Er stonden veel borden met uitleg bij maar mijn foto’s daarvan zijn niet allemaal bruikbaar. Deze twee wel. Je kunt zien hoe het met de afwatering zit. Ik las op de site van Binnenvaarttaal een heel duidelijke uitleg over de waaierdeuren klik

Er werd geschut in Gouda toen wij er waren maar de waaierdeuren waren niet in gebruik.

Het is heel leuk om zo allerlei dingen te ontdekken en te leren onderweg. Achteraf zoek ik ook van alles op en dat komt dan weer in een blog of verslag. Maar we doen ook niet intellectuele dingen zoals kersen kopen. In Hekendorp kwamen we langs deze kwekerij en ze hadden veel soorten. We toerden ondertussen weer richting onze auto en zagen terwijl we wachten op het pontje van Moordrecht dat er nog veel meer te fietsen valt in de regio. Ik heb ze hier maar opgeslagen zodat ze eens kan opzoeken.

Wij houden van pontjes varen tegenwoordig en die in Moordrecht is speciaal. Twee keer per maand staat de boel daar blank i.v.m. sprintij. Bovendien moeten auto’s en motoren in dezelfde richting de pont op- en afrijden. Een van de 2 keren is dat dus achteruit. Met de fiets heb je dat probleem niet.

Pont Moordrecht-Gouderak

Het laatste stuk voorbij Nieuwerkerk aan den IJssel hadden we al eens eerder gereden en we zijn in dezelfde bocht gestopt bij Ouderkerk. Het ziet er idyllisch uit maar er staat ook een informatiebord op het Boele ter herdenking van de 15 slachtoffers van het busongeluk dat er in 1941 plaats vond.

• zaterdag 31 juli Tholen linksom

65,21km – fietstijd 3:55:50 – verstreken tijd 5:07:41 – hoogte 114m – gem. snelheid 16,6km/u

De derde langere rit die manlief en ik maakten was afgelopen zaterdag. We wilden graag weer eens in Zeeland fietsen maar omdat het daar nu erg druk is in verband met de schoolvakanties kozen we voor Tholen dat wat verder naar binnen ligt.

Van Haaftenpolder

We vertrokken laat voor ons doen omdat we twijfelden over het weer. De regen liet het na een klein buitje bij de start afweten maar de zuidwester kracht 4 hadden we 20 kilometer tegen. Onze auto hadden we probleemloos op een carpoolplaats in de buurt van de Van Haaftenpolder gezet vlak naast een knalgeel weiland met boerenwormkruid. We reden langs de schorren oftewel de Grote Nol tot st. Annaland. De dam daarin is afgesloten met stenen om de vogels rust te geven. Het was er sowieso vrij rustig want bijna niemand waagde zich tegen de wind in. De wind bleef tegen tot Stavenisse. Vlak daarvoor is bij de Veerweg een uitkijkpost met een duikstek. Daar waren wel een paar mensen.

Grote Nol
Grote Nol afsluiting pier
Uitkijkpunt Stavenisse

Het dorp dat zwaar getroffen werd bij de watersnoodramp in 1953 en heeft met de Deltawerken een keersluis in het kanaal gekregen ter bescherming. De haven is daardoor van functie veranderd en hier kun je lezen dat dat niet tot ieders tevredenheid is. We zijn even door het dorp gereden en toen de andere kant van het kanaal weer terug naar de kust.

Keersluis Stavenisse
Kerk Stavenisse

Daarna kregen we eindelijk wind mee en dat was heerlijk. Een stukje voorbij de camping stonden allemaal bankjes en daar hebben we eerst even uitgerust. Daarna fietsten we verder in de richting van st. Maartensdijk maar op een gegeven moment was het fietspad niet meer te berijden. Het was de hele weg al oppassen geblazen om niet in de scherven van de oesterschelpen te rijden maar daar kregen we een soort brokkelig asfalt. We reden daarom een stukje binnendoor en natuurlijk kwamen we weer een boerderij tegen waar ze kersen verkochten voor Arjen.

Ook door st. Maartensdijk reden we een klein rondje rond de kerk, maar het was nog een heel eind tot de auto dus we gingen gauw weer naar de Oosterschelde terug. In september wordt de classic Keetie van Oosten-Hage (eerste Nederlandse vrouwelijk wereldkampioen op de fiets 1976) gereden vanuit haar geboortedorp. Aan de zuidkant van Tholen was wel wat meer toerisme maar niet overdadig. Er was wat meer begroeiing die prachtig paars kleurde en er waren ook badstrandjes (Bergse Diepsluis) en duikplekken (Gorishoek met horeca).

Kerk van st. Maartensdijk heeft net zo’n spits als Stavenisse
De gps van de klassieke route klik
In het echt was het paarser

Wij gingen door naar Tholen want de tijd vloog voorbij. Daar bezochten we wel even de horeca voor een toiletbezoek, een ijsje en een biertje. (Overigens stonden er onderweg op diverse plaatsen op het eiland Tholen dixies in het open landschap. Toch fijn om te weten.) De markt ziet er heel gezellig uit met een muziektent, de dorpspomp maar ook een travalje/stravalje oftewel een hoefstal waar vroeger paarden beslagen werden. (filmpje klik).

Scoutingvletten in de haven van Tholen
Markt Tholen
Hoefstal Tholen

Toen moesten we het laatste stuk tegen de wind in, maar dat liep langs het Schelde-Rijnkanaal en dat maakte dat ik weer het vakantiegevoel terug kreeg. Er liggen drie dezelfde bruggen over en natuurlijk varen er schepen. Het is er prachtig met schapen en wilde begroeiing. Je kunt niet precies de hele tijd langs het kanaal fietsen maar wel grote stukken.

Vossemeerse brug
Slaakbrug
Schelde Rijn kanaal
Slaakbrug heeft mooie boogdragers

Er stond nog een heel oud verweerd bord van een dienstkring van Rijkswaterstaat die al 20 jaar is opgeheven met allerlei informatie maar niet meer leesbaar dus. We reden over de laatste brug – de Slaakbrug naar st. Philipsland – naar onze auto terug met een glimlach van oor tot oor over weer een geslaagde fietsdag.

historisch/aftands informatiepaneel

38 reacties Voeg uw reactie toe

1. omabaard schreef:

Fijn om je fietstochten te delen.
    In de Biesbosch waren we al paar keer , en eind september gaan we er terug fietsen. Prachtig gebied met veel water.
    Ik heb genoten van je foto’s.
    Fietsen is vakantie genieten. En als dat een hobby is samen met je man, is het dubbel leuk. Ik herken het hier ook. Binnenkort zijn ook wij weer weg richting Nederland, alleen zijn de weersvooruitzichten niet zo geweldig.

1. djaktief schreef:

Ja ik begreep al dat jullie ook graag een eindje gaan trappen. Het weer deert mij nooit zo. We passen ons plan dan aan. Ik ben benieuwd naar jouw fietsverhalen.

2. Karel schreef:

ik heb genoten van jullie mooie fietstochten
    ik was al eens wandelend op het eiland van Dordrecht , de Biesbosch staat op m’n lijstje
    of het er ooit van komt is nog maar de vraag , ben afhankelijk van het OV
    maar zoals je misschien zag , ik fiets wel van huis uit mooie rondjes

fiets groet

1. djaktief schreef:

Mooi. Misschien kun je er e-bike huren bij VVV Dordrecht en zo naar de Biesbosch fietsen. Je kunt er ook met de bus komen en dan wandelen.

1. Karel schreef:

ja het zal een wandeling worden , zal het eens bekijken hoe het is met het OV
        ja ik maakte een leuk ritje weer , rijd ik een paar x per jaar en het verveeld mij nooit
        of het album op een mobieltje opent , geen idee

3. Mooie tochten! Heel divers en steeds in de buurt van water. Ook in de schitterende polderland tussen Schoonhoven en Gouda is meer water dan land. Maar-eh… mag je niet één ijsje onderweg? 🙂

1. djaktief schreef:

Ja we houden van afwisseling als er maar water is. Ik eet meestal vrij veel onderweg en zit nu met overgewicht dus ik pas op met de extra calorieën.

4. Natasja schreef:

Nah, hoe toevallig kan dit zijn. Vorige week kampeerde ik langs de lange Linschoten bij Oudewater. Volgende week in de Biesbos.
    En over Tholen… daar rijd ik altijd mijn woon-werk fietsritje. Vaak met een extra lusje.
    Leuk om te lezen.
    Groetjes, Natasja

1. djaktief schreef:

Dat is wel heel toevallig allemaal. Veel plezier volgende week.

5. Matroos Beek schreef:

Mooie fietstochten. Ook interessant voor als we daar eens gaan fietsen! Waarvoor dank om dit te delen!

1. djaktief schreef:

Zo heeft bloggen soms ook nog nut.

6. zijvanhiernaastendaarnaast schreef:

Mooie fietstochten! Hier staan twee nieuwe fietsen op de planning en meer fietstochten. De man zijn rug trekt het niet meer goed op de wandelingen, dus gaan we voor fietstochten.

1. djaktief schreef:

Jammer van zijn rug. Veel fietsplezier. Kies wel een fiets met zadelvering ivm daarmee.

7. rietepietz schreef:

Op de fiets zie je zoveel meer onderweg, het lijkt me heerlijk. De Biesbosch ken ik alleen van ooit een keer een boot tochje er doorheen. Dat is óók heel leuk maar dan zie je minder van de natuur die je hier laat zien.
    Het Loetbos ken ik uit de verhalen van mede blogster Anneke net als veel andere plaatsjes omdat zij veel in die omgeving fietst en er ook over schrijft, ze had het kortgeleden nog over dat veer waar je achteruit af moet moet als je er vooruit opgegaan bent. Grappig om dat bij jou ook weer tegen te komen. Maar dat zijn heerlijke fietstochten geweest, dat is wel duidelijk.

1. djaktief schreef:

Het was fijn inderdaad Riet. Grappig dat het pontje van Gouderak-Moordrecht ook bij anderen als bijzonderheid wordt vermeld.

1. rietepietz schreef:

Ja leuk hé, viel me meteen op. Maar Anneke schrijft ook vaak over die regio omdat ze álles op de fiets doet en er vaak over schrijft.

1. djaktief schreef:

Hoe heet haar blog? Ga ik eens kijken.

1. rietepietz schreef:

Er staat een linkje op mijn linken pagina, “gewoon Anneke”

2. djaktief schreef:

Bedankt Riet

8. Neeltje schreef:

Prachtige fietstochten, mooie foto’s, ontroerende gedichten. Zulke lange fietstochten zitten er voor mij niet meer in. Het is zo het is, ik blijf een beetje roendoem hause. Maar ik geniet mee van je verslagen en de beelden. Dus dank voor het delen.

1. djaktief schreef:

Respect voor wat je lijf nog wel kan. Doordeweeks fiets ik meestal korter. Ik deed er nog een met de buurvrouw. Was ook heel leuk. De gedichten vond ik ook bijzonder en zo bewaar ik ze in mijn blog.

1. Neeltje schreef:

Zeker, dat heb ik! Maar ik heb ook respect voor wat jij nog kan.

1. djaktief schreef:

Oh ik kon zoveel, nu minder maar nog steeds meer dan dat ik niet kan. Mijn motto is ‘als je waagt dan groeit je moed, als je aarzelt groeit je vrees’ naar Nelson Mandela.

9. Karel schreef:

dank je voor je fijne reactie o m’n foto’s
    ja soms zie je meerdere holletjes , ze net buiten treffen zo als ik , is een gelukje

rustige avond groet

10. Menck schreef:

Mooie natuur aldaar. Fietsen zegt me niks, wandelen des te meer.

1. djaktief schreef:

Waar je fietst kun je ook wandelen, omgekeerd niet altijd. Mijn linkerknie kan maar zeer beperkt wandelen doordat op essentiële plaatsen het kraakbeen weg is. Door het vele fietsen werken de spieren van mijn knie nu als een kooiconstructie. Ik zou dolgraag weer zoals vroeger in de bergen hiken.

11. saturnein schreef:

Mooie fietstochten, mooie foto’s. Je omslagfoto met het bordje vind ik geniaal 🙂

1. djaktief schreef:

Er is altijd zoveel te zien onderweg. Dat bordje vond ik ook zo leuk.

12. Toos schreef:

Dit waren weer heel veel en hele leuke fietstochtjes.
    Schitterend om te lezen.
    Geef je ook nog een schouderklopje voor al het werk dat je deed in de tuin.
    Ziet er meteen weer kleurrijker uit.

1. djaktief schreef:

Bedankt Toos, je reactie had ik nog niet gezien.

13. Karel schreef:

leuke twitter berichtjes van de fietsers

ja een zwaar gedicht vind ik het , en zo je zegt het is om te huilen wat er toch allemaal weer in de wereld gebeurt 😦
    nee ook ik kan daar niets aan doen , en zal zeker genieten van m’n fiets en wandel tochtjes
    fijne zondag groet

1. djaktief schreef:

Zelf iets van je leven maken – hoe dan ook – is het enige wat we kunnen doen.

1. Karel schreef:

zo is het precies

14. Affodil schreef:

Dankzij jouw beschrijvingen en foto’s weer een aantal ideeën opgedaan voor de toekomst.

1. djaktief schreef:

Oh leuk. Zo kijk ik soms bij anderen op Strava die ik volg of ze op specifieke plaatsen rijden.

15. Je maakt mooie foto’s, maar de tekst laat ik even aan me voorbij gaan. Dat is oveigens geen onwil, maar heeft met mijn gezondheid te maken.

Doe wat je wil. Ik vind het aardig als je reageert maar het hoeft niet. Het sterretje van WordPress is al leuk. Ik volg zelf veel blogs maar reageren kost veel tijd. En tijd en energie kun je maar 1x besteden zoals jij waarschijnlijk wel weet uit ervaring.

1. Daar sluit ik me volledig bij aan.