Redenen om te lezen

Het is weer eind van de maand en ik kijk op mijn lijstje welke boeken ik las. We zijn inmiddels de 100 boeken voorbij dit jaar. Maar waarom lees ik eigenlijk meer dan dat ik kijk en luister. Ik kijk wel tv en Netflix en zet wel eens een plaat of cd op maar boeken trekken me meer.

Ik lees om te vluchten in romantiek en avontuur en om dingen te beleven die ik nooit zal meemaken. Ik lees om te begrijpen wat anderen en ikzelf meemaken in het leven om er duiding aan te geven maar ook omdat ik zo weinig weet eigenlijk. Ik lees ook om oplossingen te vinden voor problemen waar ik fysiek, mentaal of praktisch mee wordt geconfronteerd. Ik lees ook om te lachen en te genieten van sublieme taalvondsten en humoristische waarnemingen. Ik lees om me voor te bereiden op wat komen gaat als ik op reis ga naar een ander land of gebied en nadien lees ik dan ook weer veel over de geschiedenis van waar ik was. En natuurlijk lees ik creatieve boeken om me te inspireren en technieken en tips op te doen. Verder lees ik ter verbetering van mijn concentratie- en denkvermogen want ik heb gemerkt dat dit achteruit gaat als louter blogs en krantenartikelen lees en tv kijk. Use it or loose it is voor mijn fysiek en mentaal van toepassing.

Blogster Joke vatte waarom ze las prachtig samen in een gedicht dat begon met de zin van de Vlaamse schrijver Peter Verhelst: ‘De boeken die je hebt gelezen vormen samen de vele levens die je zult hebben geleefd‘. Ga daar beslist eens een kijkje nemen. Ben ook wel benieuwd waarom jullie wel of juist niet lezen.

Ik kan niet schrijven in de zin van foutloos Nederlands met de juiste woorden iets neerzetten, maar ik voel wel de drang me te uiten in een blog en te vertellen en te beschrijven wat ik doe en voel en zie en leer. Dat het onvolkomen is of volkomen bijzaak doet er niet toe heb ik begrepen anders lazen jullie deze blogs niet en anders schreef ik ze niet. Komend jaar ben ik wel van plan het anders aan te pakken omdat het zoveel tijd kost en ik ook talloze andere dingen wil doen, meemaken en afmaken. De bedoeling is dat er slechts 12 blogs komen met fragmenten en foto’s uit die maand. Geen dagboek maar momentopnamen waarin ik er even ben. De publicatie per maand is ook om minder on line te zijn en minder bezig te zijn met de reacties. Uitzetten van reacties gaat me te ver.

Maar nu eerst over het maandelijkse lijstje:

Jullie zien dat het weer heel verschillende boeken zijn. Praktische non fictie als inspiratie voor Atelier DJ, motiverende boeken met filosofische teksten, makkelijke boeken en een therapieboek. Overigens zijn de makkelijke boeken ook therapie en wel tegen de slaapproblemen en om de humor er een beetje in te houden in deze tijd.

Van één boek heb ik een soort uittreksel/beschrijving gemaakt om de kwintessens beter te bewaren voor mezelf:

Leef meer, denk minder’ van Pia Callesen

Iedereen heeft negatieve gedachten en iedereen geloof die af en toe, maar niet iedereen heeft een psychische ziekte Adrian Wells in 2009 Het boek ”Leef meer denk minder” gaat over de m Metacognitieve behandeling, die erop is gebaseerd dat je minder doet met je gedachten en gevoelens om je beter te voelen.

Metacognitieve therapie neemt als fundamenteel uitgangspunt het feit dat uitgebreide bewerking en verwerking van eigen gedachten en gevoelens depressieve symptomen teweeg brengt. Als we dagelijks vele uren aan onze negatieve ervaringen denken, erover praten, ze bewerken, verwerken en analysen, of ons al denkend naar oplossingen en antwoorden op onze emotionele vragen worstelen, riskeren we dat wij ons naar een depressie piekeren. Wanneer we in een depressie zijn beland of last hebben van depressieve symptomen, hebben we onszelf nog meer gegeven om over te piekeren – namelijk de depressie zelf, en met massa’s analyses en bewerking en verwerking van onze gedachten over de depressie zelf riskeren wij dat we die in stand houden. ‘

Er zijn 4 fundamentele strategieën/handelswijzen : piekeren, zich zorgen maken, controlegedrag en ondoelmatige beheersing (situaties vermijden of toevlucht zoeken in overmatig rusten, slapen, alcohol etc.) die in overmatige hoeveelheden onze gedachten en gevoelens versterken en een terugslag kunnen geven inde vorm van een depressie of andere psychische problemen. In dit boek worden deze samengevat onder de noemen CAS= collectieve aandacht syndroom. In het piekeren houden we ons bezig met het hoe en het waarom van wie we zijn en de dingen die gebeuren. Bij het zich zorgen maken zijn we veel bezig te denken over ‘wat als… ‘ en doemscenario’s. Als je let op jezelf en je gedachten dan ben je je meer bewust hoe je je voelt. Je voelt je iets maar daar plak je een etiket op en daardoor krijgt het een lading en dan ontstaat ook de neiging om er controle over te willen hebben. Je wilt meer van het ene en minder van het andere terwijl het normaal is om allerlei gevoelens te hebben en dat het de ene dag meer zus en de andere dag meer zo kan zijn. De ondoelmatige beheersing bestaat eruit dat we proberen onaangename gedachten en gevoelens te vermijden en/of te verdoven. We accepteren niet dat wat er is maar willen het veranderen. We geven onszelf peptalk of commanderen onszelf anders te denken. We worden zelfs boos omdat we voelen dat we tekort schieten en daar gaan we dan weer over piekeren. Vaak gaan we meer slapen of rusten of we verdoven onze gevoelens, met drugs, drank, eten, luxe. We vermijden sociale situaties, hobby’s en werk maar dat is altijd ondoelmatig omdat het alleen op de korte termijn helpt. Het is prima om voor een poosje iets niet te doen maar het gevoel van verlichting blijft niet. Wanneer we ons isoleren van de wereld missen we in potentie goede belevenissen en ervaringen die ons humeur misschien zouden kunnen verbeteren. We geven dan meer ruimte om te piekeren, ons zorgen te maken en onze stemming in de gaten te houden. Wanneer we geen fut meer hebben en bang zijn het moeilijk te krijgen proberen we aan sombere gedachten te ontkomen door helemaal niet meer aan de toekomst te denken. De kans dat de problemen groeien is reëel en we zullen steeds meer energie moeten gebruiken om er niet aan te hoeven denken.

  1. Je leert je bewust te worden van je triggergedachten en je gepieker zodat je op tijd kunt ingrijpen.
  2. Je leert te geloven dat je controle heb tover je gepieker zodat je dat zelf kunt beperken
  3. Je laat de overtuiging dat piekeren oplossingen voor je problemen oplevert los, ongeacht of die werk-gerelateerd of privé zijn of misschien voortkomen uit je vrees gedeprimeerd te raken of uit angst dat je niet uit je depressie komt.
  4. Je ontdekt dat je je plannen kunt uitvoeren ongeacht je stemming. Dat wil zeggen dat je je kunt voornemen iets te doen waar je geen zin in hebt.
  5. Je leert te geloven dat je gedachten en gevoelens normaal en ongevaarlijk zijn, dat je niet een genetisch slachtoffer van depressie bent.

Dingen die helpen zijn een piekertijd per dag in stellen en aandachttraining op verschillende geluiden (app LoopStation of VoiceLoop) om ons te leren focussen en bewust te worden waar we met onze aandacht zijn. Je leert om goed te worden in alleen maar observeren zonder erin mee te gaan. Je heb aandacht op afstand. Je analyseert niet meer alles. Je komt uit je hoofd en stapt je leven binnen. Je leert te handelen zonder motivatie. Het is van belang om te leren dingen te doen – je aan je plan te houden, ook als je niet gemotiveerd bent. Motivatie en zin zijn dynamisch. We verrichten elke dag honderden activiteiten zonder dat we daar zin in hebben. Bekende strategieën die heel veel energie kosten bij bijv. opstaan zijn:

  • blijven liggen tot we zin krijgen
  • gedachten aan opstaan onderdrukken
  • onszelf lokken met peptalk of koffie
  • jezelf vermannen

De beste strategie is je gedachten op afstand te houden en je te focussen op het plan om op te staan, een stap per keer te doen en het gebrek aan zin en motivatie te negeren. We focussen op het plan en geven de achtergrond geen aandacht. Je let dus niet op je gebrek aan zin, op je tegenzin, en stoppen geen energie in praatjes tegen onszelf of de aanwezigheid van koffie etc. We worden daardoor onafhankelijk van onze gedachten en gevoelens kunnen handelen. Dit kun je toepassen op allerlei dingen.

  • eten zonder trek
  • je bed uit komen zonder zin
  • praten met iemand terwijl je liever niet wilt, dat moeilijk vindt
  • je ontspannen terwijl je zin hebt om iets te doen
  • een wandeling maken zonder zin

Hierdoor wordt je uit je focus van de eigen gedachten gehaald en doe je dingen die goed voor je zijn of kom je in de gelegenheid om een fijne avond, dag, middag te hebben omdat je uit je ongemotiveerde stemming gehaald bent. Je wordt er sterker door. Het is geen doel op zich maar een manier om uit de spiraal te komen. ‘Gedachten betekenen niets, wel wat je ermee doet.’

In het boek wordt ook ingegaan op medicatie en depressiviteit als gevolg van seroninetekort, verschillende graden van depressie maar ik vind dat te ingewikkeld om dat hier allemaal uiteen te zetten. Ik vond het zeer de moeite waard om te lezen.

Ik herken de mechanismen en strategieën die wel en niet voor mij werken. Ik wil er niet over in discussie gaan maar voor mij werkt de titel ‘Leef meer, denk minder’ echt. Actief blijven en dingen ondernemen helpt mij over mijn dips heen. Door de zure appel heen bijten en doen wat echt goed voor me is helpt me vooruit. Let wel dat ik niemand wil veroordelen of de maat nemen of zo. Iedereen is anders, leeft anders en beslist anders. Maar een interessant boek vond ik het zeker.

Zo het weer is opgeklaard en ik kan wil wat in de tuin gaan doen en nog een stukje fietsen. Ik plaats nog wat foto’s bij dit blog die ik afgelopen donderdag maakte van de rit van Dordrecht, door de stad naar huis in het donker langs de Oude Maas. De foto’s zijn van de kerk en een mural en van het kunstwerk dat bij Van Leeuwen Buizen in Zwijndrecht staat. Ik fotografeerde het ook al eens bij daglicht klik. Het licht in het kunstwerk vond ik zo hoopvol van binnenuit schijnen. Ik hoop dat we dat allemaal ons lichte brandend kunnen houden in deze voor velen doknere tijd.

23 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Petra schreef:

    Mooie opsomming van redenen om te lezen. Het speelse gedicht van Joke nodigt inderdaad uit om te puzzelen. Dank voor de link. Ik heb nog lang niet alles opgelost.

    1. djaktief schreef:

      Graag gedaan. Joke schrijft vaker inspirerend over boeken.

  2. KnutzEls schreef:

    Opgaan in een boek, even weg van de werkelijkheid, grauw weer, narigheid. Soms lukt dat, soms is de boekenkeus niet je dat. Maar vaak kan ik werkelijk ontsnappen. Ook al heb ik het boek al vaker gelezen.

    1. djaktief schreef:

      Ik volg jouw boekenblogs vaak op met veel leesplezier.

  3. Neeltje schreef:

    Vroeger heb ik heel veel boeken gelezen, ben van plan het weer op te pakken. Maar ik kan heerlijk wegdromen tijdens het schilderen. Ook werkt een goeie film voor mij heel ontspannend. Bloggen vind ik veel te leuk, blijf ik lekker mee door gaan. Wel lees ik niet meer dagelijks andere blogs, maar kijk af en toe. Geniet wel van de contacten die ik gekregen heb via de blogs. En soms moet je nu eenmaal even veel nadenken, soms piekeren. Hoe zinloos dit ook vaak is. Maar er komt altijd weer die nieuwe dag met nieuwe ronden, nieuwe kansen. Heerlijk!

    1. djaktief schreef:

      Ik hou ook wel van films en BBC detectives maar met mate. Blogs lezen is verslavend. Ik vind het lastig te doseren. En ook het reageren erop.

      1. Neeltje schreef:

        Het is niks erg hoor als je niet op alle blogs reageert. Of als je maar af en toe een blog leest. Doe waar je je prettig bij voelt. Niets moet.

  4. Matroos Beek schreef:

    Wow, zoveel boeken dat je al hebt gelezen! Ik lees ook veel, maar door de verhuis is het weer wat stilgevallen. Ik hoop er opnieuw mee te beginnen. Waarom ik lees? Omdat ik vaak in boeken mooie dingen ontdek, mooie landen, mooie beschrijvingen, mooie gedachten, mooie zinnen,… Ja, je kan jezelf er helemaal in verliezen en dat vind ik heerlijk.

    1. djaktief schreef:

      Fijn om te lezen dat jij er ook van kunt genieten.

      Het gaat niet om aantallen trouwens maar omdat ik ben gaan bijhouden wat ik las op hebban.nl kwam ik er een paar jaar geleden achter dat het er ongeveer 100 per jaar zijn. Het zegt ook iets over mijn slecht slapen trouwens.

      1. Matroos Beek schreef:

        Ik slaap goed tegenwoordig. Houden zo.. maar ik was dus ook een late avond en nachtlezer.

  5. Samaja schreef:

    Ik lees vooral om te ontsnappen uit de realiteit en te zwijmelen bij romantische verhalen. Er is zoveel hardheid in de wereld, ik lees dus vaak graag verhalen die wat luchtiger zijn.

    1. djaktief schreef:

      Heerlijk toch. Destijds heb ik ook zo van jouw vervolgverhaal op je blog genoten.

  6. omabaard schreef:

    Lezen is voor mij vooral in een totaal andere wereld ‘verdrinken’. Niet om de echte wereld te ontvluchten, maar even andere sferen genieten en beleven. Eigenlijk doet een mooie film dat ook met me. Sommige zinnen herlees ik meerdere keren omdat ze zo ontzettend ingenieus in elkaar zitten én omdat ze vooral een gevoel weergeven dat ik zelf niet onder woorden kan brengen, maar wel heel sterk in mezelf herken.
    Leef meer, denk minder is een mooie tip, maar je denken heb je niet altijd volledig zelf in de hand. De metacognitieve therapie biedt zeker hulp, net zoals mindfulness.

    1. djaktief schreef:

      Bedankt voor je uitgebreide reflectie op lezen. MTC en mindfulness zijn wel heel erg verschillend. Ik kende MTC niet.

      1. omabaard schreef:

        Inderdaad verschillende manieren om tot hetzelfde doel te komen. Voor mezelf denk ik dat mindfulness meer kan betekenen.

  7. jokeloopt schreef:

    Het boek Mijn tas is je goed bevallen? Ik maakte er al meerdere tassen uit. En onderschat zeker je eigen schrijfstijl niet. Ik lees heel graag wat je bezighoudt!

    1. djaktief schreef:

      Ik vind het een heel goed boek, maar nog geen tijd gehad er iets uit te maken. Ik overweeg het aan te schaffen en dat doe ik zelden. Bedankt voor je compliment. Er is in ieder geval heel veel wat me bezig houdt.

  8. Menck schreef:

    Momenteel lees ik even niet. Simpelweg geen tijd en bij thuiskomst veel te moe. Om die redenen blog ik thans ook niet.

    1. djaktief schreef:

      Vervelend dat je zo moe bent. Aardig dat je hier toch nog reageert.

  9. Barbara Van Cortenberghe schreef:

    Naar aanleiding van een eerdere blog over boeken van jou afgelopen weekend het boek “ik weet je wachtwoord ” gelezen. Top. Heel duidelijk en goed leesbaar voor zo’n onderwerp. Hou je lijstjes nu goed in de gaten 👍😊. Én mijn complimenten (en die van een collega die zelf ook geweldige foto’s maakt) over de foto’s van het kunstwerk. Heel erg mooi.

    1. djaktief schreef:

      Ik groei ervan dankjewel Barbara. De foto’s zijn met een oude Motorola smartphone gemaakt, maar ik had niets anders op dat moment.

  10. Mrs. T. schreef:

    Ik lees omdat ik het uiteraard leuk vind, maar ook omdat ik er wat van wil leren, mezelf wil verliezen, mee wil denken richting een oplossing en nog heel veel redenen meer.

    1. djaktief schreef:

      Dat mee wil denken richting een oplossing is dan omdat je inspiratie of kennis haalt bij anderen? Ik weet dat jij ook een (digitale) boekenwurm bent.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s