Noors ABC-tje

Nu ik hier in Noorwegen ben vallen mij allerlei dingen op. We leven teveel bij de dag om er een echt doorwrocht blog van te maken, daarom gewoon wat letters met aanknopingspunten en een enkele foto. Ik wil niet veel tijd besteden aan het noodzakelijke verkleinen van foto’s in verband met de beschikbare gratis ruimte op WordPress nu alles op mijn smartphone moet gebeuren. Bij de andere blogs die ik onderweg publiceerde had ik tevoren op de pc al mijn fotobestanden verkleind.

Het Noorse alfabet is trouwens 29 letters want ze hebben de Å, de Æ en de Ø extra. Daar begin ik dan maar gelijk mee alhoewel ze eigenlijk achteraan het alfabet horen.

Ålesund bezochten wij. Het is een kleine stad met veel Art Noveau huizen die werden gebouwd na de grote brand in 1904 die 850 houten huizen verwoestte.

Art Noveau in Ålesund

Æ is een van die drie extra letters. Het is een ligatuur oftewel een letter die is samengesteld uit twee letters. Hij komt ook in het Zweeds, Deens, IJslands, Duits en  Oudengels voor. De uitspraak is wel verschillend per taal. Ik ben deze vakantie nog geen woorden of namen tegengekomen die ermee beginnen.

De plaats Øvre Årdal begint wel met zo’n klinker. Daar zijn we deze vakantie door gereden. We wilden nl. een klein weggetje rijden om een pont te omzeilen op de doorgaande route. Nou dat hebben we geweten. Het is lang geleden dat ik zoveel en zulke steile haarspeldbochten heb gereden. Eenmaal boven op de Tindvegen -zo heette het – durfde ik pas te kijken waar we waren. Er ook lag nog sneeuw.

Aksla (166 m) zo heet de berg die in Ålesund ligt. Er is een reuzegrote parkeergarage in. Boven op die berg heb je een prachtig uitzicht op de stad. Er worden daar wel ongelooflijk veel selfies gemaakt. Ik verbaasde me over de halsbrekende toeren die sommigen uithaalden. De berg die aan de andere kant van de stad ziet liggen heet Sukkertoppen (314 m). Wij maakten beklommen andere toppen. T.z.t. zal ik apart daarover bloggen.

Uitzicht vanaf Aksla op Ålesund

Bergen dat is de plaats waar we momenteel verblijven of liever gezegd in een voorstad/wijk ervan. Het is de tweede stad van Noorwegen en bomvol toeristen van al die cruiseschepen die hier aanmeren. Vlakbij liggen de bergen Floyen en Ulrike. De kaart van het gebied is al gekocht en de plannen zijn gemaakt. Nu nog het juiste weer afwachten.

Creatief zijn de Noren vooral met breiwerk heb ik gezien. Er zijn veel winkels met de prachtigste wol en katoen. Mijn eigen breiwerk is wel mee op reis maar ik heb er nog geen rust voor gevonden.

Drank: bier is bijna overal te koop, maar op weekdagen voor 20.00 uur en op zaterdagen voor 18.00 uur. Wijn, sterke dranken en sterke bieren zijn uitsluitend te koop in de Vinmonopolet-winkels. Je mag maar beperkte hoeveelheid alcohol mee nemen naar Noorwegen klik

Fyr is het Noorse woord voor vuurtoren. Ze hebben er een heleboel om de scheepvaart in goede banen te leiden. Wij bezochten 3 eilanden boven Ålesund en zagen er verschillende dichtbij.

Op Lepsøya

Hier laat ik het even bij. Ik was vanavond verwikkeld in een potje Catan. Het is tijd om te gaan slapen. Mijn Noors ABC-tje wordt later vervolgd.

11 reacties Voeg uw reactie toe

1. Affodil schreef:

Leuk ideetje om je verslag aan op te hangen!

2. saturnein schreef:

Leuk. Ik kijk al uit naar het vervolg. Oeh die haarspeldbochten! Als we met de camper zo’n berg doen, dan ben ik ten volle co-piloot, kijk ik mee op de GPS en zeg op voorhand duidelijk wat eraan komt. Dat maakt het toch net iets makkelijker voor de piloot 🙂

1. djaktief schreef:

De bochten moesten in de eerste versnelling daar kwam ik heel snel achter.

3. veronique schreef:

Fijn dat je ons laat meegenieten van jullie vakantie in Noorwegen. Wat is het toch een mooi land. Veel plezier en een fijne vakantie gewenst.

4. Een originele manier om blog-gewijs een land voor te stellen!

5. MyriamC schreef:

Heel leuk om op deze manier kennis te maken met het land.

6. omabaard schreef:

Geniet de reis. 20 jaar geleden waren we er ook. Ålesund herinner ik me nog goed. Een indrukwekkend land.

7. Neeltje schreef:

Mooi ABCtje, nog een fijne reis verder. De vuurtorens daar zijn echt anders dan in Nederla nd lijkt wel. Compacter?

8. Ik ga voor je foto van die mooie vuurtoren.

9. Karel schreef:

dat is een mooi ABCtje geworden