Noors ABC-tje 4 en slot

Ha daar ben ik weer even met het slot van het alfabet. Misschien zijn jullie dat Noorse gedoe al lang zat, maar zelf krijg ik het toch steeds meer naar mijn zin hier. Ik was gebleven bij de V:

Veerboten daarvan hebben we er al heel veel gehad. Allereerst die vanuit Denemarken naar Noorwegen. Wij gingen met de Fjord Line vanuit Hirthals naar Bergen. Terug reizen we vanuit Stavanger naar Hirthals.

Voor de binnenlandse reis vanaf de aankomst in Bergen met tussenstop in Laerdal naar onze Airbnbs in Ålesund, Bergen, Seljestad (Hardangervidda) en hebben we ook een flink aantal ferry’s genomen:

• Eidsdal- Linge over Geirangerfjord
  • Solavågen-Festøya over Auerlandfjord
  • Lote-Anda Nordfjord
  • Lavik-Ytre Oppedal over Sognefjord
  • Tørvikbygd-Jondal over Hardangerfjord
  • Utne-Kinsarvik over Sørfjord

Als we binnenkort naar Stavanger gaan komen er nog een paar bij.

Wat me opviel aan boord is hoe goed het personeel de auto’s naar de juiste plek instrueert. Het zijn vaak vrouwen trouwens. Wij stappen altijd uit aan boord en genieten van de overtocht door onze ogen goed de kost te geven. Ook maken we gebruik van de meestal schone toiletten aan boord. Je moet dan zo’n dikke waterdichte deur door die alleen met een knop te openen is en die ik dan over het hoofd zie met hoge nood. Ik vind de dikke nylon trossen, de bolders en winches en de instructies op alle bordjes altijd heel interessant. Ook bleken er al een aantal veerboten electrisch te varen.

Onze auto stond vooraan dus we konden de elektrische aankoppeling zien

Aan boord is het wel een hoop herrie en halverwege wordt er iets onverstaanbaars omgeroepen. Ik ga dan maar gauw in de auto zitten maar manlief kijkt rond totdat we eraf moeten rijden. De veerboten varen op schema en in de vertrek- en aankomstplaatsen zijn altijd picknicktafels en een kiosk als je moet wachten. Ook aan boord kun je wel wat kopen. Wij hebben hierop echt bespaard deze vakantie en steeds onze eigen boterhammen gesmeerd. In Noorwegen wordt dat ook heel normaal gevonden.

Één keer ben ik binnen gaan zitten en toen kreeg ik een hele uitleg op een scherm hoe ik een reddingsvest aan moest doen en hoe ik van boord moest in nood. Toch wel goed om te weten.

Hoe betalen voor de tolwegen en ferry’s allemaal precies zit dat weten we nog niet. We hebben wel de auto geregistreerd bij Autopass. De ene keer scannen ze ons kenteken en de andere keer moeten we gewoon per pin betalen. Ik vind dat achteraf betalen wel spannend. Ik weet liever gelijk waar ik aan toe ben, maar de genoemde pas geeft korting en daar zijn wij niet vies van natuurlijk.

Google op waterval en plaatsnaam en dan merk je dat je er vlakbij altijd wel eentje kunt vinden hier in Noorwegen. Ze zijn indrukwekkend, gevaarlijk en fascinerend als je er lang naar kijkt. Wij hebben de beroemde watervallen overgeslagen want daar was meestal veel toeristisch gedoe om heen met campers die gevaarlijk parkeerplaats zochten of juist weer verlieten. Ook het continue maken van selfies zonder te kijken naar het natuurschoon zelf stond me tegen op die plaatsen.

Natuurlijk hebben we wel veel watervallen gezien en er ook foto’s van gemaakt maar niet zo overdreven. Veel foto’s staan nog op de sd-kaarten in mijn spiegelreflex- en kleinbeeldcamera. Ik probeer het water niet te bevriezen maar te laten stromen. Verder kan ik niet te lang bij een waterval of beek in de buurt zijn want dan moet ik onherroepelijk.

De x-factor van Noorwegen is zonder meer de schoonheid van de natuur.

Op vakantiefolders en -sites is het er altijd mooi weer en is het er rustig. In de praktijk is de Noorse natuur erg ruig en onherbergzaam. Je moet je er echt op kleden en op voorbereiden met eten en drinken en reizen. Het is er ook best stil en eenzaam en overal staan bordjes met privat. Wij kwamen niet makkelijk in contact met Noren. Ze hielpen ons wel als we wat vroegen maar verder zijn ze erg op zichzelf of misschien verlegen.

Die natuur is wel heel mooi maar na het zoveelste uitzicht op het fjord en waterval nummer zoveel dan kijk je er minder van op. Bij wandelen/hiken in de bergen of gewoon rond een meer is de ondergrond dusdanig dat je moet kijken waar je voeten zet om niet te vallen, struikelen of weg te zakken in de modder.

Wij vonden het wel schoon in de natuur en de steden maar afvalscheiding was in de praktijk bij onze Airbnb-adressen beperkt mogelijk. Er was onderscheid in papier, glas en restafval, maar geen GFT of plastic apart. Blikjes hebben statiegeld en worden dus retour genomen in de supermarkt. Frisdrank heb ik niet gekocht maar dat zal ook vast hetzelfde zijn. Overal in supermarkten werd gevraagd of je een plastic zakje wilde kopen en boodschappentassen zoals bij ons zag ik niet. Verder zijn er veel houtkachels en zagen we ook op veel plaatsen grote houtstapels. En in de fjorden zie je ook veel industrie en visserij en dat is ook niet allemaal even positief voor de natuur. Het is geen klacht maar het relativeert wel die x-factor voor mij althans.

yr.no is de site van het Norsk Metrologisk Institut. Ik heb al snel de app op mijn telefoon gezet voor deze vakantie waarin betrouwbare informatie over het weer heel belangrijk is. Ik moet zeggen dat ik de voorspellingen uiterst betrouwbaar vond. De buienradar vanuit Nederland is niet zo up to date hier.

De globale weersvoorspelling is 5 dagen vooruit te bekijken, maar slechts van drie dagen kun je gedetailleerd per uur kijken. Wij vonden de weersomstandigheden in Noorwegen soms razendsnel veranderen. Vaak kwam het voorspelde weer veel vroeger door de wind. Ook was het handig om de temperatuurverschillen tussen dal en berg te weten als we op een hike gingen. Ik ben er alleen nog niet achter waar YR voor staat.

Volgens mij trekken de Noren zich veel minder aan van het weer dan wij. Ze kleden zich er op en gaan gewoon door met wat ze van plan waren. Op ons adres in Bergen hadden we uitzicht op een voetbalveld, waar ook in de stromende regen werd getraind en wedstrijden plaats vonden.

Slecht’ weer kan ook mooi zijn. Dit was in Odda vandaag

Zalm en vele andere vissen zijn in de supermarkten in Noorwegen prominent aanwezig. In Bergen liepen we over de vismarkt. Tussen de eilanden aan de kust zagen we viskwekerijen. Waarschijnlijk voor zalm maar dat weet ik niet precies. In dit stuk staat achtergrondinformatie over kweekvis. Wij hebben er af en toe van gesmuld. Niet in restaurants want dat deden we maar enkele keer maar zelf bereid want in onze Airbnb-keukens konden we prima koken. Manlief en ik houden nogal van vis en van zalm in het bijzonder. Behalve vis eten is vis vangen hier eveneens populair.

Viskweek op zee voor de kust boven Ålesund

Zo nu ben ik bij het einde van het alfabet gekomen. Eigenlijk horen nu dus die Å, Ø en Æ te komen maar die heb ik al in het eerste blog gedaan. Ik heb sowieso maar wat gedaan met deze blogposts over Noorwegen. Ze zijn heel anders dan het logboek dat ik dagelijks voor mezelf maakte maar er zitten wel veel informatie in die ik heb opgezocht of die ik wilde onthouden. Ik hou alles bij in een Whatsappgroep met mezelf die vol links en notities staat. Over sommige onderwerpen ga ik misschien later nog eens schrijven. Maar nu ga ik genieten van onze laatste vakantiedagen en me voorbereiden op de terugreis. Voor wie de rest van de Noorwegenblogs gemist heeft: deel 1 alfabet A-F, deel 2 alfabet G-M, deel 3 alfabet N-T.

29 reacties Voeg uw reactie toe

1. MyriamC schreef:

Weer een interessant stukje. Ik hoop dat je nog wat meer gaat schrijven over jullie reis.
    Voor nu wens ik je nog fijne dagen en een behouden thuiskomst.

1. djaktief schreef:

Ik wil het niet teveel uitkouwen. Ik zal het nog wel over de wandelingen bloggen. Ik maakte wel een logboek voor mezelf onderweg. En hopelijk lukt het om binnen afzienbare tijd een fotoboek te maken.

2. Ik vond alle afleveringen van het alfabet interessant en leuk om te lezen.

3. Karel schreef:

mogge Dorothé
    een mooi en interessant blog over jullie afgelopen dagen
    met al die info er bij en wat foto’s hebben wij als volgers dus geen klagen
    en kijk ik uit naar een vervolg
    voor nu wens ik jullie nog fijne dagen en een fijne thuis reis

4. Matroos Beek schreef:

Je ABC gaf toch een goed beeld.
    Geniet nog van de laatste vakantie dagen!

5. KnutzEls schreef:

Leuke insteek zo’n alfabet. Mooie reis, kom weer gezond terug. 🍀

6. Neeltje schreef:

Mooie reis en nee, ik ben het niet zat. Leuk juist om dit allemaal te lezen. Het is een prachtig land.

7. sabinehaarlem schreef:

Wat een heerlijke verslagen. Dank je voor dit mooie inkijkje!

8. omabaard schreef:

Heel boeiend om lezen en te herkennen.
    Een WhatsAppgroep met jezelf? Ik vraag me af hoe dit kan? Lijkt me wel leuk om te onthouden.
    Veel plezier nog de laatste dagen en een behouden thuiskomst.

1. djaktief schreef:

Over die Whatsappgroep….. Ik maak er een aan met 2 personen en die ander (meestal kies ik mijn man) verwijder ik dan weer. Omdat ik ook Whatsapp op de pc thuis kan lezen kan ik dan heel gemakkelijk stukken overnemen voor mijn vakantieverslag. Ook links van museaof interessante dingen zet ik ertussen. Die klik ik dan thuis weer aan voor de details. Soms zet ik er ook al een foto tussen met wat opmerkingen dat scheelt achteraf veel puzzelwerk.

1. omabaard schreef:

Super idee. Dank je wel👍

9. Het ABC heb ik goeddeels gelaten voor wat het is, de kans dat ik het nog eens nodig zal hebben is nu eenmaal niet erg groot, maar de foto’s waren weer alleszins de moeite waard.

1. djaktief schreef:

Allemaal snapshots met smartphone. Ik kom hier niet aan echt fotograferen toe. Het reizen en de wandelingen vragen de meeste energie en aandacht. Ik vind zelf het verhaal achter de beelden altijd interessant maar van mooie foto’s kan ik ook genieten.

1. Het gaat bij mij in zo’n geval om het ‘vasthouden’ van de beelden en herinneringen. En dat gaat ook met foto’s van het gemiddelde mobieltje prima tegenwoordig.

Precies zo werkt het voor mij ook. Ik heb vroeger wel wat cursussen fotografie gevolgd maar nu doe ik er weinig meer mee. De routine slijt als je niet veel meer hoeft in te stellen op je smartphone.

10. Marthy schreef:

Genoten van je foto’s en verhalen. Ja, veel hout daar en houtkachels zijn dan relatief goedkoop stoken.

11. veronique schreef:

Weer met heel veel plezier gelezen. Prachtige foto’s. Dank

12. Samaja schreef:

Fijn om te lezen, zo zijn we een beetje mee op vakantie.

13. rietepietz schreef:

Het is er inderdaad allemaal peperduur dus heel verstandig gewoon je eigen boterham mee te nemen. M’n schoonzoon was er drie weken aan het fietsen en vertelde ook dat alles zo duur was toen hij terug kwam.
    Maar jullie hebben dus , net als hij, dus erg genoten.

1. djaktief schreef:

Respect voor je schoonzoon om in Noorwegen te fietsen. Wij deden vorig jaar 2000 km in Nederland op de fiets, maar hier met het verkeer, de tunnels en de hoogteverschillen durf ik niet te fietsen.

1. rietepietz schreef:

Daarom was hij ook alleen, mijn dochter zag het niet zitten maar gunde hem zijn bijzonder vakantie.

14. Jannie schreef:

Hier een antwoord van een stille lurker met connecties in Noorwegen: yr betekent motregen =)

1. djaktief schreef:

Oh wat leuk dat je me dat laat weten. Google Translate wist het niet.

1. Jannie van Beek schreef:

Graag gedaan!

15. Regenboogvlinder schreef:

Wat een mooie verslagen in ABC vorm! Moet een heerlijke reis geweest zijn. In een flink aantal plaatsen zijn wij ook geweest, mooi omschreven en lekker sportief bezig geweest. Ik hoop dat het je goed heeft gedaan. En de laatste tijd met zijn tweetjes is natuurlijk heerlijk.
    Onlangs nog overwogen om een deeltje Zweden te doen, ook zelf overnachtingen reserveren en de route, over de 2 bruggen. Maar dat wordt wsl toch volgend jaar, we hadden al teveel andere dingen in de agenda staan.

1. djaktief schreef:

Dankjewel. Er komt nog een epiloog. Zweden trekt mij ook aan maar mijn man zegt dat daar veel minder bergen zijn en de fjorden ontbreken. Qua reisgemak en kosten scheelt het wel heel veel. Ons trok Denemarken aan als fietsland toen we erdoorheen reisden naar de boot. In Zweden hebben we alleen ooit een week doorgebracht en 2 dagen Stockholm maar dat is al lang geleden.

1. Regenboogvlinder schreef:

Oh leuk! Ja er zijn veel minder bergen en geen fjorden, maar heel veel prachtige meren en heel veel water. Mooie landschappen en vergezichten. Ach.. elk land heeft zijn charmes hè. Ik ben er nog nooit geweest. We zouden 2 jaar geleden een combinatie-rondreis doen maar corona stak een spaak in de wielen. Nog steeds zo jammer. Wij zijn denk ik wat ouder dan jullie en wie weet lukt het niet meer volgend jaar. Dat zou jammer zijn.
        Maar we gaan het zien, we kunnen nog lang genoeg thuis zijn..

1. djaktief schreef:

Ik ga onze foto’s van Zweden nog eens opzoeken. Age is justva number. Volgende maand word ik 61 en manlief werd dat in juli.

16. Regenboogvlinder schreef:

Dan gaat het vast weer leven als je de foto’s ziet.
    Oh ja scheelt best… ik ben 72 en Jan 69. Begin van dit jaar dacht ik.. moeten we dat nou nog willen? Zo’n eind rijden, maar een fly-drive willen we ook niet. Liever met onze eigen auto. Nou we zien wel hoor! We kunnen nog zelf alles dus moet kunnen toch. Ik voel me niet zo oud iig.