Achterstevoren-fietsvakantie 2

Fietsvakantie 2024 door Duitsland, Frankrijk en België.

Korte samenvatting van wat ik op Strava noteerde, aangevuld met een en ander. Alles geschreven op smartphone met beperkingen qua layout. Ik besef dat ik ook tegenwoordige en verleden tijd waarschijnlijk niet goed zal gebruiken en meer typfouten zal maken. Ik schaam me daar altijd voor en tegelijkertijd denk ik dat het van ondergeschikt belang is, dus taalpuriteinen onder de lezers: doe uw ogen maar even toe.

NB de tijd op de etappekaartjes is de netto tijd, want we zijn natuurlijk de hele dag onderweg.

Terug naar gisteren dus: #5  Kylburg-Trier 🇩🇪

Grillige fietsdag. Begonnen met een klim van 2,5 km eerst 6,9% en later 10%. Gelopen op sportschoenen ipv fietsschoenen ging het wel. Toen jasjes aan en dalen. Later nog diverse pittige klimmetjes en heftige afdalingen met samengeknepen billen. De ergste was 25% en eindigde in een bocht waarbij je door tunneltje moest en daarna een doorwaadbare plaats oversteken. Je kon geen moment ontspannen onderweg want of je moest klimmen of dalen of het fietspad was slecht, of onverhard, of met veel losse stenen en takken.  Route was erg verlaten. Er was niks te doen of te krijgen en oneindige bossen. We hebben onze ijzeren voorraad opgegeten. Tot slot met buitjes Trier binnen gereden.

We moesten wassen en boodschappen doen. De wasmachine deed het niet. Hij pakte wel wat water maar draaide niet. Eerst maar boodschappen dus bij een grote REWE. Wel wat foto’s onderweg gemaakt. Ik ben al blij dat ik winkels en mooie gebouwen zie. We hebben contact met de verhuurder en de was wordt nu in een ander appartement door de schoonmaakster gedaan en zal in de loop van zaterdag bij de receptie worden afgeleverd. Dan heeft het hopelijk genoeg tijd om te drogen voor wij zondagochtend vertrekken. Arjen kookte een lekkere pasta want ik was pompaf. Toch na het eten een klein rondje gelopen en Porta Nigra bewonderd en een ijsje gegeten.

En naar de donderdag: #4 Stadtkyll- Kyllburg🇩🇪

Temperatuur iets hoger dan gisteren en meer zon. Leuke en afwisselende etappe vandaag met pittige klimmetjes, dorpjes, korenvelden met klaproze, rivierdal en zelfs een tunneltje Soms even langs de doorgaande weg om de passen over te komen. Stuk tot Gerolstein was het leukste. Fietsen ging goed, maar 2x af hoeven stappen bij te steile helling. Als ik ga zitten, dan komt als reactie vocht in de knie en gaat alles zeer doen. Na nachtrust voelt het dan wel weer redelijk. ’s ochtends verschil van 3 cm tussen links en rechts.

In Kyllburg sliepen we in oud hotel (1890) maar er was maar een restaurant in de plaats open waar we gauw een tafeltje boekten. Het hele toerisme is na de overstromingen van 2021 failliet/verdwenen. Dit maakt de Kyllradweg toch wel minder aantrekkelijk, want het is lastiger om aan eten en drinken te komen.

Woensdag: #3 Monschau -Stadtkyll🇩🇪

Erg koud en hele dag met jasje aan gefietst, nog wel korte broek. Van Vennbahn naar Kyller Radweg overgeschakeld. Ons geamuseerd met bloemen kijken. Hoogste punt was waterscheiding Maas-Rijn op 670 m.

Ik probeer iedere dag 3 oefeningen te doen uit mijn uitgebreide repertoire dat ik met fitness, fysiotherapeut, warming up en yoga heb opgebouwd. Uitvoering soms gelijk na het ontbijt, soms tijdens  de lunch of als we ergens wachten of pas ’s avonds. Als ik te moe ben of teveel last heb dan is rust de beste training en probeer ik de volgende dag de 3 van de vorige erbij te doen. Mijn idee erachter is flexibiliteit, kracht en balans trainen/behouden. Door te oefenen voel je ook hoe je lijf voelt en waar de knelpunten zitten.

Dinsdag: #2 Kornelimünster- Monschau🇩🇪

30  km vals plat door een groene tunnel met weinig uitzicht. Koud en winderig maar droog. 2x uitzichtpunt bezocht maar leverde niet veel op. Wel genoten van de flora en fauna. Leuke oranje bloemetjes en ineens een hert, die gewoon bleef staan grazen terwijl we een foto namen.

Het fietspad van de Vennbahn is uitmuntend maar saai. De trein reed vroeger langs alle dorpen maar niet erdoorheen. Je ziet dus alleen een lange rechte weg. Er zijn regelmatig bankjes geplaatst en overdekte ijzeren picknickplekken. We hebben onze eigen stoeltjes nog niet hoeven uitpakken. Het is rustig op de route. Er zijn nauwelijks fietsers en al helemaal weinig die op eigen kracht fietsen. Op de hele dag tellen we er maar 10 en de rest is e-bikes.

Maandag vertrokken en in de trein een blog geschreven en toen op pad:

#1 Heerlen-Kornelimünster Vennbahn 🇩🇪

Natte rit met veel wind. Stuk door Aken is lastig. Ze hebben wel aan fietsers gedacht maar de uitvoering is matig. Lekker rustig onderweg en geen last van e-bikes 😉
Koffie op perron Eindhoven en lunchpauze op de grensovergang.

Vandaag is rustdag in Trier en heb ik tijd om te bloggen. Ik werd wakker na weer een nacht met te weinig diepe slaap waardoor ik erg negatief ben. Het stijlvolle appartement in het centrum kan het niet verhelpen. Er is te weinig licht zo half onder de grond. Ontbijt, paracetamol, thee, koffie en schrijven helpt ook altijd.

Onderweg wisselen we af tussen zelf koken en restaurants. We boeken het liefst iets waar we zelf kunnen koken. De zelfgemaakte maaltijden bevatten veel meer groenten dan in een restaurant en niet die eeuwige en koude salade. Na een dag fietsen wil ik graag lekker zitten en snel eten en niet ‘eeuwig zitten’ wachten tot je wordt bediend of juist gestoord als je net in gesprek bent.

Tot nu toe is het me gelukt om alle dagen een logboek te schrijven op de iPad van manlief. Dat heeft voor mij meer prioriteit dan de blog. Net als bij de ‘dagelijkse 3 oefeningen’ werk ik aan de gewoonte om te schrijven. Van onze vorige fietsreis naar België maakte ik geen logboek omdat ik ziek werd en daarna Arjen. Veel details kon in bij het maken van het fotoboek toen niet meer terug halen of plaatsen en dat vind ik jammer.

Zo tijd om verder te gaan met het verkennen van Trier waar we gisteravond gebleven waren

41 reacties Voeg uw reactie toe

  1. choices, changes, chances schreef:

    Ik vind het zo knap dat jullie dit doen! Zelf op mijn Ebike zou ik het niet kunnen. Eigenlijk wandel ik liever dan dat ik fiets maar dat schiet niet zo op. Mooie foto’s bij de je blog!

  2. Rianne schreef:

    Mooie beelden en heel eerlijk… fietsvakantie? Ik doe het je niet na.

    1. djaktief schreef:

      Dit is pas onze 3e fietsvakantie. Het is leuk, uitdagend, maar ook stressvol soms. Ik begin er nu iets beter in te komen.

  3. Anoniem schreef:

    Genoten van je reisverslag Dorothé. Je schrijft zo plastisch dat het net lijkt of ik bij jou achterop zit. Mooie foto’s ook en Trier is niets veranderd. Wie heeft er niet een foto bij de Porto Negro, jullie staan er gelukkig en happy voor.

    1. djaktief schreef:

      Wij waren nog nooit eerder in Trier. Ik schrijf altijd eerlijk zoals ik ben.

  4. Spontanity schreef:

    Genoten van je epistel.
    Echt zo stoer dat je dit toch onderneemt met je knie.

    1. djaktief schreef:

      Fijn dat je ervan kon genieten. De titel is eigenlijk jouw blognaam ontdekte ik later.

      Onze oudste heeft toegezegd dat hij ons op zou komen halen als het niet zou gaan met de knie. Ik merk dat mijn benen sterker worden. En soms slik ik een paracetamolletje.

      1. Spontanity schreef:

        Gaat wel goed hier, mag niet mopperen.
        Ik mag en kan nog niets, maar toch, het gaat wel goed.

        1. djaktief schreef:

          Dat klinkt positief.

  5. nathalie schreef:

    Toch weer straf wat je doet, de fietstocht zelf maar ook de voorbereiding, daar kruipt toch ook veel tijd in kan ik me voorstellen. Hopelijk krijg je nog een paar zonnige dagen!

    1. djaktief schreef:

      Vandaag was er een beetje zon, dat was een opsteker. Manlief maakt de routes allemaal. Samen doen we de boekingen voor de overnachtingen. Ik zorg dat alles op orde is qua spullen en let daarbij erg op gewichten praktische details. We kijken vooraf niet heel uitgebreid wat we tegenkomen maar leven meer bij de dag. Soms bezoeken we wel specifieke dingen die we echt inplannen.

  6. Matroos Beek schreef:

    Ik bewonder jullie kracht en doorzetting. Het lijkt me een geweldige reis, heerlijk om constant buiten te zijn en sportief bezig. Een beetje mopperen zo nu en dan, dat hoort erbij. Dat zou ik ook doen.
    Geniet en fiets verder!

    1. djaktief schreef:

      Manlief weet dat mijn gemopper vermomde angst, stress en onzekerheid zijn. Het is een spannende en avontuurlijke vakantie. Ik hoop later als ik oud ben en mijn fotoboeken lees trots mag zijn dat we het gedurfd en gedaan hebben.

      Bedankt voor de wensen. Jullie Noorse avontuur mocht er ook zijn.

  7. Mooie tocht lijkt me, maar ook pittig. Petje af!

    1. djaktief schreef:

      Ja het is iets te pittig nog door verschillende omstandigheden. We hopen dat deze ten goede keren.

      Ik lees nog steeds graag je blogs maar heb even weinig puf voor commentaar

  8. staartje schreef:

    Leuk om mee te reizen. Ja een beetje toeristisch is toch wel leuk. Fijne tocht met veel mooie uitzichten, terrasjes en reataurantjes

    1. djaktief schreef:

      Ja een beetje ‘Schwung’ is fijn. De Konditorei in Trier deed me goed vandaag.

  9. De Wit schreef:

    Pittig hoor, maar tegelijkertijd ook vrijheid. Rust en mooie natuur en van wat ik nu zie op de foto van Trier is het een mooie stad. Veel te bekijken denk ik. Foto van het hert is prachtig, hij blijft speciaal voor jou poseren hoor, je verdiend het om een mooie opname te kunnen maken.

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    >

    1. djaktief schreef:

      Ja dat hert was zo bijzonder. We hebben ook een eekhoorn gezien en veel vogels en bloemen. Trier heeft ons positief verrast.

  10. Ik ben weer één en al bewondering voor jullie krachttoeren

    Prettig weekend en een goeie tocht verder.

    1. djaktief schreef:

      Bedankt voor je wensen Jan.

  11. Karel schreef:

    ha die Dorothé 
    dat is al een mooi verslag in woord en beeld
    ja fietspaden zoals hier zijn er weinig of niet over de grens , maar zo’n doorwaadbare plaatst heeft toch ook wel wat 🙂
    ik hoop dat je knie het houd en zelfs beterder wordt en jullie nog heel veel mooie kilometers kunnen fietsen

    1. djaktief schreef:

      Die doorwaadbare plaats was spekglad. Ik kon mijn fiets maar net recht houden.

      Met mijn knie gaat het wisselend. Door het fietsen wordt ie sterker. Ik loop weinig. Vandaag wel stukjes door Trier maar met pauze en niet zoals ik normaliter zou rondsjouwen.

      1. Karel schreef:

        natuurlijk , daar dacht ik niet aan , ik zag alleen het mooie plaatje

        hopen dat wisselend omslaat naar de betere kant

  12. Koen schreef:

    Als stagiaire leraar geschiedenis heb ik ooit een groep middelbare scholieren (13 en 14 jaar) gegidst in (door) Romeins Trier. Dus uiteraard herken ik de Porta Nigra.

    1. djaktief schreef:

      Leuk Koen. We zijn langs de Romeinse baden gelopen maar niet naar het amfitheater omdat het te ver was voor mijn knie. Reuze interessant allemaal.

  13. Herman schreef:

    Jullie treffen het niet met het weer. Maar fietsen door de Eiffel is natuurlijk geen straf. Zonde dat het toerisme is ingestort. Dat was voorheen best wel bloeiend. Trier is wel een mooie stad met veel oudheid.

    Veel succes en plezier met het vervolg.

    1. djaktief schreef:

      Regen is maar water maar met zon is vakantie leuker. Trier heeft ons positief verrast.

  14. omabaard schreef:

    Heel grote bewondering hier, jullie doen het toch maar zonder e-bike! Ik vrees dat het voor mij al lastig zou zijn met e-bike. Ik heb dan ook een oude en die helpt niet meer sterk mee.

    De Vennbahn lijkt me inderdaad saai, je wil vergezichten zien onderweg. Monschau vind ik heel gezellig en lieflijk. Trier is heel mooi, veel oude kunst.

    Dapper ook van jou om het te combineren met de oefeningen.

    Eerlijk gezegd ga ik na een lastige fietsdag liever uit eten, geen van ons heeft dan nog de energie om zelf te koken. Ook daarvoor bewondering dus!

    1. djaktief schreef:

      Het stuk Vennbahn kort voor Monschau was wel mooi en ook een stuk daarna. Wij zijn toen verder via de Kyllradweg gegaan vanaf Weywirtz. Wij hebben 68 km gedaan maar de Vennbahn is 125 km en ik weet niet hoe de rest is. Zie https://www.vennbahn.eu/nl/

      1. omabaard schreef:

        Wel schitterend op die brug op de foto van de website!

        1. djaktief schreef:

          Maar die zie je dus zelf niet want je rijdt eroverheen.

          1. omabaard schreef:

            Wel even het prachtige uitzicht genieten dan.

  15. rietepietz schreef:

    Maar ik neem evengoed m’n petje voor jullie af, dat zijn toch flinke ritten met hindernissen. Maar wel fijn dat het niet héél druk is op de fietspaden. Fijn om te horen dat alles toch naar wens loopt.

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel Riet, ben blij dat het ons lukt. Ik krijg veel hulp en steun van mijn man. Hij sjouwt alles, verkent sommige stukjes eerst en kookt meer dan ik. En hij verdraagt mijn gemopper.

      1. rietepietz schreef:

        Fijn als je zo elkaar kunt helpen, een volgende keer is het jouw beurt en help jij hém. Zo werkt dat in een goed huwelijk. Fijn.

  16. MyriamC schreef:

    Dat saaie stuk op de Vennbahn, ik zie het zo voor me. Rijden in de natuur is heel mooi, maar een mens wil ook wel wat beweging zien zo af en toe. Nu ja, dan komen jullie in Trier zeker aan jullie trekken.

    Net zoals jij beschrijft dat het stuk door Aken lastig was, dat vonden wij ook in Neurenberg en Passau enkele weken geleden. Eens de stad uit is het allemaal prima geregeld voor fietstoerisme. Vorig jaar, op de Romantische Strasse, hadden wij een heel andere ervaring met fietsen in de steden. De Rom.Str. is dan ook een heel toeristisch gebied voor fietsers.

    Veel plezier nog. Benieuwd naar het vervolg van jullie tocht.

    1. djaktief schreef:

      Een fietstocht/vakantie is altijd een momentopname waarbij het weer, materiaal, fysieke en psychische conditie, tijdstip op de dag en seizoen een rol spelen. Ik vertel eerlijk zoals ik het nu beleef.

      Morgen verder langs de Moezel.

      1. MyriamC schreef:

        Dat is heel mooi. Geniet ervan!

  17. zijvanhiernaastendaarnaast schreef:

    Wat een mooie reis, leuk om te lezen en volgen!

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel. Wordt vervolgd.

Plaats een reactie