Zon – fietsvakantie 5

Zijn jullie het nog niet zat die trapperverhalen? Ik schrijf ze voor mezelf  als samenvatting om te recapituleren wat we allemaal beleven. We zijn erg ‘in het moment’ onderweg. We beleven maar door de hele dag tot we onze ogen dicht doen. We slapen in ieder bed, op elk hoofdkussen en halen overal de dekbedden uit de overtrek omdat het zo warm is. Ik schrijf dus steeds in een paar zinnen een stukje op mij Strava dat ik hier plak en evt. aanvul en daarnaast hou ik op de tablet van manlief een verslag bij met meer details van de route. Op mijn telefoon heb ik in een chat met mezelf allerlei links opgeslagen van dingen die we onderweg tegenkomen en waarvan ik de details evt. later wil bekijken.  Voorgaande vakantieblogs deel 1,  deel 2, deel 3 en deel 4

Dag 15 etappe #13 Maasroute Saint-Thiebault – Neufchateu 🇲🇫

Volop zon, slechte wegen in het begin, huilbui, klim 1 gehaald, koffiepauze, afdaling en lunchpauze bij de Mouzon, afdaling met afgevallen hooi midden op de weg, klim 2 gelopen en laatste stuk heeft Arjen fiets geduwd omdat schouder te zeer deed. Maar ook prachtige uitzichten en  eindelijk mooi weer.

Bijna onzichtbaar in de schaduw op de helling, dus maar aan de kant geduwd
Speciaal voor Toos gemaakt deze watertoren

De laatste 3 foto’s zijn in Thibault gemaakt. Alles in de omgeving ademt Jeanne d’Arc. Op de Kinderwiki heb ik haar hele verhaal nagelezen om afbeeldingen, symboliek en gebouwen te kunnen plaatsen.

Dag16 etappe #14 Maasroute Neufchateu – Vaucouleur 🇲🇫

Warme etappe met veel wind net als gisteren die voor verkoeling zorgt. Kalm aan gedaan en diverse hellingen afgestapt omdat het zo heet was en kuitspier rechts krampte terwijl ik echt genoeg had gedronken. Veel vals plat met gezichtsbedrog, waarbij je denkt dat de weg naar beneden gaat, terwijl je moet schakelen om vooruit/omhoog te komen. Prachtige vergezichten. Basiliek in geboorteplaats Jean d’Arc bezocht (Dorémy-la-Pucelle). Afstand klopt niet helemaal omdat de Airbnb ergens anders was terwijl ik koers al had opgeslagen.


Wij volgen de bordjes Nord en de GPS-routes op Garmin
Dorémy-la-Pucelle geboorteplaats van Jeanne d’Arc
Beeld met Jeanne op haar knieën op de grond, haar hand naar de hemel geheven, luistert naar haar stemmen, vertegenwoordigd door de aartsengel Sint-Michiel die de draak doodt, omringd door Sint-Catharina die het zwaard vasthoudt om te bewapenen Jeanne en Sint-Marguerite die de helm vasthouden
beeldhouwer: Allar (1845 – 1926) bron

De laatste afbeeldingen zijn van de toren en Porte de France. Het was via die poort dat Jehanne (zo heette ze eigenlijk) op 23 februari 1429 vertrok naar haar heroïsche lot, onder het gejuich van de Valcolorois, nadat de heer van Baudricourt haar zijn zwaard had gegeven terwijl hij de beroemde uitspraak uitsprak: ‘Ga, en kom wat er ook gebeurt…’   

dag 17 etappe Maasroute #15 Vaucouleur – Commercy 🇲🇫

Zomerse etappe 27° C zonder wind met een lange mooie klim door velden en bos. Rest etappe erg druk waardoor we alleen achter elkaar konden fietsen. Twee pauzes genomen en 2 bidons water leeg (totaal 1,5 l)

Velden vol huttentut
Commercie is de stad van de madeleines voor het eerst gebakken door kok Madeleine voor hertog Stanislas
“dag van toorn, dag van hoop”

Canons Square, een moderne fontein uit 1997, gemaakt door Amilcar Zanoni als eerbetoon aan de commerciële draadarbeiders. Ter vervanging van een gietijzeren beeld dat door de nazi’s werd teruggevonden en omgesmolten. Bron

‘Place Stan’ is in de ban van de Olympische Spelen. De vlam komt hier zondag.

We hadden een appartement vlakbij het grote plein Stanislas. Dat is dezelfde hertog als van de pleinen in Nancy en we hebben de Stanislaswandeling gedaan in combinatie met de boodschappen. ’s avond bij de fontein die buiten werking was een terrasje gepakt. Er is nauwelijks horeca in deze kleine stadjes. 500 meter buiten het centrum is alles leeg en stil.

Dag 18 etappe Maasroute #16 Commercie – Verdun 🇲🇫

Vroeg vertrokken ivm warmte 29°C. Flinke klim voor Saint-Mihiel, Daarna pauze en toen horrorweg D34 25 km langsrazend verkeer In Tilly-sur-Meuse was nieuw fietspad (13 km) over oude spoorlijn. Dat gaf rust. Daar aan het water flinke pauze en in Dugny-sur-Meuse en water bij de boer gehaald. In Verdun op terras gewacht tot we in appartement konden. Nu 2 rustdagen hier. Toevallig komt hier zaterdag de Olympische vlam.

Dat was dus gisteren. We waren heel moe van de hitte en het gevaarlijke verkeer. In het appartement douchten we en ik draaide gelijk een was. De host moest er weer bijkomen want ik had weer een foutmelding omdat de deur niet goed sloot.

Daarna zijn we langs een ander kant Verdun in gelopen op zoek naar een restaurant. Het eerste was leeg maar bleek volledig uitgeboekt. Bij het tweede zaten ze enorm te roken. Het is opvallend hoeveel mensen hier roken en vapen. Veel meer dan in Nederland. Het derde was ook leeg maar daar was wel plek. We wilden buiten zitten omdat het daar koeler was. Dat was blijkbaar een ongebruikelijke vraag. We werden bediend door een dame en heer die in Fawlty Towers van John Cleese precies op hun plaats waren geweest. Er ging nogal wat mis/anders dan we hadden verwacht of gewenst. We hebben ermee gelachen.

Mijn zus schreef me dit:

De weg van….. pelgrimeren
On-verwacht
On-macht
Ont-moediging
Ont-moeten
Ont-lading
Ont-spanning

En ofschoon we absoluut geen godsdienstig doel hebben herken ik het wel. Ik leef momenteel zeer buiten mijn comfortzone maar door het oprekken van mijn grenzen groei ik toch. Ik moet alleen kijken dat het niet te ver gaat.

Vandaag en morgen rustdag in Verdun. Ondertussen is de derde was gedroogd en deze blog af. Ik twijfel of ik de reacties open zal laten. Het is allemaal nogal warrig en persoonlijke. Maar openheid is wel belangrijk voor me. De kunst is om te beseffen dat wat iemand vindt, hij/zij ook mag houden.

Zo nu is het eerst tijd voor een middagdutje.

38 reacties Voeg uw reactie toe

  1. De Wit schreef:

    Ik ben je trapverhalen nog lang niet beu en het levert hier ook steeds weer gespreksstof op. Dan halen we ook weer onze foto albums erbij om dingen op te zoeken. Zo kwam ik er achter, door mijn man, dat ik me vergist had in de bron van de Maas. Wij hebben daar wel gefietst, maar heb geen foto van de bron zoals ik dacht. Mijn man wist wel, welke foto ik bedoelde, een foto van de bron van de Loire. Hij had het bij het rechte end, maar ja het is ook al zo lang geleden, nl 1994. En wij hebben nog maar eens door die album gebladerd. Leuk dat je een watertoren hebt gefotografeerd, een hele mooie lijkt het mij. Fijne reis verder en blijf schrijven, voor jezelf natuurlijk, maar ook een beetje voor ons.

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    >

  2. Het is weer genieten van al die foto’s van mooie plekjes.

    1. djaktief schreef:

      We zien best veel, maar maken ondertussen minder foto’s want je kunt niet alles vastleggen

  3. miekequilt schreef:

    Wat een mooi beeld van Jeanne. Ik vind haar leven heel boeiend dus leuk om over te lezen. Verder hoop ik dat jullie lekker uitgerust verder kunnen gaan.

    1. djaktief schreef:

      Ja een bijzonder beeld vond ik ook. We zijn weer vertrokken inmiddels naar de volgende etappe.

  4. Herman schreef:

    Ik geniet met volle teugen van jullie reis. Noch hitte, noch hoogte kan jullie van je uitgestippelde pad afbrengen. Met de ware moed van een Jeanne d’Arc wordt de route volbracht.

    Wat een prachtige landschappen laat je ons zien. De natuur uiteraard op zijn mooist, deze tijd van het jaar.

    Ik hoop dat jullie nog mooie dagen tegemoet gaan en straks helemaal voldaan weer thuis komen.

    1. djaktief schreef:

      Bedankt voor het compliment en de wens Het weer gaat vannacht omslaan. We zullen zien wat dat ons brengt.

  5. Matroos Beek schreef:

    Weer een mooi beeldverslag. Als kind las ik al vroeg de verhalen over Jeanne d’Arc. Ze was een heldin waar ik naar opkeek.
    Jullie hebben een flinke maar ook prachtige etappe gereden. Het is heerlijk mee-fietsen via het scherm!

    1. djaktief schreef:

      Gelukkig zit je niet achterop😉

      De geschiedenis van Jeanne is er ook een van de sterke vrouw

  6. choices, changes, chances schreef:

    Ik lees je reisverslag graag.Ik zie mooie foto’s van plaatsen waar ik nooit ben geweest.De natuur is prachtig.Leuk dat je daar bent als het vuur aankomt! Geniet van je rustmoment!

    1. djaktief schreef:

      Vandaag naar en door Verdun gewandeld met pauzes. Over 2 uur komt het vuur op 500 m van ons tijdelijk huis voorbij. Best bijzonder

  7. zijvanhiernaastendaarnaast schreef:

    Ik vind het zo leuk om mee te fietsen, jouw avonturen mee te beleven door jouw ogen. Dus nee, je verveelt mij zeker niet!

    1. djaktief schreef:

      Je zit a.h.w. op de bagagedrager maar gelukkig niet echt want dan moest ik nog harder trappen 😉

  8. Neeltje schreef:

    Maar op het gemak mag ik hopen?

  9. Neeltje schreef:

    Met veel respect gelezen! En ik wens jullie twee fijne rustdagen toe! Dubbel en dwars verdiend!

    1. djaktief schreef:

      Even een dagje kalm aan, maar morgen ga ik wel in de stad kijken.

  10. Het zijn duidelijk ritten die, zeker in de warme omstandigheden, menig zweetdruppeltje hebben gekost. Knap hoe je toch weer hebt doorgezet om ook de zwaarste beklimmingen fietsend of desnoods lopend te volbrengen. Je hebt er in woord en vooral in beeld weer een mooi verslag van gemaakt.

    1. djaktief schreef:

      Manlief maakt de meeste foto’s van het fietsen want hij is altijd als eerste boven. We spreken ook af wie wat fotografeert zo’n beetje. Dat scheelt veel opruimwerk later.

  11. omabaard schreef:

    Knap, in alles wat jullie doen, ook in de manier waarop, in hoe je de belevenissen en vele verrassende ontdekkingen bijhoudt. Tussen de lijnen door lees ik dat je de dagen heel intens ervaart. Fysiek en mentaal. Mooi!

    1. djaktief schreef:

      Intens is het zeker. Ben dankbaar het te mogen meemaken

  12. Anoniem schreef:

    veel respect voor je openheid, maar ook de manier waarop je, soms door de pijn heen, toch maar zo’n mooie fietsreis maakt. Ik die het je niet na, alhoewel wel een basic kampeerder, maar dan wel met de auto.

    1. djaktief schreef:

      Momenteel heb ik gelukkig geen last van mijn knie met fietsen, maar mentaal is het af en toe wel bikkelen. De huilbui was op een vreselijk pad met grote dikke stenen waar ik amper overeind bleef. Na de huilbui was het over en kon ik me richten op de bergen en alle meters die ik daarvan omhoog kwam.

      1. Anoniem schreef:

        Goed om te horen! Dat het af en toe bikkelen is, dat hoort erbij, maar er moet ook balans zijn met heerlijk kunnen genieten en uitrusten (mentaal en fysiek).

        Fijne voortzetting van jullie vakantie!

        anoniem (Mariëlle)

        1. djaktief schreef:

          Bedankt Mariëlle.

  13. Spontanity schreef:

    Blijven schrijven, ik lees je graag.
    En diep respect!!

    1. djaktief schreef:

      Oh gelukkig dat je het wil lezen en dat laat weten. Ik voel me een halve zool dat ik zo met dingen worstel en het tegelijkertijd naar mijn zin heb met manlief.

  14. Wat een schitterende omgeving, waar jullie doorheen fietsen. Maar o wat is het pittig! Ik doe het jullie niet (meer) na!

    1. djaktief schreef:

      Gisteren zei ik manlief dat ik zo blij was dat we van noord naar zuid reden, want nu rij je dus niet tegen de zon in. Als je eenmaal boven ergens bent is het prachtig, maar die D-wegen zijn een verschrikking. Jij hebt dus ook gefietst begrijp ik?

  15. rietepietz schreef:

    Ik betwijfel of er tijdens de Olympische spelen sporters zó af moeten zien als jij in je fietsvakantie, die vlam moet echt voor jou branden. Heerlijk dat je nu twee rustdagen hebt, zó verdiend!!! En geen zorgen, je blog is niet saai, geeft veel info en mooie plaatje. Jullie zijn een prachtig stel!

    1. djaktief schreef:

      Jouw humor doet me goed Riet. Ik heb dus inderdaad een middagdutje gedaan en manlief lekker door het stadje laten steigeren. Naar de supermarkt en de was dat was genoeg avontuur voor vandaag. Morgen ga ik toch wel kijken of de de vlam zien, als hij zo dichtbij is.

      1. rietepietz schreef:

        Dat is fijn om te horen, ik vind het mooi om te zien hoe jullie het samen rooien.

  16. staartje schreef:

    Wat een prachtige plaatjes! Chapeau voor jullie. Geniet van de rustdagen. Nog een fijne vakantie!

    1. djaktief schreef:

      Ja ik ben lekker lui geweest vandaag. Morgen ga ik wel de high lights van Verdun bekijken en die Olympische vlam aanmoedigen natuurlijk met mijn ‘sporthart’.

  17. Karel schreef:

    ha die Dorothé zon en fietsen zal ik nooit zat worden , ook al maak ik niet meer die fietstochten als voorheen , en die jullie nog wel makenmooi verslag wederom van jullie avonturen op de wegen en paden rond de Maas die Jehanne is wel oud geworden hé , ik lees op die steen 1429 – 1929 ?veel vals plat en grof asfalt en warm is heel herkenbaar , ik dacht soms dat de achterrem aanliep pppffftttmaar jullie zien veel moois in een mooi decor , die horrorwegen ff vergeten

    veel fiets plezier nog

    1. djaktief schreef:

      Het is de gedenksteen voor de 600e herdenking dat Jeanne d’Arc ten strijde trok om tegen de Engelsen te vechten. Ze is niet oud geworden 1412-1431. Ze was dus een tiener die een belangrijke missie kreeg in het leger. Best wel bijzonder.
      Ik heb gelezen dat we na Verdun meer fietspaden krijgen, dus het zal makkelijker worden, hetgeen het fietsplezier zal vergroten.

      1. Karel schreef:

        ik vermoede al zoiets , maar kon het niet laten anders te zien 😁
        ik fietste over oude wegen naar st Marie Oleron eind jaren ’90 , geen fietspad gezien 🙂
        meest over de kleinste D weggetes
        veel plezier op de fietspaden

        1. djaktief schreef:

          Het verkeer en zeker het vrachtverkeer was toen waarschijnlijk veel minder. Manlief is gisteren voor de zekerheid maar een keer de berm ingedoken.

          1. Karel schreef:

            ja dat waren zeker nog andere tijden
            is niet leuk meer op sommige wegen te fietsen 😦

Plaats een reactie