Leesgewoonten

*

Zo gaat in blogland: bij Miriam las ik deze leuke tag, die ze had van Anne en die had ze weer van Sanne. (Momenteel werk ik op een minilaptopje met een millenniumbug en ander problemen dus ik kan geen links plaatsen. Misschien lukt dat later via mijn smartphone maar daarop tik ik niet zo vlot weg. Let dus ook niet op alle ander fouten die hier vast nog in staan, maar ik wilde gewoon graag weer wat on line zetten).

Wanneer en hoe lang lees je?

Behalve een boekenwurm ben ik ook een lettervreter. Ik lees alles wat los en vast zit. Ik lees dagelijks in de boeken waarin ik begonnen ben. Dat kunnen er meer tegelijk zijn. Het is afhankelijk van stemming, onderwerp, tijdstip en of ik er wat mee moet. Ik lees ook veel tijdschriften als ik die krijg of op de bibliotheek. Dagelijks lees ik de Volkskrant maar ook de lokale krantjes en folders. Natuurlijk lees ik ook dagelijks een flinke portie blogs. Ik volg er meer dan 100 maar die publiceren gelukkig niet dagelijks een nieuwe post. Ik lees nieuwsbrieven over zaken die me interesseren maar ook alles wat er op de melkpakken, langsrijdende auto’s en op bordjes staat. Ik heb wel wat vaste momenten voor krant en blogs en een boek voordat ik ga slapen maar de rest is variabel. Het kan zijn dat ik een slechte nacht heb waarin ik veel wakker lig en dan lees ik een paar hoofdstukken uit een boek. Of dat ik na de lunch een boek pak voor een kwartiertje en het uitlees omdat het zo boeiend is en ik niks anders had gepland.

Waar lees je?

Het meeste lees ik in bed denk ik. Leesplek nummer 2 is mijn rode stoel en nummer 3 is de eettafel.

Koop je vaak boeken?

Heel af en toe koop ik een boek. Vaak heb ik het dan al gelezen in de bibliotheek maar dan zit er zoveel in dat ik erin wil kunnen schrijven of hoekjes omvouwen om dingen terug te kunnen vinden. Soms vind ik een boek zo mooi dat ik het in de kast wil hebben. Ik krijg wel eens boeken of vraag ze voor mijn verjaardag. Ook koop ik wel eens boeken in de kringloopwinkel of neem ze mee uit een minibieb waar ik langskom. Ik zet daar ook weer boeken terug.

Vroeger kocht ik veel vaker boeken, meestal van een bepaalde schrijver/schrijfster waar ik dol op was maar wegens ruimtegebrek in de kast ben ik daarmee gestopt.

E-reader of papier?

Ik mag graag de bladspiegel zien van een boek, krant of tijdschrift en het gewicht in mijn handen voelen. Ik blader ook nogal graag heen en weer omdat ik niet alles gelijk snap of omdat ik de spanning niet aan kan en wil lezen hoe het eindigt. Vaak zijn er ook boeken met 2 verhaallijnen in diverse hoofdstukken. Die lees ik dan chronologisch per lijn en sla de andere tijdelijk over. Ik heb geen e-reader maar lees wel de krant soms noodgedwongen op de smartphone of tablet (van mijn man). Ik lees on line vluchtiger heb ik gemerkt.

Favoriete kinderboek?

Destijds heb ik als schipperskind twee jaar op het internaat ‘Stella Maris’ in Arnhem gezeten en ik ben altijd dol geweest op kostschoolboeken. Er was een serie van Enid Blyton over Pitty en ik had een boek ‘De waterratten en de vrolijke duikers’van M.J.A. Artz waarbij de tranen van het lachen me altijd over de wangen rolden. Ik denk dat het ik wel 15x gelezen heb. Later in de puberteit waren ‘De jeugd vliegt uit’ van Jan de Vries en ‘V adertje Langbeen’ van Jane Webster favoriet.

Favoriete genre?

Romans om te ontspannen. En om me te inspireren: hardloopboeken, boeken over kleding maken en reisgidsen/reisverhalen.

Van welke schrijver lees je elk boek?

Van Godfried Bomans denk ik dat ik vrijwel alles gelezen heb. Van Isabel Allende en van Marianne Frederiksen en Martin Bril heb ik ook niks overgeslagen. En er zijn er meer met een kleiner oeuvre: Etty Hillesum (dagboeken etc.), John Edward Williams (Stoner, Butchers’ crossing, Niets dan de nacht en Augustus, James Herriot (je weet wel die veeartsenboeken).

Welk boek moet iedereen gelezen hebben?

Natuurlijk moet er niks maar er zijn er wel een die ik zou aanraden vooral in deze tijd van onverdraagzaamheid: ‘In de ban van de tegenstander’ van Hans Keilson en of ‘Vaslav’ van Arthur Japin voor iedereen die afstevent op overspanning. En de bijbel daarvan is het ook wel fijn van om kennis van te hebben zodat je tenminste begrijpt waarover vele twistpunten ontstaan zijn. Zelf wil ik ook nog eens proberen om wat van de Tenach en de Koran te lezen.

Welk genre zou je nooit lezen?

‘Never say never again’ zei James Bond ooit maar ik ben afgestapt van thrillers en detectives. Meestal kan ik de spanning en of het bijbehorende geweld niet aan. Horror heb ik om die reden ook nog nooit gelezen. Verder hou ik niet van die boeken en tijdschriften van roddeljournalisten of ex-werknemers die uit de school klappen over mensen met als enige doel ‘blaming & shaming’ en geld verdienen over andermans rug.

Fictie of non-fictie?

Het meeste wat ik lees is fictie maar ik heb een brede interesse, dus ik lees wat me op dat moment boeit of waarover ik meer wil weten.

Is er een boek dat je leven veranderd heeft?

Er zijn diverse boeken die mijn inzichten hebben verrijkt of die mijn inzichten hebbend doen kantelen, maar het boek ‘Redenen om te blijven leven’ van Matt Haig heeft me geleerd mezelf te accepteren zoals ik ben: de ene dag zus, de andere dag zo en dat wat de ene dag helpend is kan de ander dag funest zijn.

Maar eveneens heel praktisch heeft het boek van Loethe Olthuis ‘Zin en onzin in de supermarkt’ mijn koopgedrag aldaar in kleine dingen veranderd.

Als je lacht of huilt om een boek dan verander je daardoor op dat moment en dan pak je dingen weer anders aan of je laat ze los. In denk dat ik vaak ook meer veranderd ben door boeken dan ik het zelf in de gaten heb.

*foto gepikt van een website die de tekst ook ongetwijfeld weer ergens gepikt heeft

32 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Gwennie schreef:

    Ik ben ook zo’n boekenverslinder. En nu ik steeds minder op social media zit heb ik weer heerlijk veel tijd om te lezen!! 🙂

    1. djaktief schreef:

      Social Media maken je aandachtsboog korter heb ik geconstateerd.

  2. rietepietz schreef:

    Veel verschillen maar ook veel raakvlakken, Enid Blyton bijvoorbeeld, ik vond ze geweldig die kostschoolboeken. Maar ik was al getrouwd toen ik Biggles, de verzameling jongensboeken van Henk , allemaal gelezen heb. Ik lees ook wel alles dat onderweg leesbaar langskomt, al zijn het de straatnaambordjes maar. Boeken helaas nog steeds nauwelijks, wél graag detectives en thrillers maar inderdaad géén “boeken over de rug van een ander” en roddelpers.

    1. djaktief schreef:

      Biggles heb ik wel over gehoord maar nooit gelezen. Ik las ook graag Arendsoog vroeger. Het is maar wat er op je pad komt.

      1. rietepietz schreef:

        “Biggles ” was een oorlogsvlieger en de serie begon midden jaren 30. Henk had niet de eerste deeltjes maar wel veel anderen. Ik vond ze spannend en met humor geschreven, ze beschreven ook een totaal andere wereld ( die misschien niet helemaal reel was. ) https://nl.wikipedia.org/wiki/Biggles

  3. Liese schreef:

    Zin en onzin in de supermarkt, dat klinkt als iets voor mij!

    1. djaktief schreef:

      Was een flinke pil maar gaf veel informatie.

  4. Mrs. Brubeck schreef:

    Oh heerlijk. Ik wist dat ik raakvlakken met je had… Enid, Pitty…. fantastisch!!!!!!!
    Ik ben altijd een boekenwurm geweest en zal dat altijd blijven. 😃

    1. djaktief schreef:

      Leuk, ik heb spijt dat ik ze heb weggegeven. Ook ‘de dolle tweeling’ , ‘de vijf detectives’ en de Blauwe grootste belhamel van de klas’ vond ik tof, maar Pitty was het leukste.

      1. Mrs. Brubeck schreef:

        Ik heb ze nog 😄, ook de dolle tweeling én de vijf detectives!

        1. djaktief schreef:

          Geluksvogel, toen ik jongens kreeg heb ik ze opgeruimd, maar nu heb ik spijt. Ik zal nog eens op de bieb kijken.

          1. Mrs. Brubeck schreef:

            Succes!

          2. Petra schreef:

            Oh ja, de dolle tweeling serie had ik bijna compleet. En omdat ik ook alleen zonen heb, heb ik ze aan mijn nichtje gegeven. Laatst stond er eentje in mijn minibieb en die heb ik toen gelijk herlezen. Ik wist weer waarom ik ze toen zo leuk vond, maar voor meisjes van nu zijn ze toch al gedateerd vrees ik.

            1. djaktief schreef:

              Het is net als voor ons een boek over keizerin Sissi lezen denk ik.

  5. Menck schreef:

    Mijn eerste “echte” roman was ‘Waterschapsheuvel’ van Richard Adams. Dat was eind jaren ’70.
    Daarna volgden talloze cursiefjes van SImon Carmiggelt. Ik hou er nog steeds enorm van. Klein geluk noem ik ze.
    Later kwamen Jan Wolkers en Charles Bukowski op de proppen.
    Thans richt ik me vooral op Belgische auteurs: Saskia De Coster, Griet Op de Beeck, Christophe Vekeman, Herman Brusselmans, Tom Lanoye, …

    1. Menck schreef:

      O ja, ik lees overwegend ’s winters. Tijdens de andere seizoenen heb ik, gezien mijn beroep, zo goed als geen tijd om een boek tot mij te nemen.
      Lezen doe ik trouwens bij voorkeur in onze oude luie fauteuil. 😉

      1. djaktief schreef:

        Heb ook een zwak voor Carmiggelt. Ik zal die Vlamingen die je noemt eens opzoeken. Griet op den Berk heb ik al wel gelezen. Zware kost als je ook een jeugdgeschiedenis draagt.

  6. Matroos Beek schreef:

    Het bed is ook mijn leesplek. Meer nog… het is een slaapmiddel. Soms word ik midden in de nacht wakker en dan ga ik lezen. Prompt val ik dan weer in slaap. Niet dat het mij niet boeit, maar gewoon omdat ik er zo van ontspan.
    Van Martin Bril heb ik ook alles gelezen.

    1. djaktief schreef:

      Herkenbaar. Ik slaap niet goed op alle boeken. Het beste en snelste slaap ik van boeken met onuitsprekelijke Russische namen.

  7. Samaja schreef:

    Ik lees ook alles wat ik tegenkom, zelfs de doos ontbijtgranen of de bordjes met instructies aan de nooduitgang als ik ergens moet wachten :-).

    1. djaktief schreef:

      Gelukkig ben ik niet de enige dus.

  8. saturnein schreef:

    “Als je lacht of huilt om een boek dan verander je daardoor op dat moment en dan pak je dingen weer anders aan of je laat ze los. ”
    Ik vind dat mooi geschreven, en ik denk dat je daarin gelijk hebt ook.
    Tranen met tuiten heb ik gehuild om Een klein leven van Hanya Hanagihara. Het boek is me bijgebleven, en ik wil het eigenlijk al lang nog eens herlezen, omdat ik veel van het begin niet meehad. En ik denk dat je gelijk hebt, ik denk dat ik door dat boek en de tranen met tuiten wel veranderd ben.
    Mooi om over na te denken.

    Pitty op de kostschool… van die reeks heb ik als kind genoten. En zo waren er nog van die reeksjes. En ja, James Herriot 🙂 (ik haal ere nu de twee dingen tussenuit waar ik echt om moest glimlachen). Ik heb zo’n oud Nederlands boek gelezen over een dierenarts ook, ik ga eens diep moeten nadenken wat dat was. Nee, niet nadenken, het schiet me meteen te binnen: dokter Vlimmen 🙂
    Ook heel erg graag gelezen, als we het over oude boeken hebben die ik bij mijn grootouders vond: zo van die Noorse familiesaga’s. Heerlijk!

    1. djaktief schreef:

      Om Dokter Vlimmen van Anton lag ik destijds dubbel van het lachen. Ik heb jouw boek opgeschreven en als je nog eens wat namen hebt van die Noren dan hoor ik het graag.

      1. saturnein schreef:

        Ik ben eens gaan zoeken, uiteindelijk in mijn boekenkast want ik heb wat oude boeken van mijn grootmoeder gehouden. Margit Söderholm en de boeken over de Anckarberg familie, en ook “Als er dauw hangt komt er regen” heb ik graag gelezen. Ik was wel nog erg jong toen ik deze boeken las. Geen idee hoe dat nu leest.

        1. djaktief schreef:

          Bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken.

      2. Petra schreef:

        Een klein leven heeft op mij ook veel indruk gemaakt maar het is wel heel verdrietig. Kies je moment voor dit boek, was mijn ervaring.

  9. Godfried Bomans was vroeger één van mijn favoriete schrijvers.
    In bed lezen? Velen doen dit blijkbaar, ik vind dit nogal raar. Een bed dient toch om te slapen en te sporten?

    1. djaktief schreef:

      Ja Bomans die schreef heel subtiel over alles. Ik vond niet alles goed maar heel veel wel.

  10. Petra schreef:

    Wat een leuk blog. Net als jij ben ik een veellezer en ik heb altijd een bedboek, een bankboek en een studieboek (biografie) waarin ík tegelijkertijd bezig ben. Het liefst lees ik buiten op de lounger maar nu het herfst wordt, verhuis ik naar de bank. Soms lees ik in bad, een tweedehands boek dat eventueel nat mag worden. Sinds een jaar of 25 houd ik bij wat ik lees en het terugzien van al die titels geeft me veel vreugde.

    1. djaktief schreef:

      Leuk je boekendefinities. Ik lees ook graag in bad. De bieb houdt bij wat ik lees, maar sinds dit jaar blog ik dus maandelijks over wat ik las.

  11. MyriamC schreef:

    Goh, jij bent wel een échte lezer!
    Meerdere boeken door elkaar lezen… ik ben al blij dat ik van één boek de hoofdlijnen kan onthouden.
    In bed lezen vind ik ook niet fijn. Ik zit/lig dan niet gemakkelijk, ook niet met vijf kussens in mijn rug.

    1. djaktief schreef:

      Jij bent ook een echte lezer hoor. Ik lig absoluut niet fijn in bed met een boek, maar als ik totaal niet kan slapen dan doe ik het toch maar. Wat wakker liggen is ook zo wat.

Plaats een reactie