#WOT: selectief

#WOT betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verzint Irene van Machtige Muizenissen een woord waar je over kunt schrijven (bloggen, vloggen of ploggen). Waarbij niets moet, alles mag en waarbij je op ieder moment kunt instappen. Dat is zijn dingen die me wel aanspreken dus ik probeer het maar eens. Ik kopieerde haar woord hieronder:

Met het feit dat ik over dit onderwerp ga schrijven heb ik al een selectie gemaakt. Deze keuze is gemaakt omdat het me aansprak om te doen en ook omdat er geen regels en eisen aan gebonden zijn. Dat is ook iets dat ik erg aantrekkelijk vind. Heel veel dingen doe ik omdat ik ze aantrekkelijk vind. Het lastige is dat ik heel veel dingen aantrekkelijk vind en daarom is het dan soms moeilijk kiezen.

Veel dingen doe ik ook omdat het mij is aangeleerd of omdat het mijn gewoonte is. Dan vind er een soort automatische selectie plaats en volg ik de gebaande paden. Aan een kant is dat makkelijk maar het kan ook een foute keuze zijn omdat een andere keuze eigenlijk beter voor me is.

De lat minder hoog leggen adviseerden mensen me in de reacties op mijn laatste blog dat over mijn angststoornis en depressie ging. Een aantal reageerders vertelden over hoe zij omgingen met negatieve dingen naar aanleiding van mijn opmerking over nieuwsmijding . Ik weet dat iedereen het goed met me voorheeft maar toch voelde ik me niet begrepen doordat deze dingen werden geselecteerd.

Dat ik dan juist die zaken eruit pik, zegt dat ik kritisch ben op wat anderen schrijven als reactie op mijn blog. Een tijd lang heb ik om die reden de blogreacties afgesloten want het kostte me teveel energie om de reacties te verwerken. Ik ben ervan overtuigd dat reacties vanuit goede bedoelingen worden gegeven overigens. De kieskeurige persoon die ik ben pikt de verkeerde dingen eruit. Ik ben heel onzeker en heb weinig zelfvertrouwen maar in plaats van dat ik de voedzame korrels eruit haal, pik ik naar de andere waar ik niks mee kan of waar ik zelfs buikpijn van krijg. Dat is het geval bij mij door de depressie en de angststoornis. Mijn selectief vermogen is aangetast. Op de momenten dat het goed met me gaat kan ik laten liggen wat niet goed voor me is. De reacties waar ik wat aan heb overdenken en de rest laten voor wat ze zijn. Misschien lees ik de reacties ook wel verkeerd. Ooit las ik deze wijsheid bij blogger Kliefje: Neemt verantwoording voor wat ze schrijft, niet voor wat u leest. 

De oplossing ligt in de bewustwording van de manier waarop ik onderscheid maak. Dit overkwam me van de week:

Samen met een vriendin bezocht in de voorstelling ‘Huisvrouwen bestaan niet’ in het theater waarvan zij volop genoot terwijl ik er niets van kon verstaan. Ik had mijn gehoorapparaten in, afgestemd op de juiste kanalen en de ringlus van het theater om. Twee dagen later was ik bij de audicien om mijn apparaten beter af te laten stellen. Ze zijn rechts iets zachter gezet zodat ik weer aan beide kanten gelijkmatig hoor. Ik vertelde over mijn ervaringen in het theater. De audicien liet me de ringleidingstand uitproberen en daaruit bleek dat ik wel genoeg hoorde maar het toch onvoldoende verstond op die afstand. Technisch is alles goed afgesteld maar mijn oren kunnen van geluiden dus niet altijd meer woorden maken oftewel de juiste klanken selecteren. Ik incasseerde dit verlies: theatervoorstellingen zonder ondertitels dat kan ik vergeten. Het maakte me enigszins verdrietig ook al heb ik lang geleden mijn slechthorendheid aanvaard.

Vandaag fietste ik een rondje en omdat ik een opvlieger kreeg ging ik even op een bankje aan het Waaltje in Heerjansdam zitten. Het was een mooi uitzicht zonder bijzonderheden. Ik hoorde wel heel veel vogels die ik niet kende en het gesnater van de eenden, ganzen en het geluid van de meerkoeten. Ik zag ze niet maar hoorde ze luid en duidelijk. En gelijk was ik blij en dankbaar dat ik dit dus wel kan horen.

Behalve van dat dat water maakte ik foto’s van en afbrokkelende paddenstoelen en van twee sneeuwklokjes die elkaar ondersteunden. De schoonheid en de mogelijkheden zien in alles dat was de selectie vandaag.

Bedankt voor alle reacties en ook voor de hulp en begrip die ik naar aanleiding van mijn vorige blog kreeg.

En als je zin hebt kijk of je ook iets met de #WOT kunt.

34 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Affodil schreef:

    Ik loop weer “in achterstand”, dus een late reactie.
    Manlief is sinds een goed jaar ook aan de gehoorapparaten en mijn moeder gaat ze zich woensdag laten aanmeten.
    Manlief draagt ze eigenlijk alleen om tv te kijken, omdat hij anders het geluid helemaal open zet en ik het huis uit moet. Door het gebruik van een zendertje dat het tv-geluid rechtstreeks versterkt in zijn gehoorapparaten wordt het voor mij tenminste weer houdbaar. Dat zorgt er wel voor dat de batterijen sneller leeg zijn. Vandaar zijn selectie, die mij toelaat ook in de woonkamer te zitten en samen tv te kijken.
    Dat betekent ook dat ik de rest van de dag alles minstens 3 keer moet herhalen en dan nog …

    Overigens een leuk idee die WOT. Eens kijken of ik er ook wat mee kan.

  2. Geesje schreef:

    Ik lees hier voor het eerst, ik zag de uitdaging WOT bij Melody en ik dacht dat vind ik leuk! Ik las jouw bijdrage en ik was gelijk selectief bezig. Ik draag al meer dan 10 jaar gehoorapparaatjes, ik hoor alles wat ik wil horen! Heel soms maak ik gebruik van “lege batterijtjes”, tja die mogelijkheid heb je, dus gebruik je ze!

    1. djaktief schreef:

      Bedankt dat je hier op bezoek kwam en een reactie achterliet. Door jouw melding van 10 jaar gehoorapparaten ging ik eens rekenen en toen kwam ik erachter dat ik al meer dan 45 jaar gehoorapparaten draag. Ik schakel de apparaten soms uit als ik aan de pc werk en mijn man tv kijkt om me beter te kunnen concentreren. Ik vind het ook wel lekker om ze een tijdje niet in te hebben, maar geluid hoor ik altijd door de tinnitus.

  3. Rob Alberts schreef:

    Mijn gehoorproblemen vreten energie.
    Mijn gehoorapparaten zijn op maat aangemeten en ingesteld. Toch zoek ik de stilte.

    Of het iets met mijn depressie te maken heeft? Ik doe vooral dingen die ik leuk vind en die mij energie geven.

    Vriendelijke groet,

    1. djaktief schreef:

      Herkenbaar hoor Rob. De luisterinspanning kost veel energie en ook het onbegrip/onvermogen van anderen kan mentaal gevolgen hebben. Omgekeerd ervaar ik ook dat ik in depressiviteit niet de energie heb om me in te spannen om anderen te verstaan waardoor ik dan bij voorbaat afhaal.

  4. Dat het geschreven woord niet altijd overkomt zoals iemand het bedoelt is een feit. Kortgeleden postte ik een logie waarvan de inhoud door iemand totaal verkeerd overkwam en waarbij de reacties zelfs leidden tot een spijtige soort ruzie.

    1. djaktief schreef:

      Dat heb ik gezien en ik was zo geschrokken van de heftigheid dat ik alles gauw heb weggeklikt. Soort paniekreactie van mij.

      1. djaktief schreef:

        Ik vind het lastig dat je het nu meeneemt naar mijn blog.

        1. Begrijp ik, met excuses. Je kunt die opmerking gewoon schrappen als je dat wil.

  5. volkstuinvanbemar schreef:

    Het is waar dat een geschreven woord misschien niet dat gevoel over brengt wat de schrijver bedoelde te zeggen. Dat is altijd het gevaar vind ik , dat iets verkeerd opgevat kan worden. Het Waaltje, daar was ik woensdagmorgen[ Wevershoek] het was er zalig, de zon, de vogels, zwanen en verder zag ik niemand

    1. djaktief schreef:

      Klopt. En ik zat dus precies aan het andere eind van het Waaltje.

      1. volkstuinvanbemar schreef:

        Had ik het maar geweten☺

  6. rietepietz schreef:

    Jonge mensen gaan vaak zó nonchalant met hun gehoor om, ze hebben geen idee hóeveel schade het gehoor oploopt met veel te harde muziek op de oren of bij concerten en vertrouwen er maar op dat zo nodig een hoorapparaat wel uitkomst brengt.
    Ze realiseren zich dat het hulpmiddelen zijn, maar slechts een flauwe afspiegeling van je eigen gehoor. Ja ze kunnen zorgen dat je niet helemaal buiten het gewone leven komt te staan maar heel veel soorten geluid krijg je ook mét de apparaten nooit meer terug. Het is al erg genoeg wanneer dat je door medische oorzaken overkomt maar vrijwillig zo’n risico nemen is een slechte zaak. Wat jammer dat er voor jou dus weer een beperking bij gekomen is, dat spijt me voor je.

    1. djaktief schreef:

      Vorig jaar kreeg ik nieuwe gehoorapparaten en daarmee hoor ik veel meer dan dat ik ooit hoorde. Mijn naam naam slechthorendheid is ontdekt in de tweede klas van de middelbare school waar ik heel slecht scoorde op luistertoetsen in de talen. Dus ik ben al heel lang gewend aan gehoorapparaten. Er is enorm veel verbeterd. Maar theater lukte dit keer niet. Voor mijn verjaardag kreeg ik kaarten voor Les Miserables. Ik hoop dat ik daar wel meer van het geheel mee krijg.

      1. rietepietz schreef:

        Ja klopt, er is veel verbetert in de laatste 20 jaar, én de vergoeding door de zorgverzekeraar is drastisch ten goede veranderd. Ik heb voor Henk wel eens 3,5 duizend Euro moeten bijbetalen omdat hij ook gecompliceerde hoorschade had. De laatste keer was dat alleen de eigen bijdrage. Jij bent er al zó lang aan gewend dat je waarschijnlijk al vergeten bent hoe je ooit écht hoorde , pluspunt is dan inderdaad dat de verbeteringen van de laatste jaren jou ook wat méér mogelijkheden gaven.

        1. djaktief schreef:

          Waarschijnlijk heb ik nooit echt goed gehoord. Mij oma en vader waren eveneens zeer slechthorend. En ook een tante en oom. Mijn kinderen hebben het gelukkig niet geërfd en die zien aan mij dat hoe lastig het is.

          1. rietepietz schreef:

            Jouw oma heeft het dan zéker veel moeilijker gehad en had alleen die

          2. rietepietz schreef:

            Jouw oma heeft het dan nog véél moeilijker gehad dan jij, zij had in die tijd alleen een “soort pollepel” tot haar beschikking om nog iets te kunnen horen.

            1. djaktief schreef:

              Nee hoor ze had een gehoorapparaat met een kastje. Ze was dat af en toe kwijt en zei dan…mien oren, waor sien mien oren. Door haar manier van doen was slechthorendheid voor mij heel gewoon.

              1. rietepietz schreef:

                Maar in haar jeugd was dat misschien toch nog anders. Inderdaad natuurlijk iets dat voor jou dan een soort van” bij het leven hoorde”. Dat maakt acceptatie iets makkelijk . Wat goed dat je dat ook ziet.

  7. MelodyK schreef:

    Zo herkenbaar dat onzekere dat je benoemt… en ja selectief zijn en dan toch ‘verkeerd’ doen… het is een waarde-oordeel van jezelf over jezelf…
    Hoe ook… ik wens je oprecht van harte alle rust en ruimte toe maar bovenal liefde van jezelf voor jezelf want daar ligt het begin, de basis.

    Oh enne dank je wel, dat je deze WOT schreef en mij weer op weg bracht.. het is bijna identiek aan de WOW van jaren geleden.. .het enige verschil was de dag waarop geschreven werd en natuurlijk degene die de uitdaging leidde 😉

    1. djaktief schreef:

      Merci voor de eerste alinea.

      WOW ken ik alleen als afkorting van World on Warcraft een game dat een tijdlang door onze zonen is gespeeld. Ik zal eens op jouw blog kijken naar WOW.

      1. MelodyK schreef:

        graag gedaan en oprecht ook gemeend uiteraard.

        Ja kijk maar, zoveel staat er niet meer door tal van oorzaken.

  8. Mooi dat je rust en hoop vond aan de waterkant.

    1. djaktief schreef:

      En een hoop herrie van de vogels 😉

  9. Karel schreef:

    ja dat doet het , persoonlijk houd ik het in het Nederlands 🙂
    dat doet de natuur absoluut

  10. Karel schreef:

    schrijf op donderdag vind ik mooier dan wot 😁
    een rondje fietsen en de natuur genieten is zo wat altijd goed voor het gemoed

    1. djaktief schreef:

      Ik weet niet wie #wot heeft verzonnen maar het bekt wel. Zoals hier al werd gezegd: de natuur heelt.

  11. Ria schreef:

    Leuk dat je meedoet!
    Heerlijk he, die vogels en sneeuwklokjes. Fijn dat je de vogels kon horen

    1. djaktief schreef:

      Ik ga bij jou ook even spieken wat je van de #wot hebt gemaakt.

  12. omabaard schreef:

    Sneeuwklokjes die elkaar ondersteunen, zo willen reageerders en blogschrijvers graag zijn. Maar het geschreven woord komt misschien niet altijd goed over. Ik weet dat daar een risico in kan zitten, hoe goed bedoeld ook.

    1. omabaard schreef:

      De natuur werkt altijd helend.

    2. djaktief schreef:

      Ik zie het nu ook zo. En vergeet niet de kronkels in mijn hoofd.

Plaats een reactie