Naaien met andere ogen over blind/slechtziend zijn en toch naaien 3

Een paar weken geleden kreeg ik een aanvraag voor naailes. Ik neem al een tijdje geen nieuwe cursisten meer aan omdat het eerste halfjaar zo druk was met de zorg om schoonouders. Deze dame wees ik in eerste instantie ook af totdat ik hoorde dat ze blind was. Ze had mijn blogs over naailes aan blinden/ slechtzienden gevonden en dit maakte haar verlangen naar het naaien van knuffels wakker. Ik maakte direct een uitzondering want het blijft bijzonder om blinden te mogen en kunnen begeleiden. We mailden heen en weer en kwamen toto een afspraak in Den Haag waar ze zelfstandig woont met haar blinde partner.

Ze had voor het laatst genaaid toen ze nog wat kon zien toen ze 17 was. Ik bereid zo’n les goed voor en vraag door wat ze precies wil en kan en en ga ook op zoek naar mogelijke hulpmiddelen. Ze stuurde een foto van de machine en vertelde dat ze een naaldbeschermer had maar dat niemand wist hoe die gemonteerd moest worden. Ik ging daarom naar de naaimachinewinkel en bekeek hoe het werkte op ander machines. Ook kocht ik daar ‘zelfrijgende’ machinenaalden. Deze zijn een standaard maat en dikte dus niet speciaal voor jeans omdat het oog daarvoor te zwak is.

De dag voor de les had onze auto weer problemen gehad maar de garage had het weer in orde gemaakt dus ik ging vol goede moed op pad. Bijna ter plaatse wachtte ik voor het stoplicht totdat ik een bonk hoorde en voelde. Ik werd achterop aangereden door een mevrouw. We gingen naar de kant om de verzekeringspapieren in te vullen. Zij was opgetrokken maar het licht stond nog op rood. De bevestiging waar normaal de fietsendrager op rust was verbogen bij mij en zij had een deuk in kentekenplaat en bumper. Ze bekende ogenblikkelijk schuld en het invullen van verliep goed alhoewel ik stond te trillen op mijn benen van schrik.

Maar de cursiste wachtte en ik reed dus door naar mijn naailes. Na een kopje thee kwam ik tot rust en gingen we aan de slag. Eerst verkenden we de machine. Ik las het boekje en bekeek hoe de machine moest worden ingespannen. Daarna ververing ik de naald door een ‘zelfrijgend’ exemplaar en ik plaatste de naaldbeschermer. Eigenlijk zou de naam beter vingerbeschermer zijn. Ik leerde Mirjam de machine inspannen. Daarna plakte ik een strook karton om de stof tegenaan te leggen en plaatste aanduidingen: een rondje voor de steek lengte, een rondje voor recht stikken en een vierkantje voor de zigzag op medium steekbreedte. Op de foto’s hieronder de details:

Machine met strook karton en rondjes bij steeklengte en rechte steek

De naaldbeschermer in beeld.
De steekkeuzeknop met vierkant bij zigzag
en rondje bij rechte steek

En hier zie je Mirjam aan de slag met het naaien van een kussensloop als eerste project.

Hier leer ik haar hoe ze het gemakkelijkste een hoek kan stikken. Ze stopt op het einde en zorgt dat de naald in de stof staat, dan voetje omhoog, stof draaien, voetje omlaag en verder stikken.

Tenslotte een filmpje waarbij ze een zoom naait. Ze maakt gebruik van klemmetjes in plaats van spelden. Hieraan kan ze zich niet verwonden.

Mirjam was blij met haar eerste project na 17 jaar niet genaaid te hebben. Ze wil in de toekomst graag knuffelbeesten naaien. Het zal nog een uitdaging zijn omdat dat fijn werk is met veel rondingen en onderdelen. Ze gaat nu eerst met vakantie. Ik ben benieuwd waarmee ze daarna aan de slag gaat.

Ik maakte voor haar ook een uitgebreide machine-instructie die ik hieronder publiceer zodat deze altijd on line te vinden is. Ook anderen kunnen misschien er wat aan hebben. De anderen slaan dit stuk beter over. De blogs over mijn andere naailes aan blinden met tips etc. staan hier en hier

Hoofdstuk 1 algemeen:

  1. Zet de machine op tafel en sluit aan op elektra en leg het voetpedaal op de grond. Aan/uit-schakelaar zit rechts van de machine.
  2. Aan de rechterzijde zit het handwiel. Als de machine lastig op gang komt of als de draad blokkeert dan kun je door het naar je toe draaien van het handwiel dit vaak oplossen.
  3. Aan de voorzijde zit rechtsboven een draaiknop voor de steeklengte. Hij moet op 3 staan. Daar hebben we een rondje op gedaan.
  4. Daaronder zit de grotere draaiknop voor de steekkeuze. Hij moet op naald in het midden staan om gewoon te stikken en dat is het kleine rondje. Als je wil zigzaggen moet hij op het vierkantje staan dat op de middelste steekbreedte is geplaatst. Boven beide knoppen zit een rondje waarop je dit kunt afstemmen
  5. Aan  de linkerkant zit de achteruittoets waarmee je achteruit kunt stikken. Die moet je indrukken als je achteruit wilt stikken.
  6. Aan de linkerkant van de machine zit een draadafsnijder.
  7. Aan de achterkant van de machine zit een handle voor de bediening van het voetje.
  8. Aan de bovenzijde zit rechts een pinnetje en een wieltje om te kunnen spoelen. Uitleg volgt in apart hoofstukje
  9. Aan de bovenzijde zit in het midden de garenklospin. Daarop doe je de klos. Je sluit die af met een ronde garenkloshouder. De afgeschuinde kant zit rechts zodat de draad makkelijker glijdt.
  10. Aan de bovenzijde zit ook een oog met en een rechthoekig plaatje voor de gewone spanning en een rondje voor de spanning van de spoel.
  11. Daarvoor zit nog een tandwiel dat de directe spanning aangeeft. Die moet op  ongeveer 5 staan voor gewone stoffen. We hebben daar niks op aangebracht omdat de instellingen kunnen verschillen.

Hoofdstuk 2 Inspannen van de machine alle stappen:

  1. Wikkel het garen ongeveer een armlengte af.
  2. Draad geleiden door oog aan de bovenzijde.
  3. Draad tussen de het vierkantje van de bovenspanning doen en dan recht naar beneden door de sleuf trekken tot je beneden bent.
  4. Draai het handwiel naar je toe waardoor je de draadgrijper of draadhevel (moeilijk woord) naar boven zet. Trek dan de draad door de draadgrijper naar beneden
  5. Draad door het haakje vlak boven de naald trekken. De opening zit rechts.
  6. Er zit een zelfrijgende naald in. Je neemt nu een stukje draad een beetje losjes tussen twee handen en dit trek je strak langs de naald aan de rechterzijde zodat hij erin floept.Als de draad erin zit trek je hem door het spleetje in het voetje en daarna leg je hem naar achteren.
  7. Spoel  in rechter hand nemen en spoelhuis in linkerhand met uitsteeksel aan bovenkant. De draad van de spoel ligt van je af.
  8. De spoel in het spoelhuis doen en de draad door de inkeping trekken en daarna naar je toe zodat hij uit het gaatje in het midden komt.
  9. Controleer of de naald omhoog staat.Duw het spoelhuis met spoel in de machine totdat je klik hoort.Laat klepje open
  10. Haal de draad op door de naalddraad vast te houden en het handwiel 1x naar je toe te halen. Pak dan een pen of schaar en veeg onder het voetje door alle draden naar links. Als het goed is heb je nu 2 draden met uiteinde in je linkerhand.
  11. Draden naar achter leggen.Je kunt het klepje sluiten en het bakje ervoor op zijn plaats schuivenDe machine is gebruiksklaar.

Hoofdstuk 3 spoeltje spoelen alle stappen:

  1. Haal de bovenspanning van de machine los
  2. Haal het spoelhuis en het spoeltje eruit.
  3. Doe de garenklos op de klospin en sluit af met de kloshouder met de afgeschuinde kant naar rechts naar de klos toe.
  4. Draad geleiden door oog aan de bovenzijde.
  5. Draad door het rondje van de bovenspanning trekken.
  6. Draai de draad een aantal keren om het spoeltje.Spoeltje vastklikken op het pinnetje en dat naar rechts schuiven. Hierdoor is het tandwiel uitgeschakeld en kan de machine alleen maar spoelen en niet stikken. 
  7. Je kunt nu spoelen.De spoel stopt automatisch als hij vol is. Als hij langzamer gaat lopen is hij bijna vol. Je kunt op ieder moment stoppen met spoelen door de pin met de spoel weer naar links te doen.
  8. Hierna volg je hoofdstuk 2 weer voor de inspanning van de machine.

4 Hoofdstuk 4 Naaien rechte steek:

  1. Ik heb een karton geplakt dat evenwijdig loopt aan het naaivoetje. Hierdoor heb je een naadbreedte van 1 cm.
  2. Controleer of de knoppen rechts op de machine goed staan bij de rondjes om te stikken.
  3. Doe het voetje omhoog met de handle aan de achterzijde van de machine.
  4. Doe de stof op elkaar met behulp van klemmen of vouw een zoom in de stof met klemmen. Onthoud hoeveel klemmen je gebruikt.
  5. Leg de stof onder het voetje en doe het voetje naar beneden.
  6. Hou met de linkerhand de 2 draden even strak voor de eerste steken.
  7. Als je een paar steken hebt gestikt kun je achteruit stikken om af te hechten en dan weer door te stikken.
  8. Je houdt steeds de kartonnen strook als richtlijn aan om de naad recht te houden.
  9. Je stikt door tot de stof eindigt bij de naaldbeschermer. Dan heb je nog ongeveer 5-7 steken tot het einde. Die stik je dan op gevoel en dan druk je op de terugtoets om af te hechten.
  10. Doe het voetje omhoog om de spanning uit te schakelen, trek je werk naar achteren weg en snij de draad af met de draadafsnijder die links achter de machine zit.

Hoofdstuk 5 zigzaggen

  1. Zet de machine op zigzag door de onderste knop rechts op het blokje te zetten onder het kleine rondje
  2. Het karton blijft op de gewone plaats zitten maar heeft geen functie. Je houdt de stof gelijk met het bolletje dat onderaan op een halve cm van het karton is geplakt. De zigzagsteek gaat daardoor precies over de rand van de stof.
  3. Zigzaggen doe je meestal op enkele stof.
  4. Alleen rafelende stoffen worden gezigzagd. Tricot en fleece niet bijvoorbeeld.
  5. Bij zigzag hoef je niet af te hechten oftewel achteruit te stikken.

Hoofdstuk 6 tips:

  1. Naai langzaam dan is de steek regelmatiger en blijf je beter recht.
  2. Gebruik je linkerhand om de stof te steunen en de rechterhand om de stof te sturen.
  3. Je kunt sneller naaien door de naald in de stof te laten staan op de hoek, daarna het voetje omhoog, stof kwartslag draaien, voetje naar beneden en dan verder stikken of zigzaggen.
  4. Naai niet te lang achter elkaar, twee uur is maximaal, daarna gaan er vaak dingen mis.
  5. Ik denk dat kleding naaien beter zal gaan dan knuffels omdat dat dat groter werk is en meer rechte naden heeft. Je hebt dan alleen hulp nodig bij het overnemen van patronen.
  6. Jouw naaimachine is een Singer Tradition en hier staat en online handleiding voor het geval je het boekje niet bij de hand hebt of als iemand anders je moet helpen is het ook handig om te weten: https://www.gebruikershandleiding.com/Singer-Tradition-2250/preview-handleiding-613631.html
  7. Hier volgt een link naar de naalden die je nu hebt. Je moet hem apart kopiëren want Schmetz Needles staat geen directe klik toe.

    https://www.schmetzneedles.com/products/quick-threading-handicap-sewing-machine-needles

    De meeste naaiwinkels zullen ze wel hebben en anders zijn ze online te bestellen. Het zijn universele naalden dikte 80 geschikt voor normale stoffen. Jeans, dikke stijve stoffen en tricot zullen minder goed gaan.  

45 reacties Voeg uw reactie toe

  1. miekequilt schreef:

    Wat geweldig dat je deze vrouw hielp. Je hebt je ontzettend goed voorbereid en ook alles duidelijk op papier gezet. Hopelijk lukt het haar om knuffels te gaan maken.

    1. djaktief schreef:

      Ik heb al contact met haar opgenomen. Na de vakantie ging ze ermee aan de slag. Het blijft leuk om echt je ogen uit te lenen zodat dit mogelijk is.

  2. Neeltje schreef:

    Wat fijn dat je haar op weg hebt kunnen helpen! En dat na die schrik! Het gaat je niet om bewondering schrijf je, dat siert je des te meer. Maar ik heb toch veel bewondering voor deze actie!

    1. djaktief schreef:

      Soms kun je echt het verschil maken voor mensen en het is fijn om dat te kunnen en mogen doen.

  3. Spontanity schreef:

    Dan was je in de buurt! 🙂
    Maar, petje af voor jou dat je dit doet.

    1. djaktief schreef:

      Het is erg boeiend om te zien hoe blinden het naaien voor elkaar krijgen. Ik werk daar graag aan mee, maar ik ga niet iedere keer naar Den Haag. Ik schat dat deze dame wel zelfstandig kan werken tzt.

  4. Plato schreef:

    Je hebt je erg ingespannen voor deze mevrouw. Dat verdient veel complimenten. Bij deze.
    Het stuk over naaien heb ik niet kunnen volgen. Maar ik zag wel je kennis van zaken, je zorgvuldigheid en je menslievendheid.
    Je bent een geweldig mens!
    Dat wilde ik even zeggen.

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel. Die naaibeschrijving is ook alleen voor die cursiste maar omdat ze dingen kwijt kan raken en ik ook heb ik het veilig op mijn blog opgeslagen.

      Dit zijn bijzondere dingen om te mogen doen. Ik leer er ook weer van.

  5. saturnein schreef:

    Ik vind dit zo heel erg knap van jou.

    1. djaktief schreef:

      Bedankt Anne. Jij beseft als naaister wat voor inspanning het kost voor de cursist en voor mij om instructies te geven. Dus jouw compliment vind ik heel fijn.

  6. MelodyK schreef:

    Wat ontroerend mooi Dorothé… weer eens te meer het bewijs dat geen mens ‘beperkt’ is maar juist heel veel kan, meer dan wij gemiddeld denken

    1. djaktief schreef:

      Blinden denken in uitdagingen heb ik gemerkt. Het is vaak inspirerend hoe zij gewoon proberen wat ze willen en hoe ver ze komen.

      1. MelodyK schreef:

        Niet alleen blinden hoor…

        1. djaktief schreef:

          Daar heb ik het als opvallende eigenschap ervaren.

  7. Herman schreef:

    Wat knap dat je blinde mensen kunt helpen met, naar mijn mening, een toch wel ingewikkeld apparaat als een naaimachine. Maar ik ben dan ook maar een hele grote leek. Hopelijk krijgt die mevrouw weer heel veel zin om aan de slag te gaan.

    1. djaktief schreef:

      Het was wonderbaarlijk hoe goed het spiergeheugen van deze blinde dame was. Ze pakte het echt snel op. Ik ben benieuwd of ze er echt mee verder gaat. Ik begeleid alleen incidenteel op locatie een les.

  8. rietepietz schreef:

    Je bent een kánjer, niet niks hoor om aangereden te worden ook al ben je niet gewond, de schrik is er niet minder om.
    Wat ben je vindingrijk in het helpen om deze dame weer aan haar naaimachine te krijgen, hulde! Ze woont in Den Haag zie ik, vertel haar meteen van de “praatpalen ” bij de OV haltes als ze daar gebruik van maakt.

    1. djaktief schreef:

      De schrik was behoorlijk want afgelopen jaar hebben we veel automalheur gehad en in het verleden een ernstig ongeluk.

      Dat van de praatpalen ben ik vergeten aan John te vragen. Ik weet niet of ik nog een keer bij deze dame kom. Ik begeleid maar incidenteel een naailes elders.

      1. rietepietz schreef:

        Ja dat herken ik wel, kreeg een paar jaar geleden een auto in volle vaart op m’n achterkant, dat was gelukkig dicht bij huis want de achterkant was toen flink beschadigd.

        Ja dat begrijp ik, is bijna geen doen pom dat kriskras door het land te doen. Maar heel nobel dat je het in dit soort gevallen wél doet.

        1. djaktief schreef:

          Wat een schrik toch weer zo’n aanrijding.

          Niet iedereen heeft die specifieke kennis, dus anders heeft ze weinig mogelijkheden.

          1. rietepietz schreef:

            Maar al mooi wanneer je er zelf heelhuids af komt.
            Bij dat soort dingen denken we meestal niet na. Pas als het op je pad komt ga je over de problemen na denken.

  9. Kakel schreef:

    Wat lief dat je bij kon komen van de botsing met een kop thee.
    Dit past helemaal hoe jij in het leven staat: altijd bereid een ander vooruit te helpen. Ook nu weer. Het siert je, Dorothé en ik vind het bovendien hartstikke knap dat je het kunt!

    1. djaktief schreef:

      Ja ze begreep dat ik heel geschrokken was. Ik vind het bijzonder om iemand mijn ogen en kennis te laten gebruiken om deze uitdaging aan te gaan.

  10. Ik ben weer een en al bewondering over hoe je het voor elkaar krijgt om een blinde vrouw (opnieuw) te leren naaien. Heel knap!
    Maar waarschijnlijk zou het een nog grotere uitdaging zijn om het mij te leren. 🙂

    1. djaktief schreef:

      Deze dame had echt zin om de uitdaging aan te gaan. Ik heb vaker gemerkt dat blinde mensen alles zien als een uitdaging om het te proberen. Daar kan ik als ziende veel van leren.

  11. Mijn voorgangers bevestigen wat ik onmiddellijk dacht bij het lezen van deze blogpost: heel dikke bewondering voor je inzet bij het helpen van die blinde dame.

    1. djaktief schreef:

      Het gaat niet om bewondering. Het is zo deugd doend om iemand zo happy te maken door mijn kennis en mij ogen ter beschikking te stellen. Ze betaald wel mijn uurtafief voor de les en de benzinekosten. Maar de voldoening wat ze bereikte is de bonus voor mij.

  12. Inge Wertwijn schreef:

    Indrukwekkend, Dorothé, wat jij allemaal kan en wat dat grote hart van jou vermag.

    1. djaktief schreef:

      Als we allemaal een steentje bijdragen om de wereld mooier te maken komen we een heel eind.

  13. Toos schreef:

    Wat een voorbereiding, wat doe je dit toch met veel liefde en kennis van zaken. Het ontroerd me. Wat ben je toch een kei in dit soort dingen. Heel bijzonder !

    1. djaktief schreef:

      Als ik iets doe, dan doe ik het goed Toos en ik heb de kennis van naaien en ook van hoe ik blinden kan assisteren. Het wordt niet vaak gevraagd dus als het even kan dan leen ik mijn ogen uit. Het is heel dankbaar werk zo.

  14. KnutzEls schreef:

    Dat is een hele bijzondere les. Dat zal niet iedereen zo goed doen. Gedocumenteerd en helemaal tot in detail uitgelegd. Vind ik een staaltje Haute couture! Hoed af!

    1. djaktief schreef:

      Ja Els, je snapt dat het wel extra energie en tijd kost die ik niet in rekening breng, maar het maakt mij ook dankbaar dat ik zelf gewoon achter de naaimachine kan gaan zitten wanneer ik maar wil zonder hulp van wie dan ook.

  15. Matroos Beek schreef:

    Prachtig wat je deed voor deze vrouw. Met zoveel extra zorg en toewijding. Chapeau!

    1. djaktief schreef:

      Soms moet je wat meer je best doen voor bepaalde mensen. Jij doet dat ook voor je OKAN-leerlingen. Ik weet niet of ik het juist woord gebruik.

      1. Matroos Beek schreef:

        Zo ervaar ik het ook. Je gebruikt het juiste woord!

  16. zijvanhiernaastendaarnaast schreef:

    Wat ontzettend geweldig voor jou en haar! Knap dat je doorging na het ongeluk, ik zou helemaal van het pad af zijn!

    1. djaktief schreef:

      Ik was erg geschrokken maar anderzijds zorgde de naailes ook voor afleiding van wat er gebeurd was.

  17. omabaard schreef:

    Mooi toch dat jij mensen effectief vooruit kan helpen. En hoe jij goed voorbereid en met logische stappen lessen geeft.
    Als iemand tegen je rijdt achteraan, geeft dat altijd een geweldige bonk. Ik begrijp dat je natrilde.

    1. djaktief schreef:

      Lesgeven vind ik heel leuk om te doen, maar het vraagt wel veel van me. Deze cursist was heel blij met de mogelijkheid.

      De aanrijding was niet in volle vaart. Ze trok op terwijl ik stil stond voor rood stoplicht.

  18. Karel schreef:

    klasse – GROTE klasse van jou en Mirjam

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel voor je compliment Karel.

Plaats een reactie