Vriendenboekje

Vroeger bestonden er geen vriendenboekjes maar alleen poesiealbums. Ik heb de mijne zorgvuldig bewaard (lekker puh Marie Kondo). Mijn kinderen hadden wel van die boekjes waar je allerlei dingen in moest vullen. Anne van de blog Satur9’s World laat nu bloggers een vriendenboekje digitaal invullen. Op deze manier leer je weer andere blogs kennen. Als je eraan mee wil doen meld dit dan bij haar klik + kopje ‘contact’.

Als het goed is staat mijn pagina vandaag of op een andere dag op haar blog. Bij mij staan aansluitend nog een aantal foto’s uit mijn oude boekjes.

Dit is wat ik invulde:

Naam:

Dorothé Jansen, met als plechtige roepnamen Theodora Louisa oftewel TL en de meest simpele Nederlandse achternaam Jansen met zo min mogelijk ss-en.

de profielfoto van mijn avatar voor degenen die mij nog niet kennen

Leeftijd:

In oktober word ik al weer zestig jaar. Hoe is het mogelijk.

Mijn hobby’s:

Het leven is eigenlijk mijn hobby. Van alles wat ik doe probeer ik iets te maken. Het gekke is dat dingen die ik dan aanvankelijk niks vond ineens leuker worden zoals koken en tuinieren. Verder naai ik veel en doe ik tamelijk veel aan sport. De naaihobby is ook mijn werk geworden want ik geef naailessen aan huis en voer ook wel opdrachten uit voor anderen. Qua sport was hardlopen lang mijn grootste passie maar ik heb te horen gekregen dat ik dat i.v.m artrose aan mijn knie niet meer mag doen. Ik kijk met veel plezier terug op ongeveer 100 hardloopwedstrijden waaronder 12 marathons. Ik ben nu meer gaan fietsen en wandelen. We hebben kano’s en gaan daar graag mee de plas bij ons huis op. En ik vind het leuk om dingen een tweede leven te geven. Dat begon oorspronkelijk met kleding maar ik pas het nu overal toe in huis waarin ik van alles opknap en voor maak zoals bijv. kaarsen. En heus ik heb nog steeds massa’s tijd over om boeken te lezen.

Hier vind je me op het internet (blog, instagram…):

Ik heb een blog en dat heet https://djaktief.wordpress.com/ en verder kun je me vinden op Instagram op @djonderweg en op Twitter, Strava, Pinterest en Hebban op @djaktief. Daarnaast heb ik nog een bedrijfswebsite voor Atelier DJ https://atelierdj.wordpress.com/ Op Facebook kun je vinden onder mijn eigen naam maar ook op @atelierdj en @djaktief en verder sta ik nog op LinkedIn onder mijn eigen naam en bedrijfsnaam. Ik vind het virtuele leven en het bloggen heel leuk en heb er heel veel van geleerd en veel contacten ook in real life door ontmoet. Maar er zijn periodes dat ik me er ook bewust voor afsluit omdat het ‘nogal’ verslavend werkt.

Dit ben ik in 3 woorden:

  • Actief
  • Creatief
  • Trouw

Als kind wilde ik dit worden:

Ik ben een schipperskind en heb 2 jaar op een internaat gezeten. In de 3e klas (nu groep 5) stopten mijn ouders met varen om economische omstandigheden maar ook in verband met de gezondheid van mijn moeder. Al jong deed ik mee in het huishouden. Ik herinner mijn geen dromen over wat ik later worden wilde. Ik herinner me alleen dat ik van boord af wilde met meer ruimte en luxe voor mezelf. Als puber vond ik geschiedenis heel interessant, maar ik koos voor opleiding directiesecretaresse van Schoevers omdat ik zelfstandig wilde zijn en het huis uit wilde. Ik ben daar overigens voor gezakt op steno. Dat lukte niet met mijn slechthorendheid.

Dit is/was mijn beroep:

Na vakantiebaantjes als keukenhulp en schoonmaakster was mijn allereerste echte baantje: het uittypen van een muziekcatalogus voor de Provinciale Gelderse Bibliotheekcentrale. Maar als snel kwam ik bij een rederij te werken. Ik ben maar kort op de arbeidsmarkt geweest eigenlijk. Ik heb veertien jaar gewerkt in secretariële functies. Ze waren vrijwel allemaal in de transportsector. Het laatst als directiesecretaresse van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders als secretaresse en directiesecretaresse. In deeltijd werken was niet goed geregeld -oftewel je moest gewoon alles wat je in 5 dagen deed nu in 4 doen – wat mij deed besluiten om thuisblijfmoeder te worden toen er kinderen kwamen.

Omdat een baan vinden niet lukte ben ik in 2013 begonnen met naailes geven aan huis en het uitvoeren van opdrachten. Eerst heette het Naaicafé DJ en was het vrije inloop. Later veranderde ik het in werken op afspraak en Atelier DJ.

Ik ben goed in:

Van niets iets maken in de breedste zin van het woord. Opknappen, hergebruiken. Ik ben ook goed in contact leggen, dingen uitzoeken en ordenen en in het bijhouden van alles en overal achteraan gaan.

Ik ben slecht in:

Rekenen en horen. Rekenen kan ik met grote moeite en inspanning en met hulp van de rekenmachine en liniaal. Ik moet alles erg goed natellen. Ik zie het gewoon niet. En ik ben erg slechthorend. Dit is pas ontdekt toen ik op de middelbare school zat. Ik draag 2 gehoorapparaten maar spraakverstaan en muziek zijn erg lastig voor mij.

Ik word blij van:

Kleine dingen: een bloem, een kop koffie, een aai, een telefoontje of een appje, mooie stoffen, fietsen, het uitzicht enzovoorts.

Heb ik een hekel aan:

  • Grootspraak en mensen die zich beter voordoen dan ze zijn…. onoprecht …. opschepperij
  • Stress
  • Rommel

Mijn beste eigenschap:

Ik ben pragmatisch.

Nutteloos talent:

Me onnodig zorgen maken.

Grootste blunder:

Dat ik soms geen oog heb voor de intenties van anderen. In de prille relatie met mijn man had ik onvoldoende aandacht voor vriendinnen. Ook in het aanvaarden van geschenken heb ik fouten gemaakt waardoor ik mensen heb gekwetst. Ik heb geprobeerd het goed te maken maar dat lukt niet.

Ik ben bang voor:

Depressie en voor de dood van mijn man en kinderen. Ik heb na de geboorte van onze drie zonen steeds te kampen gehad met een postpartumdepressie. Verder ben ik ook gevoelig voor winterdepressie. Het is echt wat anders dan dat je even een dip hebt zoals iedereen wel kan overkomen. Verder ben ik gewoon heel bang om mijn geliefde gezin ooit te moeten missen.

Mijn guilty pleasure:

Een lekker glaasje op zijn tijd. Ik ben dol op een drankje. Manlief en ik hebben een drank-boekenkast. We zijn geen zuipschuiten maar ik zou het echt missen als ik nooit meer alcohol mocht drinken.

Mijn slechte gewoontes:

  • Een verontwaardigde uitroep slaken over iets waarin een beschuldiging klinkt.
  • Niet genoeg tijd nemen voor zaken en daardoor vaak op het nippertje of te laat ergens komen.
  • Te lang van stof zijn zowel in blogs, gesprekken etc.
  • Dingen moeilijk los kunnen laten en me alles teveel aantrekken.
  • Dingen waar ik geen zin in heb uitstellen.

Mijn grootste teleurstelling:

Dat het me niet meer lukte om een leuke part time baan te vinden nadat ik er een flink aantal jaren tussenuit was geweest en ik thuisblijfmoeder was. Alle kennis en ervaring die ik had – ook als vrijwilligster – werden gedateerd dan wel waardeloos genoemd. De gevolgde bijscholingscursussen waren verspilde moeite omdat ik mijn leeftijd tegen had en omdat ik niet full time aan de slag wilde op een veel lager niveau of in een sector met onregelmatige uren zonder perspectief op termijn. Ook het dedain waarmee je soms bekeken wordt als je kiest om zelf voor je kinderen te zorgen. Alsof economische waarde de enige waarde in het leven is. Ik vind dat alle ouders zelf moeten weten hoe ze dit aanpakken. De algehele economisering van het leven vind ik sowieso niks.

Het beste wat me overkomen is:

Dat ik Arjen leerde kennen tijdens carnaval in februari 1990 in Knotsenburg oftewel Nijmegen.

Ik heb er spijt van dat ik nooit geschiedenis ben gaan studeren of een andere studie heb gedaan.

Mijn lievelingseten:

  • Zalm in allerlei variaties
  • Peultjes
  • Risotto

Dit lust ik niet:

  • Mosselen
  • Oesters
  • Slakken
  • Pittig eten kan ik slecht verdragen

Mijn lievelingskleur:

Ik draag graag blauwe kleding, maar krijg altijd complimenten als ik iets roods of iets paars draag. Ik word vrolijk als ik iets geels of oranjes zie. Het groen van de bomen kalmeert me. Ik geniet van grafische zwart-wit-contrasten.

Mijn favoriete boek:

Een boekenwurm zoals ik heeft er vele. Ik lees ongeveer 100 boeken per jaar jaar dus er komen steeds weer nieuwe boeken bij. Ik schreef al diverse blogs erover, maar het kostte teveel tijd om dat te blijven doen. Onlangs las ik met heel veel plezier ‘Swing Time’ van Zadie Smith en ik heb in januari gesmuld van’Middaguur’van Dörthe Hansen en het herlezen van Haruki Murakami’s ‘Kangaroecorrespondentie’. Er is geen beste boek ooit, maar er zijn veel boeken waar ik van hou. Ook van non-fictie kan ik erg genieten.

Mijn favoriete film:

‘Pumarò’ van Michele Placido is meest indrukwekkende film die ik ooit zag. Italiaanse cinemafilms daar hou ik erg van. Je kunt de film hier vinden klik. Het gaat over een jonge Afrikaan die voor kerstmis reist naar Frankfurt dwars door Italië naar Frankfurt voor Kerstmis op zoek naar zijn broer, die als landarbeider op de vlucht is voor de maffiabaas tegen wie hij in opstand is gekomen. 

Mijn favoriete muziek:

Klassieke muziek. Nu mijn gehoor veel slechter is geworden kan ik daar het meeste van genieten. Vooral in de uitvoeringen van het kamerorkest Academy of St Martin in the Fields (ASMF) zijn favoriet.

Ik surf elke dag naar:

  • WordPress voor reacties op mijn blog en om andere blogs te lezen.
  • Social Media Twitter en Instagram
  • Strava om mijn sportactiviteiten en die van anderen te checken
  • Google om heel veel om allerlei dingen op te zoeken
  • Buienrader voor het weer

Mijn favoriete reisbestemming:

  • Italië
  • Verenigd Koninkrijk
  • voormalige Oost-bloklanden

Favoriete plek om te wandelen/fietsen:

De Tatra in Slowakije en het Verenigd Koninkrijk (Wales, Lake District en Schotland) om te wandelen en met fietsen ben ik nog maar net begonnen in Nederland.

Mijn ideale vrije dag:

Uitslapen, de krant lezen, cappuchino drinken, stuk fietsen, terrasje met appeltaart, stuk fietsen, borrel thuis of op terras na afloop, lekker lang in bad liggen en dan eten dat door een ander is klaargemaakt, lui filmpje kijken of boek lezen met een glaasje wijn en daarna in slaap vallen in de armen van manlief.

Superkracht die ik wil bezitten:

Ik wou dat ik vrede kon stichten overal en dat ik polarisatie kon verminderen.

Deze acteur/actrice mag de hoofdrol spelen in de film over mijn leven:

Ik hoef geen film over mijn leven. Het is de moeite waard voor mij maar of het nou voor een ander zo interessant is dat vraag ik me af. Ik heb een zwak voor drie actrices: Judi Dench, Maggie Smith en Meryl Streep. Vroeger was ik dol op Patrick Swayze, want Dirty Dancing heb ik toen denk ik 5x gezien.

Deze celebrity mag eens bij me langskomen:

Ik denk dat ik me bij de meeste beroemdheden niet op mijn gemak zou voelen en geen woord uit zou kunnen brengen. Ik kies dus voor een vooraanstaande persoon met wie ik wel zou willen en durven praten en dat is psycholoog Manu Keirse.

Bovenaan op mijn bucketlist* (die term verwijst naar ophanging van terdoodveroordeelden) dus ik gebruik liever ‘wenslijst’ staat:

Op fietsvakantie gaan met manlief. We werken inmiddels hard aan de voorbereiding ervan. Duimen jullie dat het door kan gaan!

Mijn lievelingsquote:

‘Zijn is veranderen’

Mijn levensmotto:

Try and fail but don’t fail to try’

En dan wil ik graag afsluiten met een kleine bloemlezing uit mijn oude boekjes. Ik had er dus twee en in de een liet ik de jan en alleman schrijven, maar de andere niet. De serieuze bijdragen van de (destijds) volwassenen- een aantal zijn er inmiddels overleden – zijn waardevol voor me.’ De bijdragen van de kinderen was meestal niet zo serieus.

29 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Neeltje schreef:

    Ontzettend, zonder s.

  2. Neeltje schreef:

    Wat een ontzettens leuk idee en blog. Ik heb van je antwoorden genoten, alsof ik je nu een beetje beter heb leren kennen. Aangenaam kennis te maken.

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel. Gaandeweg worden ook wel dingen duidelijk. Je kunt je ook bij Anne opgeven als je wil.

  3. Kakel schreef:

    Vorige week keek ik heel toevallig in mijn poesie-album. De dierbaren die erin hebben geschreven en zijn overleden. Wat staan er bij jou vlotte en moderne versjes in!
    Je bent te hard voor jezelf met je grootste blunders. Je hebt ze niet expres gemaakt en het leven is een leerweg, maar ik snap hoe je het bedoelt (-:
    Judi Dench, daar noem je iemand.
    Ik kan me helemaal vinden in je ideale dag.
    Tuurlijk duim ik voor jullie fietsreis!

    1. djaktief schreef:

      Wat een lieve uitgebreide reactie Mirjam. Dankjewel.

  4. Mrs. T. schreef:

    wat mooi he die poesiealbums. De film noteer ik.

    1. djaktief schreef:

      Ja het zijn voor mij bijzondere boekjes

  5. omabaard schreef:

    Bij de Gastblog leerde ik je kennen. Dus eens naar hier verhuisd. Ik ontdek een paar extraatjes, prachtige poëzie tekstjes, zoals ik ze me ook van vroeger herinner.
    En ook eentje van je mama, om te koesteren 💛

  6. Petra schreef:

    Wat een fijn en eerlijk blog. Jouw favoriete dag lijkt erg op de mijne maar dan wandelen ipv fietsen. Poesiealbums zijn zo waardevol. Ik ben een van de mijne kwijtgeraakt (nooit terug gegeven) en daar ben ik echt sip over geweest. De andere koester ik. Toen ik de biografie van Clare Lennart schreef kreeg ik van een oud buurmeisje van haar een foto van de pagina die Clare in haar album schreef. Dat was zo leuk. Natuurlijk met een plaatje van een poes, want ze hield veel van katten.

    1. djaktief schreef:

      Wat jammer van je poesiealbum en bijzonder die pagina van Clare Lennart. Ik wandel ook graag maar het lukt niet meer zo lang.

  7. Menck schreef:

    Ik reageerde op Satur9’s blog. 😉

    1. djaktief schreef:

      Ik zag het. Attent om te melden.

  8. Kathleen schreef:

    Heerlijk, die nostalgie van de poëziealbums…
    Ik heb er ook nog een paar uit de jaren 80 🙂

    En zo fijn je nog wat beter te leren kennen!

    1. djaktief schreef:

      Ja is weer eens wat anders als anders. Het is leuk om in die ‘oude’ boekjes te grasduinen.

  9. saturnein schreef:

    Dankjewel voor je mooie bijdrage, Dorothé. Ik leer je toch weer net iets anders kennen.

    Bij het opruimen vond ik ook mijn poesieboekjes terug, en ik heb ze niet weggegooid. Ik maakte al een paar foto’s, ik wil er ook eens iets mee doen.

    De gedichtjes zijn mooi, de tekeningen zijn mooi… dat engeltje, en de Dick Bruna tekening, en de cartoon waarvan de naam me nu maar niet te binnen wil schieten… heerlijk vind ik dat. Mensen die zo hard hun best deden om er iets moois van te maken 🙂

    1. djaktief schreef:

      Ja al schrijvend geven we onze geheimen prijs Anne. Bedankt voor dat plaatsje bij jou. Misschien eens een bijdrage uit jouw boekjes als de toestroom stopt. Dat gedicht met cartoon van Snoopy van mijn derdeklas meester vind ik nog steeds een topper. Maar de andere zijn me ook heel dierbaar.

  10. zijvanhiernaastendaarnaast schreef:

    Wat leuk om te lezen, en ook veel herkenning. Geweldig om het poesie album te zien. Ik heb die van mij ook nog. Ik denk dat zelf je leven invullen een grotere uitdaging is dan dat het door werk wordt ingevuld, naar mijn bescheiden mening😉en dat is wel een supertalent van jou!

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel voor je complimenten. Ik kan het je aanraden je oude poesiealbum nog eens te lezen.

  11. Mijn vriendenboekje van vroeger ligt nog steeds in mijn kast. Die paar tekeningen van mijn ouders zijn, hoe simpel ook, onvervangbaar.
    Mooie invulling van deze ‘opdracht’, Dorothé !!

    1. djaktief schreef:

      Onvervangbaar, zuinig op zijn die dingen.

  12. marieclaire schreef:

    Wat een prachtig handschrift heeft buurvrouw Langendam.
    Deze boekjes mogen nooit weg.

    1. djaktief schreef:

      Het was al bijzonder dat onze buurvrouw had leren schrijven. Wij lagen met ons schip naast her hare.

      1. marieclaire schreef:

        Helemaal fantastisch, dan. Ik vermoed dat ze niet meer leeft, anders had ik graag schrijfles van haar gehad.

  13. Matroos Beek schreef:

    Prachtig. Ik las het op het gastblog!

    1. djaktief schreef:

      Vergeet in dit blog niet de schattige gedichtjes te lezen. Moet niet maar mag.

  14. Mrs. Brubeck schreef:

    Zie mijn reactie bij je gastblog! 👏

    1. djaktief schreef:

      Waarvoor dank. Ik heb ook daar gereageerd.

  15. tinyblogt schreef:

    Heerlijk, die boekjes! Ik had er vroeger ook, maar die zijn verdwenen… Leuk om je zo ook wat beter te leren kennen.

    1. djaktief schreef:

      Jammer dat die weg zijn. Ik volg wat minder blogs tegenwoordig maar af en toe kom ik toch om de hoek kijken bij jou.

Plaats een reactie