Al doende leer je: ondergoed/lingerie naaien

In 2019 volgde ik een tweedaagse workshop lingerie want het leek me heel fijn mijn eigen bh’s te kunnen maken omdat ik een incourante maat heb (80E). Ik wilde dat eens uitproberen maar ik bleek daarin – ondanks al andere naaiervaring die ik heb – helaas een ultrabeginner in te zijn. Omdat het een dure workshop was wilde ik waar voor mijn geld en daarom heb ik gezwoegd om van de mooie stof (was inbegrepen in de kosten) toch wat te maken. Ik schreef over de vorderingen hier en daar terloops.

Ik weet zeker dat ik nooit meer zelf een bh ga naaien want het resultaat was matig van pasvorm en het kost enorm veel tijd en geduld. Slips of onderbroekjes dat is wel haalbaar denk ik. Het lijkt me een prima manier om allerlei kleine resten van stoffen te gebruiken of recyclen.

Daarom heb ik dus doorgezet en de slips van de lingeriecursus van destijds afgemaakt. Het model is gebaseerd op een bestaande slip waarvan de docente toen met allerlei berekeningen een patroon heeft gemaakt. Ik maakte verhoogde zelf de taillelijn omdat ik dat fijner vind zitten en omdat het mooier afkleedt. Ik maakt een proefexemplaar van een oud sportshirt in geel maar daarvan was het kruis te breed. Inmiddels zijn de echte slips klaar. Ik ben er redelijk tevreden over. Ik vind de kleuren mooi doorlopen en het model past goed.

Ik noteer hier de werkwijze die ik heb gevolgd voor mezelf maar misschien heeft iemand anders er ook nog wat aan:

  • Werk nauwkeuriger met lingerie omdat het patroon echt op de huid aansluit. Ik heb steeds alles doorgeslagen, gespeld en geregen voordat ik stikte. Ik vermeld dat niet voortdurend in deze werkbeschrijving. Ik gebruikte gewoon rijggaren als ik het makkelijk los kon halen en oplosbaar rijggaren als ik eroverheen moest zigzaggen.
  • Ik gebruikte stretch naaigaren om te stikken maar het kan ook met gewoon naaigaren.
  • Knip de stof met exact 1 cm naadwaarde. Het kruisje kan van kruisjeskatoen of dezelfde stof worden gemaakt. Je hebt nu een voorpand, achterpand en een kruisje.
  • Neem het patroon op de stof over. Ik gebruikte gewoon rijggaren om door te slaan.
  • Leg het kruisje met de verkeerde kant op de verkeerde kant van het achterpand en speld vast.
  • Leg daarna het het voorpand en achterkant met de goede kanten op elkaar. Daarna spelden en rijgen. Stik de 3 lagen vast met een rechte steek tot 1 cm van de kant.
  • Knip de naden ongelijk zodat je het kruisje makkelijker om kunt slaan. Je kunt het kruisje nu doorstikken met een gestikte zigzag maar het is niet noodzakelijk. Dit kan minder fijn zitten.
  • Maak een zoompje dat naar binnen valt aan de voorkant van het kruisje en stik dit . De voorkant blijft open. Zo kan het wasmiddel er beter tussen komen.
  • Rijg het kruisje nu op zijn plaats.
  • Rijg de zijnaden en stik ze met een gewone steek.
  • Leg de zijnaden naar achteren en stik ze door met een kleine zigzagsteek. (Bij mijn machine steeklengte en -breedte 3-3).
  • Meet de omtrek van de taille en van de beenopeninngen op de doorslaglijn om de lengte van het elastiek te bepalen.
  • Ik gebruikte picotelastiek. Ik kon nergens vinden hoe dat er precies aan moet worden gezet. Het heeft een zachte en een harde kant. Ik denk dat de zachte kant op de huid moet komen. Ik heb dit in de praktijk verkeerd gedaan zoals je op de foto’s ziet.
  • Elastiek kan meer of minder rek hebben. Ik gebruikte een rekpercentage van 10% dus ik nam zoveel centimeters minder. Ik legde de uiteinden op elkaar met de zachte kanten naar binnen en stikte deze aan elkaar zodat ik 3 rondjes kreeg.
  • Daarna verdeelde ik de taille en de beenopeningen in 4 gelijke stukken en de 3 rondjes in 4 gelijke stukken. De verkeerde (harde) kant van het elastiek komt op de goede kant van de stof te liggen met het picotrandje richting het broekje. In de taille legde ik de elastieknaad legde ik op de zijnaad. Bij de beenopeningen legde ik de elastieknaad halverwege het kruisje. Ik gebruikte veel spelden want rijgen blijft niet zitten. Daarna stikte ik met een kleine zigzag de 3 elastieken op de het broekje. Ik plaatste de spelden zodanig dat je er gedeeltelijk overheen kon zigzaggen.
  • Het elastiek sla je nu naar de binnenkant zodat het kleine picotrandje uitsteekt. Rijg nu dit elastiek netjes vast want het glibbert weg als je het zo wil doorstikken. Ik gebruikte hiervoor wateroplosbaar rijggaren.
  • Daarna stikte ik het elastiek vast met een iets bredere zigzag (4-3 bij mijn machine) maar je kunt ook een gestikte zigzagsteek gebruiken.

Hieronder nog twee foto’s van de set van zowel de binnen als de buitenkant. Het ziet er een beetje bobbelig uit maar als ik het aan heb zit het mooi glad op de huid. Ik ben blij dat ik doorgezet heb en dat dit project na 3,5 jaar eindelijk af is. Voorlopig heb ik genoeg van het maken van lingerie maar slips van tricot wil ik nog wel eens proberen.

Deze week deed ik niet mee aan allerlei schrijfuitdagingen had dit nog wel indirect gepast bij de #WOT omdat het thema kontje was. Maar mijn slips zijn waarschijnlijk niet sexy genoeg. Ik prefereer echter draagcomfort boven war nogal cru de ‘veter in je reet’ wordt genoemd. 😉

26 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Neeltje schreef:

    Wat een klus, petje af! Ik ga er niet aan beginnen.

  2. Plato schreef:

    Het lijkt me razend knap om zo iets te maken. Ik weet nu al dat ik je het nooit na ga doen 🙂

    1. djaktief schreef:

      De een is creatief met naald en draad, de ander met verhalen, beelden of schilderijen. Gelukkig dat er verschillen zijn

  3. djaktief schreef:

    Wat een mooi compliment van jou Toos. Ik heb er inderdaad erg mijn best voor moeten doen.

  4. Toos schreef:

    Wat een doorzettingsvermogen. Ik weet uit ervaring wat een vakmanschap het werken met dit soort stoffen vergt. Petje af hoor.

  5. rietepietz schreef:

    Het lijkt me bijna geen doen om lingerie zelf te maken, het luistert allemaal zó nauw! Je hebt er ook echt wel een machine met heel mogelijkheden voor nodig omdat de stof meestal elastisch is. Petje af hoor om daar aan te beginnen, ik doe het je niet na. Qua model zou ik me er wel in kunnen vinden, de “reetveter’laat ik aan de jeugd. 😉

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel Riet. Met zigzag kom je een heel eind, maar het luistert inderdaad nauw qua maatvoering.

  6. marieclaire schreef:

    Elke keer als jij een foto van jezelf plaatst zal ik deze onderbroeken onder de kleding moeten visualiseren. Ik vind dat geen fijne gedachte. 😂

    1. djaktief schreef:

      Oh mag ik nu nooit meer foto’s plaatsen op mijn eigen blog 😉

  7. volkstuinvanbemar schreef:

    Knap van je om dat onder handen te nemen, maar niet aan mij besteed

    1. djaktief schreef:

      Het zorgt ervoor dat ik meer waardering heb voor goed passend ondergoed.

  8. MelodyK schreef:

    Alhoewel ik ooit wel naaien leerde van een coupeuse (40 jaar terug ofzo) heb ik me niet aan dit onderwerp gewaagd…. wat dapper vna je!

    1. djaktief schreef:

      Het is een lastig hoofdstuk: lingerie. Maar ik ga het niet meer openen. Hoogstens voor wat katoenen slips van restmateriaal.

      1. MelodyK schreef:

        Snap ik… ik hou het wel bij die van de action 😁

  9. Matroos Beek schreef:

    Knap hoor. Het lijkt me heel ingewikkeld om lingerie te naaien.

    1. djaktief schreef:

      Ben er toch wel trots op, maar ga het niet herhalen.

  10. KnutzEls schreef:

    Ook mij te veel werk, maar ze zijn wel mooi geworden.

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel Els. Het was inderdaad veel werk.

  11. saturnein schreef:

    Knap. BH’s ben ik nooit aan beginnen en ga ik denk ik ook nooit doen, maar onderbroeken, die maak ik al een hele tijd zelf. Oude maar nog degelijke t-shirts zijn daarvoor heel goed, en stofresten. Ik draag mijn zelfgemaakte onderbroeken erg graag!

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel. Ik herinner me dat van jou. Dat ze goed zitten en bevallen bij jou vind ik zo hoopgevend dat ik het over een tijdje ook eens ga proberen van oude shirts.

      1. saturnein schreef:

        Doen. Het is even zoeken naar wat je echt comfortabel vindt, trial & error, maar ik denk dat je er ook blij mee zal zijn.

  12. Karel schreef:

    daar begin ik echt niet aan ppppfffttt

    1. djaktief schreef:

      😂🤣 Snap ik helemaal

      1. Karel schreef:

        toch wel hé 😁

  13. hannekelive schreef:

    Poeh wat een job. Ik haal ze al jaren bij de hema. Zitten lekker en vooral geen modelletje ‘reetveter’

    1. djaktief schreef:

      De degelijke tailleslips/boxers haal ik bij het Kruidvat en de HEMA. Ik ben ook wel fan van de lage modellen boxers van de Action. Ik verbaas me op de sportschool altijd over de jeugd en hun lingerie.

Plaats een reactie