schoenen en zo

Vanochtend maar gelijk gaan hardlopen want er was een weersomslag voorspeld. Ik wilde mijn 12 km rondje gaan doen maar toen begon het zo te hozen dat ik er maar een andere training van gemaakt heb om toch aan een gelijkwaardige inspanning en – niet onbelangrijk- calorieverbruik te komen.  Het werd dus maar 9,4 kilometer fartlek . Fartlek is het Zweedse woord voor vaartspel, maar fartlek of speedplay klinkt veel leuker. Het is eigenlijk lopen met wisselende snelheden waarbij het terrein en de omgeving waar je loopt de snelheid bepalen. Je wisselt sprinten, tempolopen, joggen, heuvel op, heuvel af enz. elkaar af en maakt gebruik gemaakt van de omstandigheden. Doel is het verbeteren van de energieomschakeling en verhoging van de maximale zuurstofopname. Ik kwam zeiknat maar wel tevreden thuis aan. Nog even rekken en strekken en toen zorgvuldig een niet te dikke prop kranten in mijn schoenen gestopt om ze sneller te laten drogen. Het vocht gaat nl. in de krant zitten en als je dat een paar keer verwisselt, zijn je schoenen dus gauw weer droog.

Ik ben heel zuinig op mijn schoenen, want het zijn de hulpmiddelen waardoor ik de ongeblesseerd kan trainen (lang last gehad van achillespees- en kuitproblemen in het begin). Ik hou bij in een trainingsdagboek hoe lang ik op de schoenen loop en wissel ook verschillende paren af. Als ik een cross doe of het regent dan trek ik ook oude schoenen aan want het bovenmateriaal rekt uit omdat het nat wordt en dan is de pasvorm slechter. Ik vond het dan ook erg jammer dat deze ‘schoenenbabies’ nu al nat werden.

Boven het blog staan fotootjes van mijn huidige loopdienaren en van de onderkant om te laten zien hoe hard ze slijten. Voor wat informatie over de aanschaf, levensduur en andeer tips zie onderaan de blog.  Ik heb helaas maat 42 en loop op herenrunningschoenen maat 43,5 van Ascics want er zijn nauwelijks damesrunningschoenen in die maat. Bovendien is de demping van damesschoenen maar berekend op een gewicht van 75 kilo. Dat is voor mij een normaal gewicht, maar helaas kamp ik sinds de zomer met wat extra vakantiekilo’s die er maar niet af willen door huis-tuin-en-keuken-stress en veel festiviteiten. Als eenmaal de lange duurlopen van > 25 km weer op het programma staan dan verdwijnen die kilo’s wel weer, maar daar ben ik pas in januari aan toe.

Bij deze gelegenheid ook een overzicht van de gemaakte trainingskilometers sinds ik serieus aan de slag ben gegaan in 2009. Toen trainde ik voor de Rotterdam Marathon in april. Afgelopen deed ik jaar geen marathon omdat ik aan mijn snelheid wilde werken.  Dat lukte wel tot de zomer maar in deze zomrvakantie heb ik in 4 weken slechts 15 km heb hardgelopen omdat het in Bulgarije te heet en te gevaarlijk was in verband methet verkeer. Nu ben ik weer op weg naar de Rotterdam Marathon van 2012. Ik wil die graag onder de vier uur lopen, maar ik denk dat dat een droomijd zal blijven. Maar ja: ‘als je niet kunt wat je wilt moet je maar willen wat je kunt! Het met Excel in een blog lukt nog niet echt en corrigeren is helemaal onmogelijk. Daar moet ik maar mijn computercursus eens voor gaan raadplegen. Dus aan de studie nu!

http://www.runinfo.nl/hardloopschoenen.htm

http://www.runnersweb.nl/Nieuws/Nieuwsbericht/Wat-kost-hardlopen.htm

http://www.runnersweb.nl/Nieuws/Nieuwsbericht/Versleten-schoenen.htm

http://www.runnersweb.nl/Nieuws/Nieuwsbericht/Koester-het-lichaam-met-volle-schoenenkast.htm

 10 km/u
periode maanden km per maand per week uur/week
aug dec-09 5 754 150 38 3,8
jan apr-10 3,5 775 222 55 5,5
apr dec-10 8,5 1054 124 31 3,1
jan sep-11 9 1166 129 32 3,2

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Pingback: AFFO « djaktief
  2. Heleen schreef:

    Lekker bezig! Morgen niet rennen hoor, want dan moet je langzaam wandelend wennen aan dee nieuwe mijlpaal!

Plaats een reactie