Bakken

Mijn drie jongens zijn totaal verschillend in hun voorkeuren van eten en drinken. Oudste (15-) verafschuwt champignons terwijl middelste (13) er van smikkelt. Middelste gruwt van sinaasappelsap, jongste (11-) lust het alleen uit zo’n zakje of pakje, terwijl oudste zelfgeperst prefereert.  Iedereen in dit gezin heeft zijn voorkeuren en afkeuren. Jongste adoreert paprikachips, maar kan niet tegen hete gerechten. Middelste lust geen chocolade maar ‘loves’ yoghurtbosvruchtenijs. Oudste is nog steeds dol op een raketijsje maar boerenkool krijgt hij niet door zijn keel. 

Vroeger moest iedereen eten wat de pot schaftte. Er was geen geld voor lieverkoekjes. Er was sowieso veel minder keuze in alles.  Zelf eet ik alles; alleen slakken, mosselen en oesters kan ik niet wegkrijgen. Manlief belieft ook alles, maar heeft geculti-veerde smaakpapillen, dus hij proeft nogal eens wat aan de light- en huismerkprodukten die ik aanschaf. Over het algemeen eten we hier gezond minus één keer per week iets uit de PPP-sector. Onder PPP vallen patat, pannenkoeken, pizza, maar ook shoarma, soep met brood en en kant en klare gerechten met een ongunstige combinatie vet/koolhydraten/zout. Met het vooruitzicht op een wekelijkse droommaaltijd lukt het me aardig om de mannen toch ook de -per persoon verschillende- minder ge-liefde gerechten te laten verorberen.  Mijn basiskookschema -in willekeurige volgorde- is: chinees/roerbak, pasta, AGV (aardappels/groenten/vlees), ovenschotel, PPP, stamppot, AGV plus (zondags met duurdere groenten/vlees).

Middelste houdt van kokkerellen. Hij is de eerste die komt vragen wat we eten en helpt ook regelmatig mee. Ze kunnen allemaal al wel iets koken, maar ze hebben nog geen wekelijkse kooktaak. In de vakanties besteed ik het koken wel een paar keer aan hen uit. Ze krijgen dan € 10,– om gezamenlijk inkopen te doen en een gangendiner voor vijf personen te koken. Zo ervaar ik ook eens wat het betekent om te eten wat de pot schaft, want het menu kan nogal onorthodox uitvallen: tamarinde, tomatensoep, pasta met broccoli, appeltaart met slagroom of wat denk je van noodlesoep, mais met shoarma met  komkommer als bijgerecht en appelflappen als dessert ;-).

Verder ontwikkelt middelste zich tot een echte ‘mina bakgraag’ die het liefst zijn eigen koekjes of cakejes bakt om mee naar school te nemen. Op een rommelmarkt heeft hij voor het luttele bedrag van € 2,- een grote receptenordner gekocht waaruit hij graag experimenteert. Het is soms wel lastig omdat er toch vaak ingrediënten nodig zijn die ik niet in huis heb en ook technisch heeft  hij soms hulp nodig bij de hete oven en het spuiten en vullen van soezen bijvoorbeeld. Natuurlijk komt het vaak ook ongelegen en is het niet goed voor de lijn, maar ik stimuleer iedere activiteit die niet achter een beeldscherm of display wordt uitgevoerd en help hem om zijn experiment te realiseren. Maar we groeien naar elkaar toen want  laatst vond hij een een lekker recept voor bananenmuffins in een app op zijn Ipod 😉

Hier volgen enkele recepten die onze culinaire uitvinder testte én mijn -basic en lowbudget- cakerecept 😉

5 reacties Voeg uw reactie toe

  1. djaktief schreef:

    Els …………… ik kijk uit naar recepten op je blog………..

    Ada …………. cake uit een pakje kan ook heerlijk zijn, maar zelf samenstellen is zonder extra toevoegingen én veel goedkoper ……………

    Lianne ……. jij zit op rozen natuurlijk gezien de plannen van je oudste …………… maar ik mag me nooit bemoeien met de jongens als ze in de keuken bezig zijn……………

    Juliet …………. dat opruimen is ook heel herkenbaar 😉 ………………

    groetjes,

    Dorothé

  2. Juliet Pouwels schreef:

    Hoi Dorothe,

    Herkenbaar de een lust niet de groente die de ander verrukkelijk vindt.Bij ons is Fleur de kookprinses, zij zet vijf gangendiners met alles vers en zelfgemaakt zo in elkaar.Met feestdagen hoef ik vaak niet te koken alleen een helpende hand uit te steken , vooral bij het opruimen.De oudste kan net een ei bakken en de jongste helpt wel eens mee,maar isliever buiten voetballen of met mooi weer bootje varen.Qua smaak lijkt hij het meeste op mij .oude kazen, salades,aparte gerechten, hij probeert alles. De oudste heeft het liefst gewone kost en eet sinds een jaar meer vlees.Fleur is het moeilijkst met groenten. Wij ouders eten bijna alles, dus het zal wel een keer goedkomen.Ook fijn als je na een drukke werkdag in het ziekenhuis niet meer hoeft te koken omdat dochterlief dat heeft gedaan.

  3. Lianne schreef:

    Blijf het vooral stimuleren! Als ik samen met de kinderen in de keuken sta, vinden we het leuk om te kijken hoe we van een simpele maaltijd toch iets bijzonders kunnen maken. Daar ontstaat vaak de leukste gesprekken uit en we dagen elkaar uit. We leren hier dus allebei van. Een leuk idee om ze zelf boodschappen te laten doen en daar een menu van samen te stellen. Dat ga ik ook eens proberen!

  4. Ada schreef:

    Wat heerlijk dat je al zo’n hulp hebt in de keuken en het is natuurlijk ook heel gezellig om met elkaar iets te maken
    Je recepten zien er smakelijk uit …ik kom vaak niet verder dan een plaat appeltaart en cake uit een kant en klaar pakje

  5. KnutzEls schreef:

    Het kan dus best wat puzzelen zijn om voor allemaal naar de zin te koken. Ik maakte vaak een weekmenu en hield dan rekening met de smaken van onze jongens.l Stond er de ene dag iets op wat niet zo naar iemands zin was, dan kreeg hij de volgende keer weer iets waar hij dol op was. Leo is een alleseter en ik ook. Al ben ik geen fan vanspruitjes en die eten we dus (bijna) nooit.
    Leuk dat jouw jongens al kunnen koken. Je zal ze de kost moeten geven die nog geen ei kunnen koken.
    Op dit moment ben ik ook weer helemaal van het bakken, die peperkoekjes ga ik dus zeker proberen.

Plaats een reactie