Het haakpad

IMG_1953_1

Een tijdje geleden ben ik op dit pad gekomen, dus hoog tijd om er weer eens over te berichten. (Dit bordje stond in het gebied Hitland achter Capelle aan den IJssel trouwens)

P1130696_1

Na de operatie in juni lukte het naaiwerk niet zo goed en toen ben ik gezwicht voor de heuse haakhype die in Nederland heerst. Die is begonnen bij twee dames Tertia en Jolanda, die een Engels patroon voor een gehaakte deken hebben vertaald en die wekelijks een update van die werkbeschrijving op hun blog plaatsen met foto’s om je verder te helpen. Ik was ook vol enthousiasme begonnen maar ik kwam toch niet goed uit met het patroon. Toen kreeg ik hulp van de Facebookgroep ‘Dutch crochet, a granny a day 2013’ van heel aardige en geduldige collega-haaksters. Ik haalde mijn foute toeren uit en haakte verder. Ik bekeek extra filmpjes en foto’s om die moeilijke steek ‘Catharines wheel’ onder de knie te krijgen en ik dacht echt dat het me zou lukken.

Met een uitdraai van het bijna volledige patroon in de bagage vertrok ik op vakantie, want haken is kan heel rustgevend zijn. Jullie begrijpen het zeker wel….. binnen de kortste keren liep ik weer vast met die inmiddels vervloekte steek. We hadden te weinig internet op ons vakantie-adres om digitale hulptroepen in te roepen, dus ik heb die bewuste toeren gewoon uitgehaald en ben mijn eigen patroon gaan haken. ‘Als je niet kunt wat je wil, moet je maar willen wat je kunt’ zei mijn moeder vroeger en dat deed de frustratie over mijn beperkte haakkunsten verschrompelen. Ik ben heel tevreden met de nieuwe deken die er ondertussen zo uitziet:

P1150054_1 P1150053_1

Ik heb mijn haakgaren ernaast gelegd, want ik haak met allemaal restjes. Van de kleuren rood, groen, blauw en zwart heb ik meer dan voldoende, maar (oker)geel en wit en beige heb ik niet zoveel. Als iemand van jullie nog een bolletje over heeft dan hoor ik het graag, anders moet ik binnenkort maar eens naar de markt of de winkel om in die kleuren wat bij te kopen.

De toeren zijn vrij lang, maar je kunt gemakkelijk middenin stoppen. Soms haak ik er vier op een dag en soms maar een halve. Op vakantie haakte ik aan het zwembad, naast de bbq en in de auto en als het te donker werd dan gebruikte in een (niet zo charmante) hoofdlamp. Hier thuis meestal in mijn luie stoel, maar als ik naar iets toe moet met wat reis- en/of wachttijd dan is mijn haakwerk een erg prettig en rustgevend gezelschap. Ik raak er erg ‘zen’ van. 

 P1140689_1 P1140693_1

 

Op mijn pinterestbord haken en breien staan ondertussen al 58 links met tips en trucs, dus als je interesse hebt moet je hier klikken.

Zijn jullie ook wel eens gezwicht voor een hype? en zo ja welke?

 

4 reacties Voeg uw reactie toe

  1. KnutzEls schreef:

    Oh ja hoor, meerdere keren. Ik heb dsn ook een grote stapel ufo’s van allerlei handwerken. Maar dat belet me niet zo nu en weer eens wat anders op te pakken. Zo’n dekentje lijkt me ook leuk en lekker rustig werk. Misschien tzt. Die hoofdlamp gebruikt Eva Jinek ook als ze kampeert met Freek, dus ook dat wordt vast ook heel hip. En het is gewoon lekker praktisch 😂

  2. Karien schreef:

    Leuk om te lezen! Ik word direct nieuwsgierig naar die moeilijke steek… Vroeger deed ik overal aan mee, wilde alles leren, maar tegenwoordig bedenk ik veel liever mijn eigen patronen, voor naaien, haken, breien, koken etc. Gek hoe een mens kan veranderen.

    1. djaktief schreef:

      Hi Karien,

      De steek draagt een variant op jouw naam, dat verklaart misschien je interesse ;-). Kijk hier maar eens http://www.tantean.blogspot.nl/2014/01/van-pac-man-naar-catherine-wheel.html

      En jij bedenkt leuke dingen zoals je jurk op http://fairlydressy.nl/category/blog/. Ik zet de link er maar bij voor andere mensen.

      Groetjes,

      Dorothé

  3. Ada schreef:

    Een haakwerkje is heerlijk om even te ontspannen en er zijn zoveel leuke dingen mee te maken, als kind was ik er al mee bezig ( Barbiejurjes maken) en later de rage met spreien, gordijnen en tafelkleden en toen jarenlang niets …….maar nu ligt er ook weer een haakwerkje bij de andere dingen. Dus ik doe ook mee met de hype !!

Plaats een reactie