yoga

Een tijdje geleden ontvouwde ik mijn sportplannen aan jullie en in dat lijstje stond ook dat ik yoga zou uitproberen. Een verslagje

Ik heb bij vier verschillende studio’s/clubs een proefles gevolgd, want er is een groot verschil tussen de verschillende soorten yoga en hun respectievelijke doelen.Verder heb ik niet zulke goede oren, dus ik moet wel een les volgen bij een yogi die ik kan verstaan want dat oefent wat makkelijker.

Mijn yoga doel is niet meditatie of rust of ontspanning maar juist stretching oftewel het oprekken van mijn spieren die door het rennen korter en door mijn leeftijd strammer worden. Vier van de lessen waren relax yoga en eentje was power yoga.

yoga boom

De relax yoga werd nogal verschillend gegeven: de een gaf lessen buiten, de ander met achtergrondmuziek en kleurige lichteffecten en ik volgde ook een les met een tikkende verwarming in de zaal. Je zult begrijpen dat ik er niet genoeg van kon verstaan om goed genoeg mee te doen om de lessen te ervaren. Hoe mooi de vogeltjes ook fluiten en hoe kabbelend de muziektonen ook zijn. Je moet de stem kunnen verstaan om de instructies te kunnen uitvoeren. Die tikkende verwarming was nog het minst storend trouwens ;-).

Nu snappen jullie zeker al dat ik voor de power yoga heb gekozen. Ten eerste was het actief en daar hou ik nu eenmaal van. De yogi deed alle oefeningen mee waardoor de mondelinge instructie voor mij minder belangrijk wordt. Verder voelde ik daar dus echt effect van. Na afloop was ik moe genoeg om even te blijven liggen voor de meditatie.

vinyasa style yoga

De term power yoga is eigenlijk niet de goede benaming. Het is een westerse benaming voor de Vinyasa stijl en daar heb je weer allerlei soorten in. Dat boeit me allemaal niet zo maar wel de oefeningen op zich. Voorlopig begin ik er nog niet mee want om op de gewenste les mee te kunnen draaien moet ik eerst een basiscursus van 8 weken doen en aangezien mijn operatieplanning nog open ligt heb ik het even voor me uitgeschoven.

Als noodoplossing heb ik dit boek over strechting gekocht in de ramsj en die gaat mee op vakantie to stay in shape, want alleen rennen is niet genoeg om fit te blijven nu ik een dagje ouder word. Is dat herkenbaar die stijvigheid, die rugpijn, die pijnlijke heupen vooral als ik langer slaap in het weekend? En zo ja wat doen jullie eraan? Heb je tips dan hoor ik het graag.

boek stretchin

Alle plaatjes komen van het world wide web… dank je wel…..

Eén reactie »

  1. Kakel schreef:

    Ik doe regelmatig de zonnegroet en dat bevalt me uitstekend!
    Zonnige groet

Geef een reactie

