Ons kano-avontuur op ‘De Blauwe Verbinding’ deel 1

IMG_5579_1Een aantal blogs geleden beloofde ik jullie al deze beschrijving van onze ontdekkingstocht van ‘De Blauwe Verbinding’, maar zoals gewoonlijk kwam er van alles tussendoor maar hier is dan toch het verslag van onze tocht op 2 augustus jl.

De foto’s zijn bijna allemaal gemaakt met mijn mobiele telefoon die in een speciale beschermhoes zat met plastic eromheen. Daardoor is de kwaliteit van de beelden wat minder. Verder is de horizon regelmatig scheef omdat je snel moet klikken en gelijk je evenwicht moet houden in de kajak. Het is de avontuurlijke look moet je maar denken. Ik gebruik trouwens dit hoesje (waterproof en floating) klik  en kocht dit gewoon bij een bouwmarkt. Ik ben er redelijk tevreden over. Het touchscreen bedienen door een dikke plastic laag is gewoon lastig.

blauwe verbindingWij wonen zelf aan een sloot die rechtstreeks in verbinding staat met de Gaatkensplas. De kanoroute Blauwe Verbinding sluit hier helaas niet op aan maar er vlak achter lans over de Koedood. Er zijn aan de Gaatkensplas geen plekken vlakbij de kanoroute waar je makkelijk uit het water kunt om je kano of kayak over te dragen naar de kanoroute.  Er zijn drie wijken in de Gemeente Barendrecht die direct aan de plas grenzen Gaatkensoog, Havenkwartier en Waterkant. Alle wijken/eilanden van Portland (Gemeente Rhoon aan de Koedood hebben door middel van de sluis wel toegang tot de Blauwe Verbinding.

Wij hebben een slechts een gedeelte van de route afgelegd, te weten vanaf het eerste schiereiland in Portland dat je oprijdt via de rode brug: Parelsnoer en zijn ingestapt onder de voetgangersbrug naar de Korte Koedoodsedijk tot aan de Slinge in Rotterdam Zuid. En eigenlijk kwamen we pas bij de het sluisje na 2 km op de echte kanoroute.

blauwe verbinding heen 1
Eerste gedeelte heenweg
blauwe verbinding heen 2
Tweede gedeelte heenweg vanaf de sluis

Je kunt informatie vinden over de hele route vinden op de site van de Gemeente Rotterdam klik  en als je helemaal naar beneden scrolt vindt je daar kaartmateriaal  klik en ook informatie over de werking van de sluis klik. Natuurlijk is er ook een route voor op je smartphone klik. De app is gratis maar de route niet (€ 0,99). Verder bestaat er een risico  dat je smartphone in het water valt maar zelf heb ik een waterdichte  en drijvende telefoonhoes gelukkig klik.

Ter voorbereiding hebben we ook nog gekeken naar de ervaringen die de kanovereniging Lekko hier had opgedaan. Zij waren bij de opening en hadden zelfs een vlogger mee. Klik hier voor de beelden en tips. Bij deze vereniging hebben we twee jaar geleden wat techniek en regels over kajakken geleerd trouwens.

Nou dat was wel een heel verhaal als inleiding, maar beslist handig om te bekijken voordat je op pad gaat. Manlief en ik deden de route op een zeer zonnige dag. De heenweg bedroeg 9,5 km en 3:15 uur waarvan 2,5 uur in beweging en de rest voor twee sluisjes, een pauze en twee maal verkeerd varen. De terugweg was 8,5 km in een kleine drie uur, waarvan 2:20 uur bewogen en de rest weer voor de 2 sluisjes en een pauze. Er is geen stroming maar je kunt op sommige stukken wel flink de wind mee of tegen hebben waardoor je er langer of korter over doet.

Wij hebben slechts één kanodrager voor de auto dus ik wachtte bij het water tot Arjen met de tweede arriveerde. Gelukkig was een van de jongens thuis om hem daar op de auto te tillen. Omdat je op het water behoorlijk kunt verbranden was ik goed dik ingesmeerd. Ik draag met kanoën altijd waterschoentjes want dat is altijd goed op iedere ondergrond als je uit de kayak moet. Ik had verder een compressieshirt aan met lange mouwen om me tegen de zon te beschermen. Het voelt als een tweede huid. Je zweet er gewoon doorheen.

Na het instappen onder het bruggetje (tussen de Korte Koedoodsedijk en de Parelsnoer) voeren we langs de diverse schiereilanden in de Koedood tot je de aftakking naar het sluisje ziet. Wij waren niet bekend met de werking ervan maar er staan wel borden bij en wij hebben ons keurig daaraan gehouden:

  • aan het touw trekken
  • wachten op dubbel groen
  • invaren bij dubbel groen
  • aan het trouw in de sluis trekken
  • wachten tot de klep achter je sluit en voor opent en uitvaren bij dubbel groen

Het duur allemaal best een tijdje dus we gingen de kano uit en de wal op om wat te drinken en te eten ondertussen op de picknickbank die daar staat. Het was een verschrikkelijke troep dus we hebben er eerst nog even flink wat zwerfafval opgeruimd.

Bij het uitvaren staat geen aanwijzing welke kant je precies op moet dus wij gingen eerst een klein beetje verkeerd, maar dit herstelden we al gauw. Op de plas was het mooi varen maar nu kwamen we veel meer in de natuur. Alhoewel ik niet zeker weet of dit er allemaal van origine in thuis hoort. Je ziet op de achtergrond van de foto de witte brug en dat is de Rhoonse Baan. Als je daaronder door bent moet je direct rechtsaf. Wij voeren eerst nog even verkeerd.

IMG_20180802_132138132_1IMG_20180802_132200055_1

Als je weer goed zit dan kom je in een lange smalle sloot waar je een soort jungle gevoel krijgt door alle het riet om je heen. Je vaart net zolang door tot je onder een viaduct doorkomt. Hier zijn blauwe lampjes in gemaakt maar die zijn overdag niet aan. Je bent dan bij de rotonde maar dat heb je niet in de gaten. Op dit hele stuk kun je nergens aan land aan komen trouwens, dus daar moet je wel even rekening mee houden. Hier bij de zanderige glooiende oevers zou het wel kunnen maar je kunt beter even wachten en eerst de smalle betonnen buis onder de snelweg doorvaren. Dit stukje heet de Heulweg. Het grappige is dat je hoger vaart dan de fietsers die hier ook onder de snelweg door kunnen. Vlak daarna is een aanlegplaats.

Wij zijn daar nog niet uitgestapt want we voelden een zekere tijdsdruk omdat we heen en terug wilden op een dag. We voeren langs het Clarabos met de stapstenen en legden de kano aan bij de vissteiger aan de grote plas met uitzicht op de Pendrechtse molen. Het was tijd om even flink te eten en te drinken om genoeg energie te hebben. Ook heerlijk om even te lopen want we werden toch wel wat stijf van het zitten.

IMG_20180802_135815307_1

Na de lunch zetten we onze boeg naar de molen voor het vervolg. Ofschoon we de zwanen geen schrik aan wilden jagen en ruim om hen heen voeren waren ze toch behoorlijk van slag door ons.

IMG_20180802_140419952_1

We wisten niet precies waar de sloot lag die we moesten hebben en sloegen helaas een keer verkeerd af.  Dat lijkt stom maar het is best lastig om je richting goed te bepalen tussen al dat riet met alleen een uitdraai bij je van een overzichtskaartje (eerste kaartje).

We vonden de duiker wel een beetje krap om te nemen maar het lukte ons wel om eronderdoor te komen. Helaas was er na 50 meter een ijzeren balk aangebracht en moesten we omkeren en nogmaals spinnenwebben happen in de nauwe doorgang. Je kunt daar niet in kanoën maar je houdt je hoofd een beetje in en trekt jezelf met je handen erdoorheen. De truc is ook met een vaartje aan te komen en op tijd te bukken dan ben je er sneller door, maar je moet het wel kunnen natuurlijk anders loopt het niet goed af 😉

IMG_20180802_143637249_1

Afijn met enige vertraging vonden we de goede sloot die onder het Vrijenburgviaduct door gaat en die op de Vrijenburgerplas uit komt. Ze waren daar heerlijk aan het zwemmen. Het is een goede plaats ook om aan te leggen. Er zit een restaurant vlakbij en er staan ook twee dixies bij het strandje. Wij gingen echter hieraan voorbij omdat we genoeg tijd wilden hebben voor de tweede sluis.

IMG_20180802_145055757_1IMG_20180802_145251578_1

De bruggetjes die we onderweg tegenkwamen zijn trouwens voorzien van wat teksten om over na te denken. Ook bij het sluisje aan het Havenspoorpad staat zo’n tekst. Het verval in dit tweede sluisje was ongeveer 70 cm en dat is toch heel andere koek dan bij het eerste sluisje. Ik maakte nog snel een foto van manlief na het invaren en hield mezelf daarna stevig vast aan de lijn om niet meegezogen te worden. Maar wees gerust er komen nog wat foto’s van de terugweg. Toen wisten we nl. hoe het in zijn werk ging en konden we anticiperen. De sluis werkte op dezelfde manier als de andere met zo’n trekkoord om de boel in werking te stellen.

IMG_20180802_150710942_1

IMG_20180802_151304317_1

Nu voeren we weer een heel andere waterwereld binnen. Eerst ging ik bijna in een visserslijn maar de visser was dat blijkbaar gewend en mopperde niet eens maar stuurde ons linksaf de goede route op. Zelf vond ik dit het mooiste deel van de route moet ik zeggen maar om te varen was het wat lastig met alle kroost en wier.

Het was een soort groen paradijs om door te peddelen. Ik vond het geweldig om door de treurwilgen te varen.

IMG_20180802_152849779_1

IMG_5589_1

We werden gadegeslagen door meneer/mevrouw reiger (hoe zie je het verschil trouwens?) en wat kinderen uit de volkstuinen die daarachter liggen. Enkele fietsers zwaaiden naar ons en dan voelt het toch wel als heel bijzonder dat je daar rond kunt varen.

IMG_20180802_153327145_1

IMG_20180802_153404522_1

IMG_20180802_153639379_1

Er waren twee nadelen aan op dit stuk helaas. Het al genoemde kroos waar je voorzichtig doorheen moest peddelen maar ook dat er zo verschrikkelijk veel zwerfvuil in het water lag. Aan een kant prachtig natuurschoon maar aan de andere kant overal plastic en blikjes etc. We konden door tijdsdruk maar ook omdat we geen zak of net of iets dergelijks bij ons hadden niets aan de situatie veranderen. Bij het aanlegsteiger bij de Slinge moesten we nl. omdraaien om de terugtocht te beginnen. We waren over die 9,5 kms 3:15 uur onderweg geweest (incl. de tijd voor sluizen en middagpauze).

Je kunt daar echter het water uit en de kano overdragen om je toch voort te zetten naar het Zuiderpark/Zuidplein. Je kunt ook vanaf die kant juist beginnen. De journalist Tara Lewis van Metro Nieuws heeft daar een leuk stuk met tips over geschreven, dat je hier kunt lezen (klik).

 

 Wij gingen dus terug met flinke vaart richting de sluis aan het Havenspoorpad want door het flinke verval daar kostte dat veel tijd. Over hoe de sluis werkt heb ik wel voldoende geschreven  hier volgen alleen wat plaatjes om te laten zien hoe groot het verval is en hoe hard het stroomt als je in de sluis ligt. Het is erg prettig dat de lijnen aan de zijkant van de sluis met je mee omhoog en omlaag gaan zodat je je goed kunt vasthouden. Je kunt dan ook makkelijk daar even de kano uitklimmen maar ik zou nooit de kano alleen laten als het water zo hard stroomt.

IMG_20180802_160759319_1IMG_20180802_160943019_1

IMG_20180802_161041735_1

IMG_20180802_161158547_1

Na de sluis kwamen we weer in de Vrijenburger plas waar we deze keer wel een pauze namen om even bij te komen. Ik ontdekte daar toen ook die dixies. Een stuk rustiger peddelden we hele route verder naar de sluis in de Koedood waar we wel de sluis nog even opliepen voor een laatste pauze. We deden er deze keer een kleine 2,5 uur over de 8,5 kms inclusief sluizen en pauze.

blauwe verbinding terug
Terugweg met stop op de Vrijenburgerplas

Het was echt fantastisch om te doen. Je ervaart de wereld om je heen totaal anders vanaf het water. Maar het was ook heel spannend en vermoeiend. Als je niet gewend bent in een kajak dan zou ik maar de helft varen. We hadden niet veel stroming en weinig wind maar het kan natuurlijk ook heel anders zijn onderweg.

We willen nog graag een deel 2 (Zuiderpark) en deel 3 (Zuidpolder) aan ons kano-avontuur toevoegen. Deel 2 zou nog wel te doen zijn door met de auto naar de Slinge te rijden en dan daar te starten, maar deel 3 is maar gedeeltelijk toegankelijk omdat de genoemde overdraagplaatsen bij de Essendijk (A) en Koedood (B) geen steiger hebben. Ook de geplande doorvaarbare verbinding bij de Zuider Carnisseweg (C) is er nog niet. Met een Canadese kano kun je er dan misschien vanaf de hoge wal inspringen maar met een kajak gaat dat echt niet zonder een nat pak te halen. Ik heb de knelpunten in een kaartje weergegeven en ik hoop van harte dat daar in de toekomst nog wat aan gaat gebeuren. Veel bewoners van Gaatkesnoog en het Havenkwartier hebben roeibootjes, kano’s etc. en het zou geweldig zijn als zij op die manier toegang zouden krijgen tot een veel groter vaargebied.

knelpunten overdragen blauwe verbinding carnisselande
Knelpunten overdragen/doorvaart Blauwe Verbinding Carnisselande/Gaatkensplas

Maar Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd. Aan de Blauwe Verbinding is sinds 2012 gewerkt. In de uitleg van de Gemeente Rotterdam staat bij het deeltracé De Zuidpolder:

‘In de aansluiting tussen Koedood en de Zuidpolder moeten nog enkele infrastructurele punten worden gekruist. De gemeente Barendrecht en waterschap Hollandse Delta trekken dit deel van het tracé in nauw overleg met de gemeente Albrandswaard.’

Het zal nog wel even duren voor dit gerealiseerd is. Ik hoop dat ik door middel van het schrijven van dit blog kan laten zien aan mensen hoe mooi je hier het water op kunt om te genieten van de natuur en lekker sportief bezig te zijn. Verder hoop ik met onze gebruikerservaring een bijdrage te leveren aan de evaluatie van het gehele project. Want hoe toegankelijker het water wordt hoe meer mensen er gebruik van kunnen maken. Tot slot nog een paar foto’s die we onderweg maakten om te laten zien hoe schitterend het is.

8 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Heerlijke tocht op het water. Ben er een tikkeltje jaloers van.

  2. Matroos Beek schreef:

    Wat bijzonder dat jullie dit doen. Lijkt me echt leuk.

  3. Rob Alberts schreef:

    Leuke foto’s, prachtige tocht.

    Zonnige groet,

  4. Affodil schreef:

    Ondanks het plastic hoesje, toch mooie foto’s. En het moet inderdaad een belevenis zijn om zoiets te ondernemen.

    De gele bloemen op het water horen daar inderdaad thuis. Het zijn gele plompen, perfect inheems. Wat je niet van de waterlelies kan zeggen. Om mannetje en vrouwtje blauwe reiger uit elkaar te kennen, moet je ze naast elkaar zien en dan nog. Dit exemplaar leek me een jang te zijn, vanwege de ontbrekende kuif. Maar hier is de foto net iets te onduidelijk voor.

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel voor de bioles. Ik weet er weinig van. Ik neem aan dat je met jang jong bedoeld.

  5. Affodil schreef:

    Uiteraard. ’t Is maandag en het was nog vroeg, he? 😉

    1. djaktief schreef:

      Maandag inderdaad ik dacht eerst dat je een speciale soort reiger bedoelde echt waar 😂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s