Gezondheid/beweging 2021

Voor iemand die niet van jaaroverzichten houdt ben ik nogal een rare want ik wil of over drie dingen een update cq overzicht schrijven: gezondheid/beweging, crea/naaien en boeken. Dit blog begin ik op de tablet van manlief terwijl we in de auto onderweg zijn naar zijn ouders, hetgeen impliceert dat ik de adem van het naderende jaareinde in mijn nek voel hijgen.

Dat is het enige dat ik volgend jaar echt wil veranderen: de lat lager leggen en me minder op de hals halen. Een goede vriendin zei laatst tegen me ‘jij wilt mensen te graag helpen’ en toen ontspon zich een gesprek over respect voor de grenzen: die van jezelf en die van een ander. Ik ben niet goed in grenzen. Ik laat vaak over me lopen en verruil mijn mening graag in voor een betere en ik voel me nogal snel geroepen om een handje bij te steken als er iets moet gebeuren. Maar ik zou wijzer moeten wezen gezien de grens van de 60 jaar die ik in oktober passeerde. Vaak vragen mensen helemaal niks, behalve een luisterend oor. Om dan toch maar van allerlei hulp in de vorm van meningen  of oplossingen aan te dragen in woorden en daden is eigenlijk gebrek aan respect voor de unieke mens die tegenover je zit, of in je smartphone of pc aan de andere kant van dat blog, of mail, dan wel post op social media.  Maar het is ook in huis, in het huishouden en administratie, tuin, telefoon, Whatsapp enzovoorts dat de stem daarvan vrijwel altijd gehoor vindt en mij tot actie aanzet. En dan ga ik dus regelmatig over mijn eigen grens. Eigenlijk heb ik al heel lang geen rust meer of beter gezegd neem ik geen rust meer. Ik kom niet aan mijn eigen blog toe omdat ik de tijd gebruik om bij anderen te lezen en te reageren.

Zo is het ook met naaien en handwerken. Ja ik lees veel, daarmee zet ik de knop om en kom ik uit mijn hoofd. Maar over lezen gaat mijn volgende blog. Ik durf het niet goed te zeggen maar ik ga minder reageren en meer lurken op blogs om mezelf te oefenen in het respecteren van grenzen. Ik vind het moeilijk omdat ik de interactie op blogs waardeer maar ik merk dat ik anders mezelf en mijn tijd en energie kwijt raak. Mijn voorraad en mijn jaren zijn niet oneindig. Ik wil niet zuinig zijn maar wel meer balans.

Met bewegen besteed ik wel tijd en energie aan mezelf. Strava berichtte me dat 339 actieve dagen tot gisteren had d.w.z. dat ik op die dagen iets heb vastgelegd van beweging. Voor mij is beweging noodzakelijk. Toen ik nog hardliep en deelnam aan wedstrijden noemde ik het sport. De competitie heb ik uitgeschakeld omwille van het kwetsbare lijf. Met een artroseknie heb je geen blessure meer maar een handicap waar je altijd rekening mee moet houden. Ik heb nog 2 dingen: astma en  slechthorendheid maar de beperkingen daarvan zijn minder ingrijpend op bewegingsgebied.

De omslag van ‘runner naar biker’ is aardig gelukt sinds ik op 9 november 2020 te horen kreeg dat ‘hardlopen over en uit’ was.  Ik heb 8.856 km gefietst in 2021, waarvan bijna 2.000 km in onze lange fietsvakantie langs de Nederlandse wateren, iets meer dan 1.000 km op de stadsfiets voor ‘heenenweertjes’ naar afspraken en boodschappen en de rest is trainingen en toeren. Het lukt steeds beter om te ‘filosofietsen’ (zo genoemd door inspirerende (fiets)blogger) d.w.z. een frisse wind door het hoofd te laten waaien om de gedachten te ordenen of gewoon weg te laten waaien. De (mot)regen helpt daar ook geweldig bij. Veel fietste ik met Arjen en deze #husbandrides kan ik je aanbevelen als huwelijkstherapie of relatieonderhoud.

Ik kocht nieuwe spullen en liet mijn fiets afstellen d.m.v. een bikefitting (World of Bikes). Ik heb veel geleerd ervan o.a. over zadel etc. maar er zijn nog verbeterpunten (stuurbreedte). Ik heb nu betere fietsbroeken met een zeem waarmee ik wel 6-8 uur kan zitten. Voor de winter kocht ik fietsoverschoenen (heavy duty oss van BBB) en sokken met merinoswol (gribgrab Merino winter). Het helpt een beetje tegen de koude voeten en hierdoor ben ik meer gemotiveerd om ongeacht de weersomstandigheden mijn plan te trekken. De reeds eerder aangeschafte jacks (Decathlon) dragen daar ook aan bij. Tegen de koude handen helpen de skiwanten (Lidl) al dan niet dubbel met handschoenen eronder. De namen zijn er allemaal bijgeschreven omdat ik er nog wel eens vragen over krijg. Ik maak geen reclame maar dan weet je waar je iets kunt vinden.

De belangrijkste investering bij het fietsen was de stap naar de huisarts en daarna naar de sportarts voor de vage klachten in mijn bovenbeen. Na drie weken intensief oefenen waren de klachten over. Gisteren had ik een afsluitend gesprek met de sportarts. Zij denkt dat het een soort zenuwpijn is geweest die is was achtergebleven na overbelasting, terwijl de malheur zelf al was verdwenen. Door de specifieke fysio-oefeningen is het lijf gereset, de algehele belastbaarheid van het lijf vergroot en de samenwerking tussen de spieren verbeterd en meer in balans gekomen. Het blijft gissen maar ik ben er heel blij dat het gelukt is. Ik ben leniger geworden dan ik was en kan nu met mijn handen plat aan de grond. Ik fitness normaal 1x per week waarbij ik veel gebruik maak van apparaten. Nu deed ik de eerste 3 weken 3x per week krachtoefeningen met losse gewichten. De volgende 3 weken deed ik 2x die training en 1x fitness aan de apparaten. Ik wil voortaan 2x per week fitness doen waarvan 1x aan de apparaten en 1x met losse gewichten voor het onderhoud.

in korte broek ivm de warmte

Ik heb nog wel twee golfersellebogen en 1 tennisarm. Dus met die armen ben ik momenteel ook flink aan het oefenen met losse gewichten. Ja en toen ging de sportschool dicht. Gelukkig had ik zelf al gewichten aangeschaft en ben ik in het bezit van elastieken, yoga mat, bal, spierrol en hometrainer dus ik ben daarmee aan de slag gegaan. De intensiteit en de effectiviteit van de trainingen op de sportschool haal ik niet maar het is absoluut beter dan niets. Ik vind het thuis erg warm om te trainen en de concentratie is ook lastig. Er is geen spiegel en ik mis het step up bankje en de variatie in gewichten en ja ik mis ook de beat van de muziek en de andere sporters waardoor ik beter focus op de uitvoering van de training. Maar ik ga door want het zou zonde zijn om wat ik nu heb bereikt te verliezen.

De fysiotherapeut van Sportgeneeskunde Rotterdam heeft me verder een schema meegegeven waarmee ik zou kunnen proberen of ik nog zou kunnen hardlopen. Hij was van mening dat er zovelen met slecht kraakbeen lopen. De orthopeed ontraadde het destijds i.v.m. de pijn die ik reeds had en de aangetoonde slijtage door het ontbreken van kraakbeen. Eerst wees ik het voorstel van de fysio volledig af omdat ik geen risico wil lopen i.v.m. verdere beschadiging van de artroseknie. Nu sluit ik het niet uit dat ik het ga proberen. Voorwaarde is dat ik eerst weer minimaal 2 maanden in de sportschool met fitness en losse oefeningen aan de slag ben zonder dat dat problemen geeft. Het gekregen schema zet ik hieronder. Er zijn ook op internet vergelijkbare schema’s zoals die van start to run van Evy. Doel voor mij zou zijn om weer 5 -10 km te kunnen hardlopen om weer deel te kunnen uitmaken van de hardloopwereld en de vele mensen die ik daar heb leren kennen. Maar het is ook heel goed mogelijk dat het toch geen haalbare kaart zal blijken te zijn.

Wandelen deed ik dit jaar ongeveer dubbel zoveel als vorig jaar maar het blijft nog ver onder de 1.000 km. Het zijn ook altijd maar korte stukken van 5-10 km om de knie niet teveel te belasten. Ik heb wel nog net voor de lockdown nieuwe wandelschoenen gekocht want ik ga daar zeker mee door. De sociale contacten die ik vroeger had met hardlopen zijn verschoven naar wandelen. Ik heb leuke buurvrouwen, buurtgenoten en vriendinnen om een rondje mee te doen. Ik wil nog kijken of ik misschien aan brisk walking, nordic walking, power walking kan doen om wat meer calorieën te verbranden want ik krimp en daardoor komt mijn BMI in de gevarenzone.

Zwemmen deed dit ik dit jaar nauwelijks omdat ik de zwembaden heb vermeden i.v.m. corona en ook het reserveren van een tijdslot en het gedoe over wel en niet douchen en mondkapjes teveel gedoe vond. Buiten zwemmen heb ik een paar keer gedaan. Ik mis het wel.

Met de kano zijn we niet veel op pad geweest omdat we bezig waren aan onze grote fietsvakantie of daarvoor aan het trainen waren. De zomer bracht ook veel regen en dat is niet leuk om in te paddelen. Daarnaast was ik voorzichtig met mijn armen die toen ook al klachten gaven. Er is nog flink wat op te knappen aan onze kano’s maar ik heb er wel zin in. Ik wil ook onderzoeken of er nog hulpmiddelen zijn die het overdragen makkelijker maken zoals dit karretje.

En natuurlijk blijf ik fietsen in 2022. Onze fietsvakantie was een droomvakantie, maar het was ook wel heel erg inspannend. Alles is nog heel onzeker door de pandemie en er zijn ook nog concurrerende vakantieplannen dus dat ligt nog helemaal open.

locatie Voltairestraat Rotterdam, kunstenaar Ricardo van Zwol

Terzijde nog een berichtje over mijn gehoorapparaten. Ik schreef er reeds in dit blog over dat ik er erg blij mee ben. Inmiddels zijn de afstelling ervan en mijn handigheid in de volgorde van inschakeling en het gebruik van de multifunctionele knopjes zoveel verbeterd dat ik bijna vergeet dat ik slechthorend ben. Ik wil jullie nog een dingetje verklappen dat ik leerde over de batterijen ervan: als een batterij leeg is dan rolt die weg tijdens het vallen en als hij vol is niet. Het is een handigheidje dat ik graag eerder had geweten.

Hoog tijd om dit blog af te ronden met wat foto’s. Ik besef nu al dat ik dingen vergeten ben, maar weten jullie nog wat ik in het begin zei over ‘de lat lager leggen’? Ik doe er wat plaatjes bij van muurschilderingen die ik ontdekte tijdens de 6 ritten naar sportgeneeskunde Rotterdam. En ik sluit af met een slideshow met echte graffiti zoals die te vinden is onder het viaduct (A29) over het Havenspoorpad in Rotterdam is. Ik waardeer ook graffiti de dynamiek ervan. Ergens moet je dingen kunnen uitproberen en deze lege tunnel leent zich daar bij uitstek voor.

28 reacties Voeg uw reactie toe

  1. omabaard schreef:

    Ik bewonder je grote sportiviteit. Zelf kom ik er niet toe en kan ik het ook niet, teveel fysieke beperkingen. Maar ik heb wel ondervonden hoe training helpt verbeteren, maar erover gaan kan ik niet. Jij stelt jezelf doelen, mooi!

    Vooral die bloemetjes-ijsjes-zuilen vind ik prachtig!

    1. djaktief schreef:

      Jij fietst zo goed en zo kwaad als het gaat en dat is super!

      1. omabaard schreef:

        En daar ben ik gelukkig om. 👍

        1. djaktief schreef:

          Dat is het allerallerbelangrijkste

  2. Matroos Beek schreef:

    Een mooi voornemen! Doe ik ook, we zijn tenslotte van hetzelfde jaar en ik herken de gedachtegang.
    De app ga ik ook installeren. Dank voor de tip!

    1. djaktief schreef:

      Laat de app je niet opjagen. Er staan ook allerlei challenges op. Ik vind het leukste dat ik nadien kan zien waar ik ben geweest. De lat moet tenslotte niet hoger 😉

  3. Karel schreef:

    mooie gegevens van strava , is dat een betaalde versie
    ja de wind door je haren en de zon op je huid , heeft Kakel gelijk aan , dat is heerlijk
    ik maakte ook niet de wandel en fiets kilometers die ik voor had , met dank aan corona , en kom er voor eerst ook niet aan toe

    1. djaktief schreef:

      Dat is de gratis versie van de Strava app. Het gaat een beetje om de kwantiteit want dat daagt me uit maar het belangrijkste is het positieve gevoel dat ik door beweging krijg. Anders zou ik zwaar onder de pillen zitten.

      1. Karel schreef:

        oké , behoorlijk uitgebreid wel , ik gebruik mapmywalk , is in te stellen voor veel sporten
        elke beweging , hoe dan ook , is vele malen beter dan welke pil dan ook

        1. djaktief schreef:

          Op Strava ‘zie’ ik ook andere sporters, maar ik hou het bewust klein.

  4. Heel dikke bewondering voor je sportprestaties, al zijn die niet altijd wat je ervan had verwacht/verlangd. Met een vorm van gezonde jaloezie kan ik je alleen maar luid applaus geven, al spant het bij mij wel een beetje omdat het me confronteert met mijn eigen achteruitgang de laatste vier jaar. Hoe graag zou ik nog eens door de velden lopen bij het krieken van de dag, of een rondje Brugge wandelen en iedereen die op mijn weg komt voorbijsteken…
    Ik wens je veel succes in 2022 !!

    1. djaktief schreef:

      Iets niet meer kunnen is heel rot. Jij doet wat je kunt. Ik ben dankbaar om wat ik nog wel kan. Daarom wil ik ook niet zeuren over het verlies van het hardlopen al mis ik het nog steeds. Bedankt voor je woorden.

  5. Monique schreef:

    Alle eerst alvast de beste wensen en meis wat heb ik een respect voor jou, hoe jij door blijf gaan en alles wat je doe. Misschien best een goed idee om iets minder te gaan doen, en wie weet komen we elkaar hardloopend tegen of in het zwembad of in het waaltje. Ik hoop het want zo mooi mens als jij verlies ik niet graag.

    1. djaktief schreef:

      Het contact met lopers bij evenementen en trainingen mis ik zo. Ik zou graag een keer met jou bij het Waaltje gaan zwemmen in de zomer om beter te weten waar je wel en niet moet zijn. Hardlopen daar durf ik eigenlijk geen verwachtingen te koesteren maar ik sluit niets uit.

      1. Monique schreef:

        Snap dat je het contact mis, zelfs wij lopers missen elkaar door alle regeltjes. En van de zomer een keer samen zwemmen gaan we zeker doen.

  6. Samaja schreef:

    Straf hoor, jouw sportieve drive! Wat het bloggen betreft, het is inderdaad niet de bedoeling dat het een verplichting wordt om elders te gaan reageren en het je zoveel tijdsgebrek geeft dat je zelf niet meer kan bloggen. Doe vooral wat voor jou goed aanvoelt.

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel Samaja zowel voor het compliment als het begrip.

  7. Veronique schreef:

    Weer je blog voorzien van prachtige foto”s. Je bent en blijft een bezig baasje, daar is niks mis mee als jij je er maar happy bij voelt. Niet alles hoeft perfect te zijn en de lat mag ook best een stukje lager liggen.
    Fijne jaarwisseling en een gezond 2022.

    1. djaktief schreef:

      Ik wissel niets doen af met activiteit. Over het nietsdoen schrijf ik natuurlijk niet. Daarom lijkt het alsof ik veel doe. Bedankt voor je wensen.

  8. Sandra schreef:

    Wauw, respect voor de afstand die jij bij elkaar gefietst hebt, super! Ik duim mee dat het lopen terug mag lukken. Ik wens je alvast een heel mooi 2022!

    1. djaktief schreef:

      Bedankt Sandra, het zijn aardig wat kms maar niet in het tempo van jou. Wat het lopen betreft zie ik het als een kans maar niet als een moeten en ik neem geen risico’s.

  9. Neeltje schreef:

    Blijven bewegen, zei ooit een orthopeed tegen mij. En dat doe ik dan ook maar. 😀

    1. djaktief schreef:

      Slim bezig. Ik bewoog al voordat ik bij de orthopeed kwam en kreeg beperkingen opgelegd helaas.

      1. Neeltje schreef:

        Ja, maar wel binnen mijn mogelijkheden natuurlijk.

      2. Neeltje schreef:

        Beperkingingen zijn eigenlijk nieuwe mogelijkheden.

        1. djaktief schreef:

          Voor mij heeft dat zo uitgepakt maar dan moet je wel je best ervoor doen om er wat van te maken.

          1. Neeltje schreef:

            Ik denk dat velen dat doen. Alleen zijn de mogelijkheden voor iedereen anders.

  10. djaktief schreef:

    Toch vind ik het soms erg zoeken naar hoe je pijnloos kunt sporten en ik moest echt mijn best doen om van die pijn in het bovenbeen af te komen. Ik heb er 19 trainingen op zitten met specifieke oefeningen en ben 3x naar sportarts en 3x naar fysio gefietst (steeds 30 km allemaal in Rotterdam).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s