Fietsvakantie deel 1- voorbereiding en tips

Eerder schreef ik over mijn fietshistorie hier en de verschillen tussen fietsen en hardlopen hier.

Al een hele tijd wil ik schrijven over fietsen omdat ik ondertussen flink wat heb bijgeleerd, maar op een of andere manier lukt bloggen hierover momenteel erg slecht. Ik denk dat ik aan vakantie toe ben. Dat gaan we dit jaar dus doen op de fiets. Manlief gaat op zijn stadsfiets (Gazelle 7 versnellingen) en ik ga op mijn sportfiets (Focus Crater Lake Lite 27 versnellingen).

Sinds ik niet meer mag hardlopen is mijn hoofdsport fietsen geworden. Ik kan er mijn ei goed in het fietsen kwijt moet ik zeggen maar ik heb er niet dezelfde passie voor als hardlopen. Ik zal in het fietsen ook nooit hetzelfde niveau bereiken. Ik ben een toerfietser en dat is wat anders dan een wielrenner. Ik vind snelheid eng omdat ik bang ben te vallen. Het risico daarop is vrij groot. Door mijn gezichtsoperaties ben ik me bewust dat dingen niet zo makkelijk genezen en nu met knieartrose ben ik me bewust van valgevaar. Om mijn knieën te sparen fiets ik ook in een veel kleinere versnelling op souplesse en niet op kracht bij tegenwind en bij hellingen. Ik voel ‘vals plat’ direct en schakel terug.

Aan een E-bike ben ik nog lang niet toe. Daarvoor ben ik ook nog teveel verslaafd aan de endorfine waarmee mijn mentale dynamo wordt gevuld door zelf te trappen. Ik heb niets tegen E-bikes maar ik constateer wel een bepaald soort gedrag bij de mensen die erop rijden. Wielrenners zijn weer anders en fietsende schooljeugd ook en tegenwoordig delen we het fietspad ook met heel veel skaters, boarders, steps etc. en natuurlijk ook met ouders en hun kleine kinderen op eigen fietsjes of in brede bakfietsen. Generaliseren brengt je niet verder maar goed opletten met wie je het fietspad of de straat deelt, zorgt ervoor dat je heelhuids je doel bereikt dan wel weer thuis komt.

Dit boek heb ik vooraf gelezen en het heeft me heel veel informatie opgeleverd.
Dit is de website met meer informatie en bestelmogelijkheid.

Binnenkort ga ik dus met manlief me de fiets op avontuur door Nederland. We gaan de Maasroute fietsen (bruine lijn) en daarna langs andere vaarwegen. Als schippersdochter blijft het water trekken. Manlief heeft ook herinneringen aan het varen als waterscout waarin hij een ‘sleepje’ vroeg als er geen wind was. Verder zijn we allebei fan van kanoën. Daarover heb ik ook al een paar keer geschreven klik en klik. Af en toe nemen we een of meer rustdagen. Na Maastricht volgen we onze zelfgemaakte routes en dat is de oranje lijn omhoog. Die gaat langs de Zuid-Willemsvaart, Waal, Rijn en IJssel. Daarna de paarse lijn langs de Randmeren, Amsterdam-Rijnkanaal, Vecht en Rijn en Lek. Tussendoor hopen willen we ook graag kanoën in de Weerribben. In totaal rond de 1.500 km met etappes in verschillende lengtes (de langste is ca. 90 km). Als je het leuk vind kun je op de site van Rijkswaterstaat alle vaarwegen vinden op naam en aanklikken. Verder is er de website Binnenvaart in Beeld met heel veel informatie en foto’s van sluizen en andere kunstwerken (zo worden bruggen genoemd door RWS). Voor degenen die in Nederlandse vakantieplannen hebben echt aanraden voor de achtergrondinformatie.

Globaal overzicht gemaakt in Googlemaps, was nog best lastig

Arjen is wielrenner ’s zomers en schaatser ’s winters en hoefde zich niet voor te bereiden op deze tocht. Hij gaat dus op de stadsfiets terwijl ik op de gravelbike ga. Dit jaar heb ik al 2.700 km gefietst, dus een beetje getraind heb ik wel. We hebben vooraf overnachtingen geboekt bij hotels, Airbnb en Bed and Breakfast omdat we ivm Covid omdat we zeker wilden zijn van eigen sanitair. Kamperen kost teveel tijd en energie die liever we aan het fietsen en rondkijken zelf willen besteden. Bovendien is het fysiek lastig met mijn artroseknie in een klein tentje. Het scheelt ook enorm veel in het meenemen van spullen. Toen we gingen boeken was het ook nog niet duidelijk of de horeca weer open zou gaan dus op een aantal locaties hebben ook een keuken zodat we zelf kunnen koken. Hoe het in de praktijk uit zal pakken dat horen jullie later.

Natuurlijk ga ik een vakantieverslag maken van dit avontuur maar onderweg ga ik zoveel mogelijk beleven en genieten en zo min mogelijk on line zijn. We gaan ook bewust weinig bij familie/vrienden langs want voor je het weet pas je het hele reisschema daarop aan. We weten ook niet goed hoe het uit zal pakken qua inspanning en het nakomen van gemaakte afspraken kan lastig zijn als je moe bent van het fietsen. Misschien dat ik een paar foto’s plaats op Instagram/Twitter (gekoppeld) Wel komt automatisch onze route in Strava, maar die is afgeschermd en alleen toegankelijk voor wie ik daar toelaat. Je kunt als je wil een verzoek sturen via de app. Dat verslag ga ik voor mezelf maken door iedere dag wat in te spreken in Whatsapp in de groepsapp die ik met manlief heb. Als ik dan thuis ben en WhatsApp op de pc inschakel dan kan ik dat zo kopiëren naar een bestand of blog. Jullie zijn gewaarschuwd.

Toen we alle overnachtingen hadden geregeld heeft manlief alle routes gemaakt op een apart account op Afstandmeten. Om het overzichtelijk te houden hebben alle routes en boekingen en de mails daarover een dagnummer. Zo kun je het makkelijker sorteren on line. Ik heb een kalenderoverzichtje gemaakt met dag, bestemming, kms, kaartnummer en sumiere gegevens over de boeking (bijv. + ontbijt en aankomst en vertrektijden en of er een keuken is).

Via deze organisatie kun je ook accommodatie boeken als je lid bent klik

Zo dit was de nette ‘korte’ inleiding😉 Nu volgen er allemaal foto’s van dingetjes die ik heb opgeslagen die ik leerde, las, of uitprobeerde. Ik geef ze een nummer misschien dat hierdoor later een soort orde of indeling ontstaat. Doe er je voordeel mee en als je aanvullingen/tips hebt dan hoor ik het graag.

  1. Fiets

Natuurlijk heb ik eerst mijn fiets goed na laten kijken door de fietsenmaker. Mijn ketting, cassette en achterband waren versleten. Ik heb er ook een bagagedrager en een drager voor voortassen op laten zetten bij de fietsenmaker. Verder heb ik het stuur laten inkorten, daardoor leun ik meer ontspannen met mijn handen op het stuur. De handgrepen stonden een paar millimeter scheef en ook dat is aangepast. Bij lange afstanden is de afstelling van je fiets nog belangrijker. Lees hier meer over bikefitting zoals het professioneel heet.

Ik heb hier in de buurt nog niet echt een goede fietsenmaker gevonden die alles van vakantiefietsen weet en die ook tijd heeft om het uit te leggen en af te stellen en tips te geven. Ik verloor mijn ringslot en kocht een nieuw maar ook dat verloor ik weer. Nu weet ik dat het in ieder geval ook om mijn frame moet doen want alle slotenbevestigingen schieten los als je door een flinke kuil rijdt en je hoort het niet vallen.

Als band koos ik voor een anti-lek band voor de E-bike omdat de fiets behoorlijk zwaar belast wordt door de bagage, maar de band is toch vrij rond als ik er gewoon op fiets en stuurt anders. Ook in het bochtenwerk met tassen erop voel ik me soms wegglijden. Ik ben heel benieuwd hoe het in de regen zal gaan. Voorzichtig aan maar. Ik wou dat ik vooraf deze site had gezien klik zodat ik makkelijker een en ander had kunnen uitleggen/vragen aan de fietsenmaker.

Ik koos bewust niet voor een ander zadel. Er zit een klein gaatje in maar dat heb ik getapet. Ik rij hier uitstekend op. Het is een gelzadel en breed genoeg voor mijn zitbotjes. Ik ga nog wel markering aanbrengen wat mijn zadelhoogte en positie precies is omdat manlief op een van de rustdagen in Limburg met mijn fiets op pad gaat de heuvels in. Toen mijn fiets bij de fietsenmaker was heeft die hem ook even op een andere stand gezet en het heeft dagenlang geduurd eer ik weer goed in het zadel zat.

2. Fietstassen

Bekijk even het hele plaatje:

Ik heb waterdichte fietstassen van Ortlieb gekozen in een zwarte kleur omdat ik die het beste bij mijn fiets vond passen. Manlief heeft rode. Ze zijn prijzig maar ik kan ze in de praktijk ook buiten de vakanties gebruiken. Ik koos voor de grootste achtertassen, omdat daar het meeste gewicht in moet, een kleine hoge stuurtas die ik altijd meeneem als ik ga fietsen. Een stuurtas is echt fijn voor EHBO, zonnenbrandmiddel, zonnenbril, gehoorapparaat, kam, noodvoer, portemonee/pasjes etc. en kan in een beweging van de fiets gehaald worden. Er is een draagband bij zodat ik hem altijd mee naar binnen kan nemen de winkel etc. in.

De lage voortassen zijn eigenlijk niet nodig als ik de bagage echt efficiënt zou inpakken en nog uitgekiendere keuzes zou maken over wat ik mee wil nemen. Maar iedere dag puzzelen en meten is zo’n gedoe en verder moet er ook nog wat ruimte zijn voor boodschappen en proviand onderweg. Iets meer ruimte is dus makkelijker. Je moet je spullen ook goed verdelen. Het zwaarste tegen de assen aan en achterop onderin en beide zijden in evenwicht. De draagbanden kunnen opzij worden vastgemaakt of worden weggevouwen. Maar met de hoeken naar beneden is waterdichtheid echt gegarandeerd.

Ik heb een testrit met bepakking van 90 km gemaakt en dat ging goed. Ik raad ook echt aan om dat te doen. Pas als je de spullen gaat inpakken ontdek je wat handig is om ver weg of dichtbij te stoppen. De hoge stuurtas is toch vrij klein. Daarom kocht ik nog een klein tasje bij de Action voor mijn fotocamera en mobiel + standaard voor op het frame. Ik vind het ook fijn om een kaart voorop te hebben en fiets niet graag met GPS-navigatie. Het kaartvak van de tas is te klein (je moet de kaarten teveel opvouwen en dat overleven ze niet) en de kaartentas is niet leverbaar noch te bevestigen op mijn model dus daar heb ik een oplossing met een zipperzak + elastiek voor verzonnen. We hebben ook samen een testrit gedaan met een pontje en een tunnelhelling erin.

Mobieltje makkelijk te pakken nu de voortas dicht zit door de kaart
Camerera grijpklaar.
Het zoombereik en de fotokwaliteit zijn beter dan die van smartphone.
Laagje schuimrubber erin gelegd tegen het stoten

3. Kleding – textiel

Fietskleding is net als loopkleding van sneldrogend en rekbaar materiaal. In de broeken zit een zeem waardoor je geen last hebt van drukpunten en naden als je hem tenminste draagt zonder onderbroek. Het verschil met loopkleding is dat de tops allemaal wat langer zijn en ook hoog gesloten kunnen worden. Je hebt het op de fiets nl. een stuk kouder. Ik draag vrijwel altijd een extra sporthemd eronder. In de winter gebruik ik meestal een fietsonderbroek onder een lange schaats/loopbroek. Ik gebruik geen bibs. De maatvoering van damesfietsbroeken is nogal confronterend. Ik heb minimaal een xl nodig, maar die zit wel comfortabel. Zie hier meer over fietsbroeken. Fietsbroeken zijn een ramp om op te vouwen. Door de zeem kun je er geen stapel van maken. Ik heb dat opgelost door ze gewoon dubbelgevouwen in een tijdschriftenbak in de kast te proppen. Dat scheelt veel ergernis.

Met gelukslabel gekregen van een bevriende fietser
Uitverkoop
Decathlon heeft veel spullen die niet zo peperduur zijn

Sorry voor de stomme foto maar ik heb geen zin om een nieuwe te maken. Ik wilde ermee aangeven dat het voor je winterfietskleding erg belangrijk is dat je mouwen lang genoeg zijn. Voor mij is dat bij vrijwel geen enkel damesshirt het geval. Ik draag er ’s winters een lang thermoshirt onder. Om mijn nek heb ik dan nog een buff of soms een helmmuts. Ik gebruik ook armstukken (zelfgemaakt van een oud loopshirt afgeknipt met een elastiekje erin) als ik niet weet wat ik voor kleding aan moet. De factor wind speelt bij fietsen een veel grotere rol dan bij hardlopen. Ook gebruik ik heel vaak een jackje bij het fietsen. Het zweet niet zo snel als bij hardlopen.

4. Kleding – accessoires: helm, bril, zonnebril, gehoorapparaten

Een fietshelm is tegenwoordig verplicht voor wielrenners in de koers en dat is niet voor niets. Gaby schreef er een goede blog over klik. Zelf heb ik er ook een gekocht. Ik reed eerst met een MTB-helm die ik had gekregen en die veel te hoog op mijn hoofd waardoor hij eigenlijk nutteloos was. Je moet de helm ook goed opzetten. Kijk hier voor tips Het afstellen is lastig. Bewaar de doos van je helm om hem makkelijk op te kunnen bergen. Het voorkomt dat hij valt en dus niet meer werkt.

Mijn gewone bril oast niet goed onder mijn helm (zeker in combinatie met gehoorapparaten en mondkapje (op de veerpont verplicht) is het een ramp). Ik gebruik een oude bril nu als sportbril in combinatie met een zonneklep. Bij aanschaf van een nieuwe bril zal ik mijn wielerhelm meenemen. Doordat mijn rechteroog zeer lichtgevoelig is en onvoldoende knippert heb ik gauw last van een tranend oog. Een zonnebril is in veel gevallen te donker. Oneffenheden in de weg in de schaduw kan ik dan onvoldoende opmerken. Daarom dus als alternatief een zonneklep onder de helm. Gelukkig is een koerspet onder de helm bezig aan een revival dus ik doe gewoon aan de mode mee. Ik gebruik mijn zonnebril alleen als ik lang tegen de zon in moet rijden.

Mijn gehoorapparaten draag ik meestal niet tijdens het fietsen omdat de wind daarin zo stormachtig klinkt dat het de andere geluiden overstemt. Bovendien is de herrie zeer vermoeiend en niet bepaald ontspannend. Maar achteropkomend verkeer hoor ik niet goed. Als ik samen met iemand fiets, rijd ik altijd aan de binnenkant. Er bestaan bordjes om aan te geven dat je slechthorend bent, maar die zijn bij de meeste mensen niet bekend. Ik heb daarom een pictogram van internet gehaald en aangepast. Ik heb het geplastificeerd en draag het nu met een (oud startnummer)bandje om mijn rug op borsthoogte. De afbeelding is nog een beetje meer aangepast ivm de leesbaarheid. Het scheelt me ook in de stad veel onbegrip van ongeduldige scooters trouwens heb ik gemerkt.

5. Kleding – handschoenen en schoenen

Lange tijd heb ik gedacht dat het niet uitmaakte met wat voor schoenen je op de fiets stapte. Ik gebruik geen klikpedalen omdat ik te bang ben dat ik daarmee ten val kom. Gezien mijn gammele knie, arm en gezicht ben ik echt een sportbejaarde maar ik hoop nog lang mee te gaan. Ik fietste met hardloopschoenen, trailschoenen met harde zolen en met wandelschoenen maar ik kreeg toch altijd last van tintelende voeten na ca. 50 km. Verder heb ik altijd koude voeten. Ik experimenteerde met allerlei sokken van diverse materialen en winddichte met plastic zakjes erom etc. maar niets hielp. Onlangs kocht ik deze multisport schoenen van Bontrager (maatvoering klik) en ik heb sindsdien geen last meer van tintelingen gehad. Ik kon alleen nergens vinden hoe ik ze precies moet veteren en experimenteer dus maar een beetje. De zool is keihard en daarom zet je kracht met je hele voet. Het lijkt alsof ik harder fiets. Het voelt in ieder geval lichter dan voorheen. De schoen is breed waardoor de tenen niet afknellen. Ze zijn waterdicht. Ik heb er wel mijn eigen inlegzool ingedaan. Hoe het ’s winters is kan ik nog niet zeggen want ik heb ze pas een maand.

Handschoenen op de fiets zorgen voor bescherming bij vallen, grip en comfort tegen zweet en trilling. Je hebt wel kans op zogenoemde ‘donorhanden’ omdat ze niet zo bruin worden als je armen in de zon. Ik heb drie paar bij me in verschillende diktes. Regelmatig wassen is geen overbodige luxe immers. Handschoenen in de winter is een ander verhaal. Wij hebben toen ook gefietst en flink afgezien. Ik heb allerlei handschoenen uitgeprobeerd maar niks helpt. Uiteindelijk droeg ik dunnen wollen handschoenen met daaroverheen dikke wintersportwanten, maar nog regelmatig had ik warme koffie/chocomel nodig om de doorbloeding op gang te krijgen. Op onze vakantie gaan zeker een paar fleecehandschoenen mee.

Ik kan nog veel meer vertellen over fietsen en over de voorbereiding op onze vakantie maar het wordt tijd om te stoppen en de paklijst ter hand te nemen. Je ziet dat we die tassen niet voor niks allemaal nodig hebben.

  • Algemeen
    • achtertassen, voortassen, stuurtas, frametas, kanozak
    • Garmin Oregon + batterijen + batterijoplader
    • compact camera + batterijen + oplader + grote SD kaart
    • smartphones + Ipad + opladers + verlengsnoer + powerbank
    • EHBO set + pijnstillers + maagtabletten
    • allergietabletten  + inhaler + anti eczeem +anti mug + after bite + self tests 
    • gehoorapparaat, batterijen, zonnebrillen, reservebrillen, leesbril, brillenkoordjes
    • batterijen + hoofdlamp + fietsruglamp
    • verrekijker
    • spel kaarten + leesvoer
  • Papieren:
    • rijbewijzen
    • pasjes ziektekosten- en reisverzekering
    • OV-pas, bankpassen en creditcard
    • portemonnee en cash
    • vaccinatiepapieren
    • schrijfgerei
    • boekingsformulieren, telefoonnummers,  verblijfsadressen (ook per mail versturen)
    • fietskaarten
  • gereedschap en plakspullen
    • plakspullen
    • fietspomp
    • olie
    • multi tool
    • duct tape
    • tie-wraps
    • reservemoertjes
    • kettingpons
    • spaaksleutel
    • zadelhoesje
    • naaisetje
  • kookspullen:
    • 2 kleine thermosflessen 
    • koffiefilterhouder met filterzakjes en dompelaar
    • soep,  bouillonblokjes, theezakjes, koffie
    • potjes met zout en peper en zakjes kruiden
    • hersluitbare plastic zakken, vuilniszakken, boterhamzakjes, pedaalemmerzakken +sluiters
    • platte borden
    • plastic bekers
    • camping bestek/spork
    • broodmes, kaasschaaf, schaar, schiller, blikopener
    • campingflessen, boterbakje, opbergbakjes + plastic flessen met schroefdop +minicooltas
    • noodeten + isostar/druivensuiker
    • 2 nylon opvouwbare rugzakjes (dagbagage)
    • 2 nylon opvouwbare tasjes (boodschappen)
  • toilet/hygiëne
    • douchegel
    • shampoo
    • kam
    • zonnebrand en after sun
    • cetomacrogol en dagcrème + lippen crème
    • scheerapparaat
    • nagelschaartje en vijl
    • tandpasta en tandenborstels
    • zakdoeken papier en stof
    • hygiënischer doekjes + handgel + mondmaskers +wegwerphandschoenen
    • wasmiddel
    • waslijn + knijpers + hotellijntje gootsteendop
  • Kleding:
    • 3 set fietskleding kort
    • 3 onderhemden
    • 2 lange mouwen onderhemden + losse armen
    • 3 sportsokken
    • 3 fietshandschoentjes + fleecehandschoenen
    • fietsschoenen
    • helm + zonneklep/haarband
    • buff
    • regenjasje fiets + zomerjack
    • afritsbroek
    • fleecevest
    • 3 t-shirts
    • 1x nette kleding
    • (sport)schoenen/(bad)slippers
    • 3x ondergoed/bh + sportbh’s
    • 2 nachtkleding
    • zwemspullen en badmuts
    • sneldrogende handdoek

Dit is het begin van een flink avontuur. Ik ben dankbaar dat we dit kunnen doen. Hoeveel mensen hebben er gezondheids- of andere problemen. We gaan ervan genieten en zullen dus zoveel mogelijk in onze eigen bubbel zitten. Bloggen, posten op social media en reageren zal ik beperkt doen. Maar misschien kan ik het toch niet laten. Als je me niet hoort of ziet dan weet je hoe het komt. Ik wens van harte dat het voor iedereen een mooie zomer wordt waarin er weer van alles mogelijk gaat worden.

38 reacties Voeg uw reactie toe

  1. djaktief schreef:

    Longemfyseem had mijn moeder ook. Ik weet hoe ze vocht. Fijn dat je zo kunt fietsen. Een ‘goede’ fietser wordt geen ‘onnachtzame e-biker’.

  2. Karel schreef:

    klasse , wat zeg ik GROTE KLASSE
    doet mijn fietszwervers hart van wel eer goed dit te lezen

    je spiekt maar hoor waar ik fiets 🙂 tegenwoordig ritjes in de buurt , en sinds 6 juli j.l een e fiets , en wat ben ik er blij mee

    1. djaktief schreef:

      Bedankt Karel. Ik moest dus de knop omzetten van hardlopen naar fietsen en dat is gelukt. Ik mopper vaak op e-bikes maar dat is alleen tegen een bepaalde soort weggedrag die ik daarbij constateer. Ik begrijp dat het heerlijk is dat jij met ondersteuning je fietsershart op kunt halen. Ik hoop dat je dat nu lang kunt blijven doen.

      1. Karel schreef:

        ja dat is een flinke omschakeling , ik heb altijd gefietst en gewandeld
        vele jaren op 3 weekse fiets vakanties in wat landen
        longemfyseem en de lol was er snel af , wandelen ging nog wel en doe ik nog graag
        ja gedrag van vele fietsers is niet best , er zijn e fietsers die nu wielrenner ambities krijgen
        doe ik niet aan mee , ik vind een 18 km genoeg 🙂 , mag graag om me heen kijken en de natuur genieten
        zit nu op bijna 500 km in 7 ritjes en dat is mij mooi zat , hoop op nog vele jaren fiets plezier

  3. Affodil schreef:

    Amuseer jullie en kom veilig terug. Veel lekker fietsweer (niet te warm, niet te koud en vooral: niet te nat!). Ik kijk al uit naar je verslag.

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel. Er is veel te vertellen van onderweg maar we hebben het te druk met fietsen.

  4. Gwennie schreef:

    Geweldig!! Heel veel plezier!! Gisteren zijn onze buren van een paar huizen verderop vertrokken op de fiets. Zij gaan de komende maanden fietsen van zuid Nederland naar Groningen, Duitsland, Zweden, Denemarken, Finland en dan via de Baltische staten weer terug naar huis. We zijn benieuwd hoe lang ze wegblijven… 🙂

    1. djaktief schreef:

      Klinkt super. Hebben ze een blog of reisverslag? Heel interessant. Bedankt voor je wens.

  5. zijvanhiernaastendaarnaast schreef:

    Superleuk om jouw voorbereidingen zo mee te maken! En er ook een piepklein deel aan bij te dragen! 😊

    1. djaktief schreef:

      Je boekjes zitten verdeeld in 2 pakjes in mijn achtertassen. Nogmaals bedankt. Ik laat ze achter in minibiebjes onderweg als ik ze uit heb.

  6. Toos schreef:

    Wat heb ik heerlijk de voorbereidingen voor de fietstocht zitten lezen.
    Ik weet dat het genieten wordt, want wij hebben het ook al vaak gedaan.
    Ortlieb tassen zin geweldig, wij hebben ze ook al vele jaren, nooit spijt van gehad. Ik heb ook geen klikpedalen omdat ik niet tegen te harde schoenen kan, maar heb al jaren teenstukken op de pedalen. Heb ik aangeschaft omdat we vroeger vele cols in Frankrijk hebben gereden en als je dan weleens moest staan op de trappers schuif je er nooit af. Kan ze nu niet meer missen. Ik wens jullie een héle fijn tijd toe, geniet ervan en ik ben ook zeker benieuwd om er later wat over te lezen. Goede tocht !

    1. djaktief schreef:

      Bedankt voor je wensen. Wat leuk om te lezen dat jullie dit vaak hebben gedaan. Heb je er ook over geschreven?

      1. Toos schreef:

        Ja ik heb er ook wat over geschreven op mijn blog.
        Het begon in 1993, met een tocht heen en terug naar Frankrijk, maar ik blog pas vanaf 2012. De grootste tochten staan er dus niet in.
        In 2009 reden we de ronde van Nederland, er is daar een speciaal boekje van, aanbevelenswaardig!
        Op mijn blog staan drie kleine routes, juni 2012 – Brugge.
        Mei 2014 – Brussel. Mei 2015 Bergen. Augustus 2018 – Pieterpad voor fietsers en in Augustus 2019 – Elfstedentocht, maar wel vanuit Brabant heen en terug. Hartelijke groet en een goede toch en behouden thuiskomst voor jullie.

        1. djaktief schreef:

          Bedankt. Ik zal het zoeken op je blog. Altijd leuk om ervaringen van anderen te lezen. Wij doen nu een bestaande route en de rest is zelfverzonnen. We willen niet in een fietsfile rijden. Ik heb niks tegen e-bikes maar er zijn nu zoveel mensen onderweg dat we de drukte mijden. Gisteren Hoek van Holland was vreselijk. Vandaag Maasvlakte was heerlijk rustig. We doen de Maasroute omdat het bij ons waterplan past. Ik heb het boekje van de ronde van Nederland. In het Noorden en in Zeeland hebben we er stukken van gefietst.

  7. jokeloopt schreef:

    Wat leuk om je voorbereidingen te lezen. Klinkt als een geweldig avontuur! De maatvoering van fietsbroeken is inderdaad niet goed voor je zelfbeeld (heb ook steevast de grootste maat). Ik vraag me af of er überhaupt fietsers zijn die in een XS passen… Veel succes alvast!

    1. djaktief schreef:

      Het is superspannend maar het komt vast goed.
      Bedankt en zelf ook lekker blijven sporten.

  8. veronique schreef:

    Goed voorbereid is het halve werk. Geweldig, Nu maar hopen op mooi fietsweer, niet te heet, niet te koud, weinig wind. Veel plezier en geniet van nederland

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel Veronique

  9. saturnein schreef:

    Ik moest lachen met je opmerking over het opvouwen van fietsbroeken. Wat een ellende is dat inderdaad zeg!
    Je hebt je terdege voorbereid, en ja, dat is zeker nodig. Van die Ortlieb tassen lees ik vaak et het de beste zijn.
    Bewondering voor je aanbrengen van het slechthorend-pictogram op je truitjes. Knap, en bevordert de veiligheid echt wel!
    (dju jong, ik ging niet veel schrijven)
    Ik wens jullie een heel, héél fijne vakantie toe met heerlijk fietsweer (zoals vandaag, ideaal) en veel mooie dingen onderweg. Geniet, geniet, geniet!

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel voor je uitgebreide reactie en goede wensen Anne.

  10. Menck schreef:

    Nou, voorbereid ben je zeker en vast! Pfieuw, daar komt veel bij kijken, zeg. Maar dat het een groot avontuur zal worden, staat buiten kijf.
    Het moet zowat vijfendertig jaar geleden zijn dat ik nog eens op een fiets zat. Soms vraag ik me af of ik het überhaupt nog wel kan, dat fietsen. Voorlopig ontbreekt me de tijd en de puf. Bovendien is België helemaal niet zo’n fietsvriendelijk land als Nederland. Vooral het gebrek aan een degelijke fietsinfrastructuur gooit in dezen roet in het eten.

    1. djaktief schreef:

      Dat is lang geleden dat jij hebt gefietst. Maar ze zeggen dat je het niet verleerd. Ik bewaar goede herinneringen aan een fietstocht van vroeger in België. Hij is hier te vinden https://djaktief.wordpress.com/2020/08/06/de-fietstag/

  11. AnneMarie schreef:

    Oh wat leuk dat jullie de Maasroute gaan fietsen. Het wordt een prima avontuur lijkt mij.
    Aan de voorbereiding ligt het zeker niet.
    Fijn dat je geen last heb van je knie bij het fietsen.
    Heel averechts maar bij mij gaan ze juist wel pijn doen bij het fietsen.
    Ondanks dat we vroeger wel heel veel gefietst hebben.
    Ik ben ook benieuwd hoe Vrienden op de fiets jullie bevalt. Lijkt me een prima alternatief.

    1. djaktief schreef:

      We gebruiken Vrienden op de fiets juist niet omdat in je in veel gevallen geen eigen sanitair hebt. Ik heb het voor de volledigheid wel genoemd.

      Bij mij geeft fietsen op de gewone fiets wel last maar niet voor de sportfiets. Misschien is er bij jou met zadelpositie nog iets te verbeteren. Er staat ook een link over in de blog https://www.bicycling.com/nl/tips-en-trics/a22836648/7-manieren-zelf-perfecte-bikefitting-doen/

      1. AnneMarie schreef:

        Heb het gelezen maar denk dat ik beter even langs de fietsenmaker kan gaan. Vind het nogal ingewikkeld.
        Geen eigen sanitair, daar was ik al bang van.
        Moet dus wel goed weten wat ik wil als ik daar gebruik van maak.

        1. djaktief schreef:

          Slim om een fietsenmaker de afstelling te laten doen.

          Soms hebben ze wel eigen sanitair hoor, Maar toen wij gingen boeken wilden we zekerheid. Een deelnemer kon makkelijk Corona krijgen/hebben en af moeten zeggen. Dat zal bij b&b’s niet zo gauw gebeuren.

          1. AnneMarie schreef:

            Dat zal iid bij een b & b noet snel gebeuren. Goede tips. Op deze manier krijg ik.de man beslist niet mee. Moeten we dus niet aan beginnen.

  12. Mrs. T. schreef:

    Wow wat een voorbereidingen maar wat een gave plannen!

    Als je langs de Zuid-Willemsvaart fietst dan kom je zo ongeveer langs mijn huis. Voel je zelf welkom voor koffie!

    Mijn ouders fietsen momenteel de Elfstedentocht. Ze kochten een paar weken geleden een nieuwe camper en zijn gisteren vertrokken.

    1. djaktief schreef:

      Die 11 stedentocht op de fiets lijkt me ook wel leuk. We willen niet alleen bestaande routes doen, want voor je het weet zit je in een fietsfile. Bedankt voor je koffie aanbod. We zullen zien. Ik zal je mailen om te kijken of het past.

  13. omabaard schreef:

    Jij vertrekt ongelooflijk goed voorbereid. Je hebt dan ook heel wat kms voor de boeg. Je zal mooie tochten doen. Fijn dat jij en je man zo sportief zijn. Want dit samen mogen beleven is toch wel echt de max.
    Je hebt letterlijk aan alles gedacht.
    Dan wens ik jullie een super fietsvakantie en de regen hebben we ondertussen wel gehad, denk en hoop ik.

    1. djaktief schreef:

      Dankjewel. Wij voelen ons bevoorrecht.

  14. Barbara Van Cortenberghe schreef:

    Hoi Door, ik lees natuurlijk graag verder over jullie fietsvakantie. Wil je nog een tip over het wassen van je kleding on the road?
    Zelf heb ik tegenwoordig een e bike voor woon werk verkeer (puur omdat het tijd scheelt en ik minder bezweet raak) maar voor mijn vakantie hoop ik nog een tijdje zonder ondersteuning te kunnen. Dan gaat het om de tocht niet om het eindpunt. Maar mocht het nodig zijn stap ik er wel op over. Zou het gevoel van vrijheid op zo’n fietsvakantie niet willen missen 😊

    1. djaktief schreef:

      Als je mijn naam niet afkort want dat vind ik vreselijk😉 Natuurlijk wil ik heel graag tips voor het wassen van kleding onderweg en andere tips ook. Ik wilde het gewoon iedere dag doen gelijk onder de douche of in de wasbak en ik heb een vislijn met haakjes om het aan op te hangen. Fijn dat je nog lekker fietst op beide manieren.

  15. Matroos Beek schreef:

    Het lijkt me heerlijk om te doen! Maar de grote voorbereiding zou me toch een beetje afschrikken. Er komt toch heel wat bij kijken. Jouw fietspakje vind ik echt mooi, staat je heel leuk! Daar zal je vast mee fietsen als een speer door om het even welk weer.

  16. Sandra schreef:

    Wauw, dat wordt genieten, hopelijk zit het weer ook mee.
    Ik heb op mijn woon-werkfiets ook e-bike banden staan momenteel, omdat die lekdicht zouden zijn. Maar het fietst niet zo lekker vind ik. Ze schuiven makkelijk weg op een fietspad met klinkers, en ik kan er ook niet echt snelheid mee maken…

    1. djaktief schreef:

      Nou dat komt dicht bij mijn ervaring met die nieuwe achterband dat wegglijden. En ik heb goed weer besteld maar of het geleverd wordt is de vraag.

  17. Neeltje schreef:

    Nou, dat ziet er in ieder geval goed voorbereid uit. En het genieten zal ook vast goed komen. Mooie tochten hoor. Ik kijk nu al uit naar je verslagen. Maar net wat je schrijft, eerst genieten.

    1. djaktief schreef:

      Bedankt voor je belangstellende support.

Plaats een reactie